Badanie: marki kosmetyczne coraz mocniej stawiają na e-commerce

Badanie: marki kosmetyczne coraz mocniej stawiają na e-commerce

Polscy producenci kosmetyków coraz bardziej skupiają się na działaniach w obszarze e-handlu. Nadal nie wykorzystują jednak ich w pełni - wynika z raportu agencji K2 Precise. 95 proc. oferuje swoje produkty na Allegro, a 20 proc. na Amazonie

Największymi „zwycięzcami” wiosennego lockdownu w Polsce w kategorii beauty okazały się podmioty posiadające już wtedy dobrze rozwinięty e-commerce. Tak wynika z raportu „E-commerce polskich producentów kosmetyków” przeprowadzonego przez K2 Precise wśród 25 najpopularniejszych serwisów e-commerce w badanej branży. Zweryfikowano je m.in. pod kątem ruchu na stronie, widoczności w Google, działań content marketingowych, wdrożeń narzędzi analitycznych, płatnej promocji w social mediach oraz obecności w programach afiliacyjnych i marketplace’ach. Eksperci z K2 Precise zidentyfikowali także obszary, które nie zostały jeszcze wystarczająco dobrze zaadaptowane oraz wskazali sposoby na ich optymalizację. - Obraz polskiej branży kosmetycznej, jaki rysuje się w przygotowanym przez nas raporcie, to przewaga liczebna średniozaawansowanych i początkujących graczy. Niemal wszystkie znaczące marki są już obecne w e-handlu, jednak jest wiele pól do udoskonaleń, w szczególności w obszarze wykorzystywania zaawansowanych narzędzi reklamowych, analityki i content marketingu - komentuje Maja Biniewicz, chief business officer w K2 Precise.

Marki beauty w sieci

Czołowe marki kosmetyczne czerpią ruch w sieci z następujących źródeł: ruch organiczny, płatna reklama w wyszukiwarce oraz wejścia bezpośrednie. Udział ruchu z kanałów społecznościowych waha się między 6 proc. a 35 proc. i jest powiązany ze strategią działań reklamowych przyjętych przez markę. Na wynik ten składa się także ruch z YouTube. Dla zdecydowanej większości konsumentów (93 proc.) głównym źródłem informacji o produkcie są wyszukiwarki.

Branża kosmetyczna osiąga bardzo dobry wynik w naturalnych wynikach Google.

W tej kategorii można znaleźć frazy, których popularność sięga kilkudziesięciu tysięcy wyszukiwań miesięcznie. Pogłębiając analizę poszczególnych e-sklepów, wyłoniono 10, które zarejestrowały największą liczbę wizyt w 2020 roku. Tę kategorię badania zdominowały przede wszystkim 2 marki: Semilac oraz Neonail. W przypadku serwisu ziaja.com wzrost wizyt w kwietniu w stosunku do marca jest niemal 3-krotny.

Ruch organiczny marek kosmetycznych w sieci

Przy pomocy narzędzia ahrefs.com K2 Precise przeanalizowała poziom ruchu organicznego (estymacja narzędzia) wśród badanych e-sklepów. Wyniki doświadczenia udowodniły, że sklepy z najlepszą widocznością oraz najpopularniejszymi brandami uzyskują również najlepsze wyniki w ruchu organicznym. Ponownie najwyżej w zestawieniu znalazły się: Semilac.pl z poziomem ruchu blisko 400 000, Neonail.pl - 277 000 oraz Ziaja.com z ruchem organicznym na poziomie 130 000. Niemal połowa wszystkich analizowanych e-sklepów nie posiada sekcji blogowej, na której mogłyby budować swoją eksperckość w branży. Zaledwie 11 sklepów wykorzystuje sekcje blogowe do optymalizacji linkowania wewnętrznego, a tylko sześć i wprowadziło do swoich artykułów boxy produktowe.

Płatny ruch w sieci w sektorze beauty

Aż trzy czwarte przeanalizowanych przez K2 Precise witryn wykorzystuje płatne reklamy w social mediach. E-sklepy rzadko korzystają również z programów afiliacyjnych – tylko 15 proc. z nich generuje sprzedaż poprzez wydawców efektywnościowych. Popularne są także newslettery. Aż 88 proc. e-sklepów polskich producentów kosmetyków, zbierając swoją bazę newsletterową, oferuje użytkownikom rabat lub specjalną promocję w zamian za subskrypcję. 85 proc., wysyła newslettery do swojej bazy średnio 1-2 razy na tydzień. Więcej niż 2 tygodniowo wysyła zaledwie 15 proc. firm. Badanie pokazało też, że w czasie, którego dotyczy raport (styczeń 2020 – styczeń 2021), aż 23 proc. e-sklepów zbierających bazę klientów nie wysyłało żadnych newsletterów.

Obecność na Allegro i Amazonie

Badanie pokazuje, że marki kosmetyczne dosyć chętnie korzystają z zewnętrznych platform sprzedażowych. Z analizowanej grupy prawie 95 proc. marek jest obecnych na Allegro. Jednak tyko 35 proc. z nich korzysta na nim z opcji Oficjalnego Sklepu Marki, w pozostałcyh przypadkach postawiono na resellerów. Na Amazonie 20 proc. przebadanych podmiotów posiada Oficjalny Sklep Marki. Do tej grupy należą: Ziaja, Yope, Bielenda czy Bodyboom.

Raport „E-commerce polskich producentów kosmetyków” został opracowany przez ekspertów i ekspertki z agencji K2 Precise na podstawie analizy 25 najpopularniejszych serwisów e-commerce w branży. W raporcie przeanalizowano dane pochodzące m.in. z serwisów Senuto.com, ahrefs.com, SimilarWeb, Kantar, Google Analytics, Facebook Ads Library, Helium 10 oraz narzędzi analitycznych K2 Precise. Analiza dotyczy okresu od stycznia 2020 do stycznia 2021
# Badania rynkowe
 reklama