Tracimy potencjał kobiet w nauce na długo przed ich studiami - L’Oréal promuje kobiety nauki, by odwrócić ten niekorzystny trend

Tracimy potencjał kobiet w nauce na długo przed ich studiami - L’Oréal promuje kobiety nauki, by odwrócić ten niekorzystny trend

Ponad połowa uczniów szkół ponadgimnazjalnych chciałaby realizować się w karierze naukowej po skończeniu studiów. Dotyczy to w równym stopniu zarówno dziewcząt jak i chłopców - wynika z badania L’Oréal Polska. Jednak mimo zdolności i chęci kobiety wciąż „znikają” na dalszych etapach kariery. Co więc zrobić, aby wykorzystać potencjał młodych osób – niezależnie od płci?

W ramach programu Dla Kobiet i Nauki, firma L’Oréal Polska zapytała uczniów szkół ponadgimnazjalnych o ich postrzeganie zawodu naukowca. Wyniki mogą pomóc wskazać jak promować karierę naukową wśród dziewcząt, a dzięki temu przyczyniać się do zwiększenia ich reprezentacji na dalszych etapach kształcenia[1].

Kariera naukowca? – dziewczęta i chłopcy są „na tak”
Jak wskazuje badanie L’Oréal Polska, aż 52% młodych osób ze szkół ponadgimnazjalnych planuje po skończeniu studiów realizować się w karierze naukowej na uczelni lub w ośrodku/ instytucie badawczym. Odpowiedzi takiej udzieliło tyle samo dziewcząt oraz chłopców (51,7% dziewcząt oraz 51,6% chłopców). Zapytani o 3 najważniejsze powody niezależnie od płci najczęściej wskazywali: zamiłowanie do uczenia się (46,5%), chęć wniesienia swojego wkładu w rozwój nauki i świata (45,4%) oraz postrzeganie zawodu naukowca jako ciekawego i różnorodnego (42,7%). Niemal 40% badanych zauważa także, że kariera naukowa może być dla nich szansą na międzynarodowe staże lub pracę za granicą (39,6%).

Najrzadziej z kolei młodzi ludzi wiązali swoje plany z: postrzeganiem zawodu naukowca jako prestiżowego (20%), chęcią bycia znanym dzięki swoim zasługom w nauce (23,8%) oraz dobrym statusem materialnym dzięki wybraniu naukowej ścieżki kariery (35%).

„Leaky Pipeline” czyli jak tracimy kobiety w nauce
Porównując plany młodzieży z danymi na temat procentowego udziału kobiet i mężczyzn na dalszych etapach kariery naukowej widać, że proporcje zmieniają się na niekorzyść jeśli chodzi o reprezentację kobiet w nauce. Jeszcze na studiach licencjackich i magisterskich panie stanowią większość (53%) wśród absolwentów. Ich liczba zaczyna stopniowo maleć od doktoratu (43%) aż do 28%[2] na najwyższych etapach kariery. Zjawisko to określane jest jako „leaky pipeline”, czyli z języka angielskiego „dziurawy rurociąg”. Nazwa ilustruje procesowi stopniowe „znikanie” kobiet z nauki.

Zależność: im wyższy stopień naukowy – tym mniejsza reprezentacja kobiet, dominuje również w Polsce. Wg danych Głównego Urzędu Statystycznego kobiety stanowią ponad połowę wszystkich studentów i doktorantów. Jednak proporcja zmniejsza się gwałtownie w przypadku wyższych stopni naukowych. O ile jeszcze ponad połowa asystentów na uczelniach to kobiety, jednak odsetek ten jest zdecydowanie niższy w przypadku stanowisk docentów (780 mężczyzn na 245 kobiet). Tytuł profesorski natomiast przypada jednej kobiecie na czterech mężczyzn. Tylko 971 kobiet ma tytuł profesora nadzwyczajnego na 3,4 tys. mężczyzn na tym stanowisku[3].

Potrzebne pozytywne wzorce wzmacniające wiarę dziewcząt w swoje możliwości
Być może przyczyn takiej zależności można upatrywać już na etapie szkoły średniej. Badanie L’Oréal Polska wskazuje, że prawie tyle samo osób nie planuje kariery naukowej (22%), co nie ma jeszcze zdania na ten temat (26%). Ci, którzy nie chcą realizować się jako naukowcy najczęściej, bez względu na płeć, motywują to większą atrakcyjnością innych ścieżek zawodowych (70% odpowiedzi). Jednak widać różnice między uzasadnieniem dziewcząt a chłopców: prawie 10% więcej dziewcząt niż chłopców wskazuje brak pewności, co do poradzenia sobie na dalszych etapach kariery tj. doktorat lub profesura (odpowiednio 32% i 23% odpowiedzi).

Nasze badanie wskazuje na dwie istotne kwestie. Po pierwsze tyle samo dziewcząt jak i chłopców chce realizować się w nauce. Konfrontacja tej informacji z danymi UNESCO (Unesco Science Report 2015) dotyczącymi liczby kobiet, które ostatecznie podążają naukową ścieżką kariery pokazuje, że tracimy ogromny potencjał. Druga kwestia to brak pewności siebie – jest to bariera, przez którą dziewczęta częściej nie decydują się na związanie swojego życia z nauką. Istotne jest więc, aby wspierać młode osoby w ich planach, a tych niezdecydowanych zachęcić do wyboru naukowej drogi pokazując pozytywne wzorce. Sadzę, że promowanie sylwetek wybitnych badaczek, tych z historii ale także współczesnych, które nie tylko odniosły wymierny naukowy sukces, ale także były i są spełnione, mogą być inspiracją dla młodych dziewcząt – mówi Katarzyna Pękala, koordynator programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki.

Na potrzebę promowania pracy kobiet naukowców odpowiada program L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki, który wspiera kariery zawodowe kobiet, przyznając im stypendia i promując ich projekty naukowe.

O programie L’Oréal Polska Dla Kobiet i Nauki
Celem programu L’Oréal Polska Dla Kobiet i Nauki prowadzonego od 2000 roku jest promowanie osiągnięć naukowych utalentowanych badaczek, zachęcanie ich do kontynuacji prac, zmierzających do rozwoju nauki oraz udzielenie wsparcia finansowego. Partnerami programu są Polski Komitet do spraw UNESCO, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a od 2016 roku także Polska Akademia Nauk. Do tej pory w Polsce wyróżniono 87 kobiet. Wyboru co roku dokonuje Jury pod przewodnictwem prof. Ewy Łojkowskiej. Do 2015 roku przyznawane były stypendia dla 5 wybitnych badaczek. Od 16. edycji programu została wprowadzona nowa kategoria dla magistrantek. Obecnie roczne stypendia przyznawane 6 kobietom nauki wynoszą: 20 000 zł dla stypendystki na poziomie studiów magisterskich, 30 000 zł w przypadku stypendiów doktoranckich i 35 000 zł za uznanie pracy habilitacyjnej.

 

[1] Badanie zrealizowane przez SW Research  na zlecenie L’Oréal Polska w dniach 2-4 października 2017 na reprezentatywnej próbie 503 uczniów szkół ponadgimnazjalnych

[2] Unesco Science Report. Towards 2030 (http://en.unesco.org/unesco_science_report)

[3] Raport L’Oréal Polska „Piękne umysły – rola kobiet w świecie nauki” (http://lorealdlakobietinauki.pl/o-raporcie-piekne-umysly-rola-kobiet-swiecie-nauki/)

# Społeczny biznes
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi