Marzenie nastolatki: zostać influencerką

Marzenie nastolatki: zostać influencerką

Prawie połowa dziewcząt w wieku 10-15 lat uznała prowadzenie kanału w mediach społecznościowych (YouTube, Instagram czy Tiktok) za atrakcyjne zajęcie zawodowe, w których widzą siebie w przyszłości - pokazują wyniki badania IQS. Spore rozbieżności widać między matkami i córkami w podejściu do studiów wyższych.

Matki i córki rozmijają się w swoich marzeniach nt. przyszłych zawodów córek - wynika z badania „Aspiracje dziewczynek w Polsce”, zrealizowanego przez IQS dla nowo powstającej organizacji Inspiring Girls Polska, będącej częścią międzynarodowej grupy.

Niemal połowa dziewcząt (48 proc.) w wieku 10-15 lat uznała prowadzenie kanału w mediach społecznościowych, takich jak YouTube, Instagram czy Tiktok, za atrakcyjne zajęcie zawodowe, w których widzą siebie w przyszłości. Co piąta nastolatka chce się zająć w przyszłości projektowaniem stron internetowych lub grafiką komputerową, co dziesiąta - programowaniem. 18 proc. nastolatek widzi swoją przyszłość w zawodach prawniczych, nieco mniej marzy o karierze nauczycielki, przedszkolanki, dietetyczki lub trenerki osobistej. 44 proc. matek podało przynajmniej jeden taki sam zawód, jaki wskazała również ich córka. Na liście TOP3 zawodów, co do których zarówno matki, jak i córki wykazywały największą zgodność, znajdują się jeszcze graficzka komputerowa (zaliczana do zawodów przyszłości) oraz zawody prawnicze.

Aż 86 proc. matek chce posłać córki na studia wyższe. Najczęściej wskazywane kierunki to weterynaria, kosmetologia, architektura, architektura wnętrz, informatyka i anglistyka. 59 proc. pytanych nastolatek deklaruje, że chce podjąć studia wyższe. Preferowane kierunki to weterynaria, kosmetologia lub filologia angielska.

- Dziewczynkom brakuje inspirujących wzorców i zdane są na media społecznościowe. Stąd tak bardzo ważne dla ich przyszłych szans rozwojowych jest to, żeby właśnie na tym wczesnym etapie pokazać im różnorodność wyborów i możliwości życiowych - zawody, ścieżki rozwoju, role. Tysiące kobiet robią niesamowite rzeczy, zmieniają świat, leczą, zarządzają, odkrywają – dziewczynki muszą się o tym dowiedzieć! Tym właśnie - łączeniem dziewczynek z role models - będziemy się zajmować w Fundacji Inspiring Girls Polska - wyjaśnia Eliza Durka.

Badanie „Aspiracje dziewczynek w Polsce” przeprowadzone zostało przez agencję badawczą IQS na zlecenie Inspiring Girls Polska. Badanie przeprowadzono w dniach 2-5 marca 2021 r. metodą CAWI na N=500 osobowej reprezentatywnej próbie dziewcząt w wieku 10- 15 lat oraz ich matek.
fot. unsplash.com
# Badania rynkowe
 reklama