Myślisz o eksporcie do Japonii? Stawiaj na silver generation!
Myślisz o eksporcie do Japonii? Stawiaj na silver generation!

Zapotrzebowanie na kosmetyki wśród seniorów w Japonii szybko rośnie. Do 2050 r. prawie 60% japońskich kobiet będzie w wieku powyżej 50 lat. Tak więc grupa konsumentek dojrzałych powinna być w centrum uwagi firm zainteresowanych rynkiem japońskim.

Mająca 99 lat Kikue Fukuhara wie coś o sprzedaży kosmetyków. Od sześciu dekad rekomenduje balsamy, kremy, szminki i podkłady zawodowo. Fukuhara pracuje dla Pola Orbis Holdings Inc., jednej z największych japońskich firm kosmetycznych. Ostatnio została wpisana do Księgi Guinnessa jako najstarsza na świecie doradczyni ds. urody.

Jej strategia na sukces w zawodzie: testowanie produktów na własnej skórze. Nie ma dnia, by starsza pani zrezygnowała z delikatnego choćby makijażu.

Jej zdaniem zadbany wygląd to po prostu nasz obowiązek wobec innych.

Starzejemy się na potęgę

Według Research & Markets rynek produktów i usług związanych ze starzeniem ma wzrosnąć o 58%, do prawie 80 miliardów dolarów w kolejnych 5 latach. W ciągu następnej dekady na świecie będzie więcej ludzi w wieku powyżej 65 lat niż w wieku poniżej 5 lat. - Starzejąca się populacja będzie jednym z kluczowych obszarów zainteresowania wszystkich firm kosmetycznych na całym świecie - mówi Stephanie Gabriel, wiceprezes ds. rozwoju biznesu w Beautystreams, firmie zajmującej się prognozowaniem trendów.

W Japonii wiedzą, co robią

Japonia stała się idealnym polem testowym dla producentów kosmetyków zainteresowanych produktami, które są przyjazne dla seniorów.

Według National Institute of Population & Social Security Research około połowa kobiet w Japonii ma już ponad 50 lat, a do 2050 r. ta grupa demograficzna będzie stanowić prawie 60% populacji kobiet.

Właśnie dlatego Pola Orbis wraz z rywalami Shiseido Co. i Kosé Corp. coraz częściej kierują reklamy do starszych kobiet, oferując im produkty dostosowane do ich potrzeb, np. woskowe eyelinery, którymi łatwiej pomalować ścieńczałą skórę wokół oczu, makijażowe kosmetyki na bazie kremu, które niwelują zmarszczki czy markery do zamalowywania siwych odrostów. Producenci stosują również inne ułatwienia wobec starszych konsumentów, np. większe czcionki na etykietach czy bardziej poręczne i ułatwiające aplikację kosmetyku opakowania.

Kosmetyk, a w sumie lek na starość...

Co ciekawe od niedawna w Japonii obowiązują regulacje, według których niektóre kremy przeciwzmarszczkowe klasyfikowane są jako leki dostępne bez recepty, ponieważ zawierają takie aktywne składniki, jak czysty retinol czy związki, które zwalczają enzymy sprzyjające starzeniu się skóry.

Okazało się, że takie zdefiniowanie kosmetyków przekonało wielu kupujących, że produkty te są bezpieczne i skuteczne.

W Japonii raczej nie sprzeda się kosmetyków dla kobiet dojrzałych, odwołując się do hasła anti-aging. W komunikacji należy raczej podkreślać zalety wieku i to, co dobrego nam dany okres życia daje. To kraj, w którym ludzi starszych traktuje się z dużym szacunkiem i estymą. Wpływa to więc również na komunikację: dominuje w niej przekaz pozytywnie odnoszący się do wieku, nie zaś taki, w którym próbuje się na siłę "odmłodzić" konsumentkę.

Obecnie lwia część oferty kosmetycznej dla seniorów mieści się głównie w średniej półce cenowej. Analitycy przekonują, że to podejście zbyt zachowawcze, bo w tym segmencie przybywa konsumentów, którzy mają naprawdę sporo pieniędzy, jest więc miejsce na więcej produktów premium.

źródło: beautybusinessjournal.com
# Raporty tematyczne
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager