Joanna Mączka: działania skupione wyłącznie na lojalnych klientach nie prowadzą do wzrostu marek...

Joanna Mączka: działania skupione wyłącznie na lojalnych klientach nie prowadzą do wzrostu marek...

Joanna Mączka, ekspert rynku kosmetycznego, pracowała dla marek Nivea, Bambino i Semilac:

Udowodniono, że marki, które ze sobą konkurują, dzielą się swoimi konsumentami. Konsumenci Pepsi również kupują Coca Colę, użytkowniczki Nivea kupują Garnier, a klientki hybrydy Semilac – używają konkurencyjnego lakieru NeoNail. Zaledwie 10-15% użytkowników deklaruje, że używa produktów wyłącznie jednej marki. Konkurujące ze sobą marki sprzedają do bardzo zbliżonej bazy konsumentów. W praktyce, nie istnieje takie zjawisko, jak 100% lojalność.

Lojalność najczęściej oznacza, że konsumenci utrzymują Twoją markę w portfolio marek, pomiędzy którymi wybierają, zależnie od okoliczności, okazji zakupowej, etc. Wszystkie marki z kategorii dzielą się swoimi konsumentami z innymi markami, proporcjonalnie do ich wielkości.

Większość klientów marek to light users, czyli okazjonalni użytkownicy marki, ale jest ich jednak tak wielu, że znacząco przyczyniają się do wolumenów sprzedażowych marki. Kiedy marka rośnie i rekrutuje wielu light userów, stają się oni na tyle istotni dla marki aby znacząco wpływać na jej kondycję na rynku. 

Świetnie ilustruje to przykład Coca-Coli. Użytkownik tej marki kupuje produkt średnio 12 razy w roku (czyli około jedną puszkę na miesiąc). Dystrybucja zakupów jest jednak bardzo nieregularna. Na ten wynik pracuje ciężko kilka procent użytkowników, którzy kupują Coca-Colę regularnie, ale zdecydowana większość użytkowników marki kupuje zaledwie 1-2 puszki tego napoju rocznie. I to właśnie do tych odbiorców reklamuje się Coca Cola, aby nie „zapomnieli” okazjonalnie zakupić swojej coli!

Wygląda na to, że marketing, który targetuje okazjonalnych użytkowników oraz nie-użytkowników marki ma dużo większe szanse na sukces - generuje bowiem większy zasięg, dzięki czemu naturalnie dociera również do lojalnych użytkowników! 

 

źródło: "Naga prawda o lojalności klientów"

# Cytat tygodnia
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi