MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Zenon Ziaja o podatkach i przewadze konkurencyjnej mniejszych firm wobec koncernów
Zenon Ziaja o podatkach i przewadze konkurencyjnej mniejszych firm wobec koncernów

Maciej Drzewicki, Grzegorz Kubicki: Pana firma bardzo wyróżnia się tym, że wszystkie podatki płaci w Polsce. Nigdy pana nie kusiła optymalizacja kosztów – tworzenie firm w rajach podatkowych, przeniesienie produkcji w poszukiwaniu niższych kosztów pracy?

Zenon Ziaja, prezes zarządu Ziaja: Znam się na kremach, nie będę z siebie wariata robił.

Wielu dało się skusić.

ZZ: To  nie moja sprawa. Koncentruję się na swoim – i namawiam do tego samego następne pokolenia. Chcę jeździć autostradami, mieć dobrą opiekę medyczną... Wszyscy chcemy mieć dobrze tutaj, więc ktoś musi te podatki płacić. Oczywiście, jeśli są na sensownym poziomie, bo w Polsce za czasów komunizmu dla niektórych przedsiębiorstw było to 95-98 proc.

A obecnie są sensowne?

ZZ: Uważam, że tak. O ile już nie będą podwyższane.

I żeby było jasne: nie zamierzam nikogo, kto optymalizuje koszty, krytykować. Nie dam się wciągnąć w dyskusję, czy to etyczne itd. A może zrobił to, bo tu konkurencja jest za silna i inaczej by zbankrutował? Poza tym każde przedsiębiorstwo działa według prawa.

Jeżeli państwo dochodzi do wniosku – a ma takie prawo – że przedsiębiorca może wyprowadzić coś za granicę, to jeśli on z tej możliwości korzysta, należy mieć pretensje nie do niego, a do ustawodawcy.

To nie jest dyskusja o moralności – możemy tylko dyskutować, czy to, co się stało, było zgodne z prawem czy nie. Inna sprawa, że dziś często to samo prawo inaczej jest oceniane przez urzędników w Bydgoszczy, a inaczej przez tych z Gdańska. A to już jest katastrofa.

Jakie są plany ekspansji?

ZZ: Spokojnie pracujemy, rozwijamy eksport. Ale z głową. Jesteśmy już w 60 krajach. Ostatnio nawet musieliśmy zdecydować o ograniczeniu rozwoju eksportu.

Zaskakujący krok.

ZZ: Takie na dziś mamy możliwości. Musimy wybudować nową fabrykę, a dopiero co skończyliśmy podobną inwestycję. Na rynku europejskim zaczyna brakować niektórych towarów, a zapotrzebowanie na produkcję naszego rodzaju jest naprawdę ogromne.

A wydawałoby się, że akurat ten rynek jest mocno nasycony, a karty rozdają ogromni, globalni producenci.

ZZ: Wielkie koncerny skupiły się na produkcji bardzo wąskiej gamy produktów, na cały świat. A ludzie potrzebują jednak jeszcze czegoś więcej. Czegoś, czego produkcja tym największym po prostu się nie opłaca.

One, jeśli mają wyprodukować jakiś specyfik w liczbie poniżej dwóch milionów sztuk, po prostu się za to nie zabierają. Na tym korzystają mniejsze firmy, takie jak my, to jest nasza nisza.

Rzecz jasna my się też rozwijamy. Dawniej zamykaliśmy produkcję, gdy zamówienia spadały do kilku tysięcy, obecnie to już kilkanaście tysięcy. To po prostu ekonomia. W firmie prywatnej nie można robić czegoś, co się jej nie opłaca.


źródło: "Na dłuższą metę w życiu wygrywa logika", wywiad Macieja Drzewickiego i Grzegorza Kubickiego w ramach "100 firm na 100-lecie"; "Gazeta Wyborcza"

# Cytat tygodnia
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!