MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Blanka Chmurzyńska-Brown o trzech głównych sukcesach lobbingowych w pracy nad Ustawą o produktach kosmetycznych
Blanka Chmurzyńska-Brown o trzech głównych sukcesach lobbingowych w pracy nad Ustawą o produktach kosmetycznych

Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego:

Ustawa najpewniej wejdzie w życie z dniem 1 czerwca 2018 roku. Mogę Państwu powiedzieć bardzo krótko: Nie lękajcie się! Pracowaliśmy długo nad tym projektem, staraliśmy się, by regulator uwzględnił w jej zapisach kompletne stanowisko branży kosmetycznej. Firmy członkowskie bardzo aktywnie współpracowały w tej mierze ze Związkiem.

W tej sytuacji wypada powiedzieć: "Brawo Wy!"

Mieliśmy dobrze przygotowane stanowisko, które przekazywaliśmy rozmaitym agendom rządowym, instytucjom, Ministerstwu Zdrowia, Ministerstwu Rozwoju, GIODO. Przydały się tu wszelkie kontakty i relacje, jakie nawiązaliśmy, kiedy zagrożone ustawowym wypadnięciem z aptek były dermokosmetyki. Wykorzystaliśmy więc relacje, jakie przyniosło nam życie.

Naszym sukcesem okazało się to, że wiele instytucji, przekazując swoje uwagi do projektu, posługiwało się naszym stanowiskiem. Większość interesariuszy miało takie stanowisko, jak my! I podnosili dokładnie te same kwestie jako wątpliwe, np. dotyczące języka dokumentacji, wysokości kar, vacatio legis (choć dziś punkt ten nie ma za bardzo znaczenia).

Co nam się wspólnie udało? Warto zwrócić tu uwagę na trzy punkty. Nazywam je trzema szczytami Nanga Parbat, które udało nam się zdobyć. Pierwsza kwestia to obniżenie wysokości kar. Początkowo były one horrendalnie wysokie, bez względu na skalę przewinienia. Można było być surowo ukaranym za jakiś błahy błąd proceduralny. Zakres i wysokość kar była nieadekwatna do niezgodności z ustawą. Przekonywaliśmy więc, że nie można karać tak samo wysoko za brak zgłoszenia do portalu CPNP, jak za brak oznakowania na produkcie! To byłoby po prostu nierozsądne.

Kolejny sukces to język dokumentacji. To firmy kosmetyczne przekazały nam dokładne analizy, które pokazywały jasno, ile kosztuje przedsiębiorcę tłumaczenie oceny bezpieczeństwa produktu. Koszt tłumaczenia całej dokumentacji to są kwoty od 1.500 do 60.000 zł. Udało się nam ostatecznie przekonać Inspekcję Sanitarną, że jest niezasadne, by przedsiębiorca tłumaczył całą literaturę źródłową i wszystkie dane w oparciu, o które przygotowywana jest przez asesora ocena bezpieczeństwa. Zobowiązaliśmy się też jednak, że będziemy firmom kosmetycznym wyjaśniać i nadal edukować, co w ocenie bezpieczeństwa powinno się znaleźć i w jakim zakresie. Będziemy zatem prowadzić z tej tematyki dalsze szkolenia w ciągu roku – takie podjęliśmy zobowiązania przed GIS.  

Rzutem na taśmę, na przełomie grudnia i stycznia, osiągnęliśmy też trzeci sukces: możliwość zlecania danych o działaniach niepożądanych tzw. firmom trzecim, które dla wielu producentów kosmetyków świadczą takie właśnie usługi. Dla Inspekcji Sanitarnej wcale nie było takie oczywiste, by ten zapis zmienić … Poza tym działania niepożądane -i te ciężkie, i te pozostałe - będą procedowane w ten sam sposób.

W toku prac nad ustawą udało się również uporządkować kwestie zbierania zgód od konsumentów do przetwarzania ich danych osobowych podczas zgłaszania działań niepożądanych. To ważne, gdyż  upraszcza cały proces.

źródło: Wystąpienie dyrektor generalnej Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego podczas 1. edycji Seminarium na temat Ustawy o produktach kosmetycznych, 9 marca 2018

# Cytat tygodnia
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!