Global Cosmed: czas pełen wyzwań dla branży kosmetycznej, na biznes trzeba dziś patrzeć z wielu perspektyw
Global Cosmed: czas pełen wyzwań dla branży kosmetycznej, na biznes trzeba dziś patrzeć z wielu perspektyw

Magdalena Mielimonka, wiceprezes Global Cosmed SA:

Trudno nie być do pewnego stopnia banalnym mówiąc o dzisiejszych wyzwaniach dla biznesu. Zmiany podatkowe, podwyżki prądu, gazu, surowców, potężna spirala inflacji szybko odbiły się na cenach dla klientów ostatecznych. Z kolei problemy z dostępnością produktów to często zauważalny efekt procesów globalnych.

Zerwanie łańcuchów dostaw związane z pandemią czy zjawiskami środowiskowymi nie są już tylko zmorą producentów borykających się z przerwami produkcyjnymi z powodu braków surowców, ale i klientów, którzy np. miesiącami czekają na swoje nowe samochody. Piąta fala pandemii i niespotykane do tej pory liczby mieszkańców objętych kwarantannami to już tylko dopełnienie czarnej listy zjawisk, które otwierają 2022 rok.

A przecież mamy jeszcze szereg czynników, o których wiemy już dziś że będą miały ogromny impakt na biznes w perspektywie wieloletniej. Co ciekawe, może pierwszy raz w historii ludzkości punktem wyjścia do tych zmian nie jest chęć zarobku, ale wartości nadrzędne, takie jak czyste środowisko czy wyrównywanie szans społecznych. Brzmi może górnolotnie, ale Europejski Zielony Ład jest efektem takiego myślenia, silnym przekazem wyznaczającym dla nas, przedsiębiorców, kierunek cyfrowej i zielonej transformacji.

Idee stojące za EZŁ przekładają się na bardzo konkretne działania dla przemysłu kosmetycznego.

Nowa strategia chemiczna na rzecz zrównoważonego rozwoju adresuje nie tylko wpływ na zdrowie człowieka, ale i środowiska. Idące za tym nowe klasy zagrożeń składników używanych w produkcji to perspektywa ogromnej pracy przy weryfikacji wszystkich dotychczasowych składów i niezbędnych korekt dostosowujących je do nowych rozporządzeń. Nowy system oznakowania produktów i digitalizacja związana z paszportami produktów to z pewnością krok ku oczekiwaniom coraz bardziej świadomych wpływu na zdrowie i otoczenie konsumentów. O ile jednak implementacja paszportów on-line jest zadaniem żmudnym, ale stosunkowo prostym, o tyle już zmiana etykiet czy ocena PEF (Product Environmental Footprint) będą niosły za sobą znaczne koszty i konieczność angażowania kolejnych zasobów ludzkich o specyficznych kompetencjach, np.: związanych z ochroną środowiska. Do tego nowe obowiązki raportowania związane z Taksonomią UE, idąca za tym porównywalność i  transparentność, weryfikacja na poziomie deklaracji komunikacyjnych co do ekodziałań… wymieniać można długo.

Oczywiście przynajmniej część ze zmian zostanie z pewnością przyjęta z zadowoleniem przez naszą branżę np.: jedna kompleksowa baza na temat chemikaliów. Inne, jak ROP i ekomodulacja czy wspomniana rewizja CPR (której możemy spodziewać się już pod koniec tego roku), to ogromne wyzwania dla chcących świadomie i perspektywicznie prowadzić swój biznes.

Jak się zatem przygotować do stawienia czoła zarówno krótko, jak i długoterminowym wyzwaniom?

Tu i teraz ważna jest elastyczność, sprawdzony, silny i zintegrowany zespół, ale i zasoby finansowe, które pomogą nam przetrwać dzisiejsze zawirowania.

Co z wyzwaniami przyszłości, które widzimy już w aktualnie przygotowywanym prawodawstwie?

Choć to niezwykle trudne, musimy próbować patrzeć na nadchodzące zmiany jako na szansę, nowe możliwości budowania przewag konkurencyjnych, a nie tylko zagrożenia dla biznesu. Choć otwieranie się na nowe modele biznesu (np.: GOZ) jest trudne i wymaga wyjścia ze strefy komfortu, choć zawsze jest za mało czasu, bo każdy z nas walczy o ciągłość produkcji, to jednak jest nieuniknione. Zmiany prawne, czy choćby koszty związane z ekomodulacją, są finansowymi i organizacyjnymi zachętami do zatrzymania się i spojrzenia na nasz biznes z zupełnie innej perspektywy. Pierwszym krokiem jest z pewnością solidna analiza ryzyk, nie tylko biznesowych, ale i ESG**. Trafne w tym kontekście jest stwierdzenie pewnego finansisty odpowiedzialnego za fundusze zrównoważonego rozwoju, że czynniki ESG pomagają zarządzać ryzykiem, by spać spokojnie a implementacja SDG* daje pretekst, by budzić się rano.

*SDG – 17 celów zrównoważonego rozwoju ONZ, w tym te związane ze środowiskiem, punkt wyjścia dla budujących Europejski Zielony Ład.
** ESG- Environment- Social- Govermence -podstawowe filary współczesnych koncepcji zrównoważonego rozwoju

W ramach naszego cyklu dotyczącego branżowych wyzwań, polecamy również ten tekst.

# Wywiady i opinie
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager