Pinterest ogłosił trendy na rok 2020. Co z nich może wynikać dla branży kosmetycznej?
Pinterest ogłosił trendy na rok 2020. Co z nich może wynikać dla branży kosmetycznej?

Co roku o tej porze pojawia się analiza przewidywanych trendów realizowana przez Pinterest na podstawie wzrostu zainteresowań konsumentów określoną tematyką.

W ubiegłym roku, bazując na analizie Pinteresta, pisaliśmy o modzie na szary kolor włosów, wzroście popularności pianek do mycia twarzy czy większym zainteresowaniu takimi składnikami, jak oczar wirginijski i wąkrotka azjatycka.

Tegoroczna analiza jest bardzo pojemna. Szukanie w niej konkretnych odpowiedzi na to, co zaskoczy w branży beauty nie jest takie oczywiste, ale zmierzmy się z tematem:-) Na pewno wprawni marketingowcy pewne fakty będą w dość prosty sposób łączyć w całość.

TRZECIA PŁEĆNiebinarnie

Jeden z trendów na rok 2020 Pinterest nazwał „Poza podwójnością” i stawia tu na neutralność płciową. Produkty, które nie są jednoznacznie „damskie” albo „męskie”, wybierane są najchętniej przez pokolenie Z, któremu już w tym roku poświęcaliśmy na Wirtualnych Kosmetykach sporo uwagi. W przypadku generacji Z aż 59% osób w porównaniu do 40% boomer’ów otwartych jest, by wszelkie formularze miały opcje neutralne płciowo. Na takich formularzach coraz częściej będą pojawiać się imiona niejednoznaczne: czy nosi je chłopiec czy dziewczynka. Polska gramatyka jest tu na pewno mniej elastyczna niż anglosaska, ale i u nas będą pojawiać się takie pomysły. Na pewno będzie to też mocniej widoczne w modzie, która będzie mniej oczywista, częściej androgyniczna. Wracając jednak do tematów nam bliższych – analitycy przewidują więcej takich samych fryzur dla niej i dla niego, wzrost sprzedaży kosmetyków unisex.

ŚWIADOMA KONSUMPCJAŚwiadoma konsumpcja

Świadoma konsumpcja to drugi bardzo ważny trend na 2020. Można powiedzieć: rozwijamy piosenkę, którą już znamy, o kolejne zwrotki. Najogólniej: nadciąga widmo minimalizmu, co zawsze dla producenta jest pewnego rodzaju zagrożeniem. Konsumenci deklarują, że będą ograniczać swoje zakupowe zachcianki. Kupować mniej, ale rozsądniej. Wybierać produkty, które pochodzą od marek podkreślających ich bliskie związki ze zrównoważonym rozwojem. Czyli wszystko to, o czym niemal wszyscy producenci kosmetyków głośno mówią od wielu miesięcy.

81% konsumentów (badanie Nielsen) uważa, że to producenci muszą robić coś na rzecz poprawy stanu środowiska, ponieważ przyczynili się do jego dewastacji.

Sami konsumenci natomiast skłaniają się do bardziej świadomego kupowania, wcielenia w życie trendu „less-waste” (np. poprzez dawanie drugiego życia zniszczonym przedmiotom czy odpadom), segregowania śmieci, częstszego sięgania po opakowania szklane i papierowe. Do łask wracają second-handy i łączenie w modzie dobrego krawiectwa z ubraniami używanymi. Okazuje się więc, że panie, które polują w piątki po kilogram ubrań za 20,50 zł to prawdziwe trendsetterki i ekolożki. Nawet jeśli dla części z nich taki rodzaj ubierania się to tylko wybór ekonomiczny, teraz stało się to po prostu bardzo modne. Bo świadomie proekologiczne.

W POSZUKIWANIU RÓWNOWAGIPoszukiwanie równowagi

No i znów pojawia się nam pewna demokratyzacja trendów. Wellness. Jeśli na dźwięk tego słowa, w twojej głowie pojawia się obraz luksusowego spa, w którym oddajesz się przyjemnościom ciała i ducha, możemy to już zostawić jako nieaktualne. Wellness nabiera innego znaczenia. Teraz to poszukiwanie równowagi na co dzień. Ludzie zmagają się z wypaleniem zawodowym, stresem, strachem przed przyszłością. Okazjonalny wypad do spa tego nie zmieni. Chodzi więc o to, by szukać tego, co nas relaksuje w naszej codzienności. Dla jednego może być to spacer z psem po parku bez zabierania komórki do kurtki, dla innego kurs szydełkowania lub malarstwa, a ktoś inny poczuje, że jego stan zen to zamknięcie się przed rodziną w łazience i kąpiel przy pachnących świecach. W tym trendzie zdrowy jest również detoks od mediów społecznościowych i sztucznie wykreowanego świata idealnej ułudy. Dla detoksu coraz częściej proponowane będzie… mech morski. Tylko czekać aż stanie się modnym składnikiem kosmetycznym. Podobnie polecany jest sok z ogórka, więc i przed ogórkiem malują się dobre czasy w kosmetyce, która chętnie przecież czerpie z superfoods. Na pewno też do łask wraca w tym trendzie olejek ylang-ylang znany z wyciszających i kojących działań. W szerszym aspekcie możemy więc zauważyć, że kosmetyki, które stawiają na aspekt emocjonalny, oddziaływanie na psychikę (choćby poprzez dobranie odpowiednich kompozycji zapachowych), odwoływanie się w komunikacji do poczucia relaksu i odpoczynku - mindful beauty to trend kosmetyczny na rok 2020.

DOM MOJA TWIERDZADomowy hub

Tam dom, gdzie serce. Teraz jednak dom coraz częściej jest również miejscem pracy, siłownią, kinem… Dom może być również miejscem produkcji.

Znamy przecież rozmaite mity założycielskie, kiedy to po 333 próbie stworzenia mydła w domowej kuchni, 334 wyszło tak idealne, że stało się początkiem wielkiej historii.

Dom zatem ma dostarczać nam cudownych wrażeń. Od własnoręcznej hodowli ziół na parapecie po warzenie piwa w piwnicy. Zakładamy więc, że połączenie trendu naturalności, personalizacji i DIY może dać efekt we wzroście zainteresowania komponentami do tworzenia własnych kosmetyków. Jeśli teraz tego typu produkcja to wciąż jakieś obrzeża rynku, to być może pojawią się na rynku gotowe sety, aplikacje i inne ułatwienia, które przeprowadzą konsumenta przez proces tworzenia domowych kosmetyków.  

ŚWIATOWE INSPIRACJEŚwiatowe inspiracje

Muszę Was zmartwić. Polski na tej liście nie ma. Ogólnie chodzi jednak o to, że świat wydaje się mniejszy niż kiedykolwiek, ponieważ trendy z różnych stron świat docierają do nas i przenikają do codziennych zwyczajów. Daleko nie szukając, azjatyckie inspiracje kosmetyczne zawładnęły również polską produkcją, a K-Beauty odcisnęło mocny ślad na całym świecie. Jakie zagraniczne wpływy są modne aktualnie? Hiszpańskie łazienki, salony w indyjskim klimacie, francuskie antyki, japońskie łaźnie, australijskie rośliny w ogrodzie, bałkańskie i zachodnioafrykańskie jedzenie, filipińskie desery i arabskie słodycze. Jak wpisać w to kosmetyki? Nie mam pojęcia:-) Na pewno wciąż będziemy balansować między modą na to, co lokalne a egzotyczne. Tak to już jakoś jest, że zwykle wydaje się nam, że trawa gdzieś indziej jest bardziej zielona:-)

Odpowiedzialne podróżowanie

Latanie na drugi koniec świata? Niemodne. Do słowników wchodzi nowe słowo: „staycations”. To takie wakacje, kiedy nigdzie się nie wyjeżdża. I znów – nie decyduje o tym czynnik finansowy, ale troska o planetę. Jeśli już ktoś naprawdę musi udać się w podróż to najlepiej pociągiem, do ekoprzyjaznych miast i bez dziesiątek rzeczy, które mogą stać się odpadami w odwiedzanym miejscu. Ma być zero-waste lub przynajmniej less-waste. Zapewne w przemyśle kosmetycznym przełoży się to na więcej biodegradowalnych opakowań w minisach podróżnych. Świat odkrywa również agroturystykę, która umówmy się, w Polsce ma się zupełnie dobrze od wielu lat. Można wręcz powiedzieć, że w tym stylu odpoczynku bylismy prekursorami trendów;-)

KOSMICZNIEKosmicznie

Pół wieku po pierwszym spacerze po księżycu turystyka kosmiczna wreszcie może stać się faktem. Być może już w najbliższym roku pierwsi szczęśliwcy ruszą w kosmiczną podróż życia. Daje to więc dodatkowy impuls do obecnego zainteresowania tematami edukacyjnymi STEM (od angielskich słów: nauka, technologia, inżynieria i matematyka). Kosmos przeniknie również do tendencji makijażowych. Nie powinno zabraknąć w najbliższym sezonie metalicznych cieni do powiek, czarnych, fioletowych lub błękitno-szarych szminek, nieco futurologicznych klimatów – słowem makeup w wydaniu 2020 pod silnym wpływem Odysei Kosmicznej.

CUDOWNE LATA 90-TE:-)Duży trend – lata 90

Lata 90. widoczne są już w modzie i designie - na razie głównie w ofercie dla młodych osób. Dla "zetek" to odkrywanie czegoś kompletnie retro. Dla nieco starszych - sentymentalny powrót do lat młodości. W modzie widać więc wpływy pierwszej fali hip-hopu i grungu. W makijażu triumfalnie wracają błyszczyki, także  dodatkowo wzmocnione glitterem. Modny jest również wyrazisty obrys oka linerem. We fryzurach wraca moda na warkoczyki w stylu Kriss Kross, ale również tradycyjne warkocze i upięcia w bardzo dziewczęcej wersji.

►Labirynt trendów i podążanie za wyobraźnią konsumentów to rzeczywiście wyzwanie. Cyfrowe możliwości wynikające z gromadzenia tysięcy danych ułatwiają i komplikuja ten proces jednocześnie:-) Świat naprawdę jest globalną wioską. Trendy są niemal takie same w każdej części świata, choć oczywiście dostępność rozmaitych zasobów jest różna. Żyjemy w epoce wyzwań związanych z ochroną środowiska. To jest zdecydowanie temat numer jeden. Wydaje się więc, że marki naprawdę muszą podkreślać swoje proekologiczne działania, by pozostawać w kręgu zainteresowań konsumentów. Na pewno też szybki styl zycia i niesyatnna presja sprawiają, że mindful beauty to ten kierunek, który będzie miał się świetnie w kolejnych 12 miesiącach.

# Raporty tematyczne
reklama