Konsumenci mają dość bezmyślnego lokowania produktu – „Wysokie Obcasy Extra” skrytykowane przez środowiska kobiece i internautki

Konsumenci mają dość bezmyślnego lokowania produktu – „Wysokie Obcasy Extra” skrytykowane przez środowiska kobiece i internautki

Kolejny przykład, jak bardzo zmienia się świat, odbiór mediów i marketingu. Konsumenci nie chcą sprowadzać ważnych kwestii społecznych do kolejnej marketingowej papki fundowanej przez media kobiece.

Nie chcą być traktowani infantylnie, a tak właśnie poczuli się w publikacji „Wysokich Obacsów Extra”, które rekomendowały… stylizacje na demonstracje. Grzechem podstawowym mediów kobiecych jest rozbuchanie nadmiernego konsumpcjonizmu. Teraz szczególnie stoi to w opozycji do coraz powszechniejszego trendu samoograniczania i bardziej świadomych zakupów  – w trosce o planetę, ale również ze względów ekonomicznych.

Nietrafione lokowanie

Media zastanawiają się, jak upchnąć tzw. lokowanie produktu, by było najbardziej atrakcyjne. Z reguły jest to nudne i przewidywalne, łącznie z tym, że musi pojawić się produkt reklamodawcy, nawet jeśli pasuje niczym kwiatek do kożucha. Tym razem pomysł na pokazanie pewnej gamy produktów nie był może oczywisty i banalny, ale wzburzył kobiety. "Stylizacje na demonstracje" obnażyły bezmyślność łączenia spraw, które są społecznie ważne z klasycznym gazetowym "must have" (kiedyś w innej gazecie był już kosmetyczny przegląd w duchu Strajku Kobiet, który też przecież oburzył wiele czytelniczek - lekcja więc nie została przez redakcję odrobiona). Nawet jeśli założeniem publikacji było poparcie dla idei Strajku, wyszło słabo.

- Mamy rewolucję. A wam się muszą pieniążki od sponsorów zgadzać - napisały członkinie Feminiskry.

Rozminięcie z duchem czasu

Jak bardzo było to nietrafione i głupie świadczy choćby komentarz członkiń Aborcyjnego Dream Teamu: - „Wysokie Obcasy Extra” umieściły poradnik, jak się ubierać na protesty. Żeby tego było mało, to rzeczy polecane tam były, delikatnie mówiąc, ekskluzywne. Taniej wychodzi aborcja niż kurtka z tego ichniejszego poradnika.

Co na to redakcja? - Prezentacja produktów wybranych przez redakcję miała być wyrazem ciepła i wsparcia, w żadnym wypadku reklamą drogich gadżetów. Wiemy, że większość czytelniczek traktuje pokazywane w pismach przedmioty bardziej jak inspiracje niż konkretne rzeczy do kupienia. Ta sytuacja to nieporozumienie. Przepraszamy tych, którzy poczuli się naszą publikacją urażeni - mówi szefowa magazynu Ewa Wieczorek.

W mediach społecznościowych również dominował ton krytyki i tzw. beki – czyli obśmiania tematu. Uważna lektura komentarzy internautek pozwoliłaby może wydawcom  znaleźć przyczynę dołującej sprzedaży. Coraz częściej czytelniczki uważają, że pisma kobiece po prostu rozjeżdżają się z rzeczywistością, a wartościowe teksty są tylko dodatkiem do quasi-reklamowych przekazów. Mocno problematyczne dla wydawców jest również to, że kompletnie nie czują młodszego pokolenia i nawet jeśli bardzo starają się być na czasie, to częściej wychodzi śmieszniej niż „w punkt”. Wiele pism po prostu dramatycznie starzeje się ze swoimi dotychczasowymi czytelniczkami, a jednocześnie te starsze też czują, że nie jest to już „ich pismo”.

Temat Strajku Kobiet mocno obecny w mediach

Jak piszą Wirtualne Media w ciągu dziewięciu dni listopada 2020 roku na temat Strajku Kobiet ukazało się ponad 100 tys. materiałów w mediach tradycyjnych i internecie, które na zlecenie portalu przygotował Press-Service Monitoring Mediów. Sześć na dziesięć publikacji miało pozytywny wydźwięk. Eksperci oceniają, że jesienią ub. roku podczas pierwszej fali ulicznych protestów postawy marek wobec nich okazały się różne. Nie wszystkie marki, znane ze swojego zaangażowania w sprawy społeczne czy podkreślające bliskie relacje z kobietami, zabrały głos, kiedy na ulice wychodziły dziesiątki tysięcy osób. Bywało to odbierane przez część konsumentek bardzo krytycznie. Marki, które zdecydowały się wesprzeć Strajk Kobiet, były doceniane przez osoby utożsamiające się z postulatami Strajku, ale obrywały od środowisk pro-life. Większość zaangażowanych firm podkreślała jednak, że jest gotowa na tę krytykę i nie zrezygnuje z solidarności ze strajkującymi kobietami, nawet jeśli w ten sposób tracą część klientów.

To nie jest tylko sprawa polska. Na całym świecie marki muszą coraz częściej opowiadać się, po którejś stonie sporów społecznych. Letniość przestaje być bezpieczną strategią. Doświadczyły tego, m. in. firmy w USA podczas fali zamieszek pod hasłem "Black Lives Matter".

Lidia Lewandowska, Wirtualne Kosmetyki

# Raporty tematyczne
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi