Covid przyhamował rynek kosmetyczny

Covid przyhamował rynek kosmetyczny

To było nieuniknione. Rynek kosmetyczny, który od wielu lat rósł nieprzerwanie rok do roku, w tym roku notuje słabszy wynik w porównaniu do dwóch ostatnich lat. W 2018 roku firma badawcza Euromonitor International szacowała jego wartość na 18,8 mld zł, w 2019 – 19,4 mld zł, a estymacje na rok 2020 zakładają jego wartość na poziomie 17,8 mld zł.

Nie jest to może dramatyczny zjazd, ale pandemia ewidentnie odcisnęła się na wszystkich kosmetycznych kategoriach (z wyjątkiem higieny i środków do dezynfekcji). Rynek kosmetyczny, który rósł na poziomie 3% rok do roku, w tym roku zmniejszył się o 8%.

W przypadku kolorówki spadek to aż 15,3% r/r. Kosmetyki do pielęgnacji ciała są na 10% minusie r/r, a pielęgnacja twarzy -7,4% r/r.

Szacunki zakładają, że sprzedaż kosmetyków do pielęgnacji twarzy zatrzyma się w roku 2020 na poziomie 2,8 mld zł (3,09 mld w 2019). Wartość sprzedanych kosmetyków do pielęgnacji ciała to nieco ponad 880 mln zł (było: 977,5 mln). Kolorówka natomiast w mijającym roku wygenerowała wartość sprzedaży około 1,9 mld zł (przed rokiem 2,2 mld zł).

Mediana cen w powyższych kategoriach w grudniu 2020 rozkłada się następująco: makijaż 47,2 zł; pielęgnacja twarzy - 49,9 zł; pielęgnacja ciała – 31,3 zł.

Jeśli porównamy to z medianą cen w ciągu ostatnich 12 miesięcy, to mamy odpowiedź, co wpłynęło na spadek wartości rynku (oczywiście nie bez znaczenia jest tu słabszy popyt ze strony konsumentów). To był zdecydowanie rok spadających cen. O ile jeszcze na początku roku średnio ceny w niektórych kategoriach rosły, to kolejne miesiące (z pewnym nieznacznym wzrostem w grudniu) przynosiły spadki. I to konkretne. W pielęgnacji twarzy mediana wnosiła w lutym 72 zł, by zjechać do 49,99 zł w grudniu. W kolorówce na początku roku było to 64,4 zł, a końcówka roku 2020 daje medianę około 46 zł. Mniej ewidentnie ceny spadały w kosmetykach do pielęgnacji ciała, oscylując przez cały rok na poziomie: 34-32 zł.

Liderami kolorówki wartościowo w 2020 były marki: Maybelline (L'Oréal Polska) - 7,6%, Rimmel (Coty Polska) - 6,3% i L'Oréal (L'Oréal Polska) - 4,8%. Pielęgnacja twarzy to trójka polskich marek na prowadzeniu: Soraya (Orkla Group) - 4,2%, Lirene (Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris) - 4,2% i Ziaja - 3,7% (udziały są dowodem supersilnego rozdrobnienia w tej kategorii). W pielęgnacji ciała ranking top liderów to: Nivea (Beiersdorf) - 18,6%, Garnier (L'Oréal) - 6,4% oraz Lirene (Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris) - 4,7%.

W kolejnych tygodniach będziemy przedstawiać kolejne wyniki z kolejnych kategorii kosmetycznych.

Więcej informacji na temat rynkowych badań: blog.euromonitor.com

# Badania rynkowe
 reklama