Polacy odpowiedzialniej podchodzą do kwestii plastiku

Polacy odpowiedzialniej podchodzą do kwestii plastiku

Raport GfK "Who Cares? Who Does?" przedstawia postawy i zachowania polskich kupujących wobec marek i producentów w kontekście ochrony środowiska. Wyniki badania pokazują, że odsetek polskich konsumentów, którzy podejmują konkretne działania związane z redukcją plastikowych odpadów, w ciągu roku wzrósł z 18 proc. do 21 proc..

Równocześnie, z 41 proc. do 35 proc. zmalała liczba nabywców, których można uznać za grupę lekceważącą problem. Według danych GfK to właśnie nadmiar plastikowych odpadów pozostaje dla nas głównym problemem środowiskowym, którego obawiamy się najbardziej. Na kolejnych miejscach znalazły się m.in. zmiana klimatu, zanieczyszczenie powietrza czy marnotrawstwo żywności.

Z raportu GfK wynika również, że aż 48 proc. kupujących w Polsce czuje się osobiście dotknięta problemami środowiskowymi, a 31 proc. przestało kupować określone produkty lub kategorie produktów ze względu na ich szkodliwy wpływ na środowisko lub społeczeństwo.

- Wyniki naszego badania jasno pokazują, że pomimo strachu przed zarażeniem i wszechobecnego kontaktu z plastikiem, choćby w postaci jednorazowych rękawiczek, jako konsumenci pozostaliśmy wierni przekonaniom i wyborom, które kształtowaliśmy przez minione lata. Okazuje się nawet, że ostatnie miesiące wzmocniły w polskich nabywcach postawy pro-środowiskowe - mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Lepiej idzie nam recykling

W swoim najnowszym raporcie GfK sprawdziło także jakie jest podejście polskich kupujących do recyklingu. 92 proc. nabywców zadeklarowało, że zawsze lub często segreguje plastikowe opakowania, a 88 proc. zaznaczyło, że regularnie poddaje recyklingowi szklane odpady. Ponad 80 proc. wskazań odnotowały także papier i kartony.

– Polscy konsumenci mocno wierzą w segregację odpadów, choć w tym aspekcie aż 46 proc. badanych podkreśliło potrzebę otrzymywania dokładniejszych instrukcji i bardziej precyzyjnych wskazówek dotyczących tego, w jaki sposób z nimi postępować. Podstawa leży więc w edukacji i konsekwentnym uświadamianiu nabywców co należy zrobić z danym opakowaniem – tłumaczy Szymon Mordasiewicz.

Mała, duża zmiana

W porównaniu z ubiegłym rokiem więcej polskich shopperów deklaruje częste podejmowanie działań mających na celu ograniczenie zużycia plastikowych odpadów. Aż 55 proc. używa opakowań uzupełniających, o ile te są dostępne, a 54 proc. stara się unikać plastiku podczas kupowania owoców i warzyw. Aż 83 proc. kupujących bierze na zakupy własną torbę, a 77 proc. rezygnuje z zakupu plastikowych sztućców i talerzy na przyjęcie lub grilla. Największa zmiana w naszych postawach dotyczyła jednak biodegradowalnych patyczków higienicznych - ich kupno zadeklarowało 34 proc. kupujących, względem 23 proc. przed rokiem.

Większe oczekiwania wobec producentów

Polscy konsumenci wskazali również na segment rynku, wobec którego kierują najwięcej postulatów związanych z redukcją i zarządzaniem plastikowymi odpadami. Są to producenci. Obecnie aż 47 proc. nabywców uważa, że to właśnie producenci powinni w największym stopniu przyczynić się do rozwiązania „plastikowego problemu" i zapobiec jego rozprzestrzenianiu. W drugiej kolejności oczekiwania kierowane są do rządu (29 proc. wskazań), który w ocenie kupujących, powinien przyspieszyć prace nad wprowadzaniem rozwiązań prawnych, wymuszających sprawniejsze gospodarowanie produkcją i odpadami. Co piąty konsument jako najważniejsze ogniwo w walce w plastikiem wskazał samego siebie, a tylko 4 proc. oczekuje takich działań od detalistów. – Wydaje się oczywiste, że w tej sytuacji przedsiębiorstwa powinny zorientować swoje działania na konkretne rozwiązania, które będą dostrzeżone przez konsumentów. Tymczasem dziś tylko 15 proc. wszystkich polskich nabywców było w stanie wskazać choć jedną markę producenta żywności, napoju lub kosmetyków, która w ich oczach robi dużo na rzecz środowiska. W tej kwestii tylko nieco lepiej poradzili sobie detaliści, gdzie odsetek pozytywnych wskazań wyniósł 18 proc.. Warto przy tym zauważyć, że segment rynku wobec którego jedynie 4 proc. konsumentów kieruje konkretne oczekiwania na rzecz środowiska przoduje dziś w uznaniu i rozpoznaniu podejmowanych działań – podsumowuje Szymon Mordasiewicz.

# Badania rynkowe
 reklama