Których witamin najczęściej nam brakuje i jak ich dostarczyć
Których witamin najczęściej nam brakuje i jak ich dostarczyć

Do prawidłowego funkcjonowania każdy organizm potrzebuje mnóstwa witamin i minerałów. Patrząc na wytyczne naukowców, potrzebujemy ich w niewielkich ilościach, a mimo to większość osób ma niedobory.

Nie wszystkie witaminy i minerały musimy przyjmować w równych ilościach. Niektóre składniki są obecne w większości produktów spożywczych i o niedobory martwić się nie trzeba. Jednocześnie jest kilka takich, których deficyty są powszechne.

Czego brakuje najczęściej?

Nawet jeżeli nasza dieta jest zbilansowana, może się okazać, że niektórych związków mamy za mało. Zapotrzebowanie na poszczególne składniki zmienia się wraz z wiekiem, duże znaczenie ma także płeć, czy styl życia.

Z reguły chodzi o niedobory związane z mikroelementami, jak magnez, żelazo, wapń i cynk. W przypadku witamin najczęściej konieczne jest zwiększenie przyjmowania witamin z grupy B, witaminy A i K.

Bardzo powszechne są niedobory związane z kwasami omega-3, co jest efektem małej ilości ryb w diecie. Z kolei przez niewielką ilość warzyw w codziennym menu, może się okazać, że zjadamy za mało błonnika.

Jakie są objawy niedoborów?

Wiele tak naprawdę zależy od tego, czego nam brakuje. Przykładowo w przypadku magnezu zaniepokoić może częste zmęczenie, kłopoty z koncentracją, bóle głowy, czy łamliwość paznokci. Przy braku żelaza odczuwa się osłabienie i zmęczenie. Niedobory cynku skutkują trądzikiem, rozstępami i pękającą skórą kącików ust. Deficyty wapnia odczuwa się poprzez mrowienie i drętwienie kończyn, czy skurcze mięśni.

Równie wiele symptomów może towarzyszyć niedoborom witaminowym. Na przykład podatność na infekcje nie musi wynikać jedynie z niedoboru witaminy C, ale witaminy A.

Natomiast przy niedostatecznej ilości witaminy K mogą być duże siniaki nawet po niewielkim uderzeniu. Część symptomów może wskazywać na kilka związków, więc trzeba się głębiej zastanowić.

Jak radzić sobie z niedoborami?

Podstawą jest oczywiście zbilansowana dieta. Podejrzewając, że niepokojące objawy mogą być efektem mało wartościowego jadłospisu, trzeba się temu lepiej przyjrzeć. Duża dawka warzyw i owoców, nabiał, pestki, ryby powinny gościć na stole częściej. Oprócz tego możemy wziąć pod uwagę suplementy, ale nie każde.

Jeśli decydujemy się na tabletki, to jedynie te z apteki. Suplementy są mniej badane pod kątem właściwości niż leki, więc nie zawsze pomagają.

Poza tym część związków lepiej wchłania się, kiedy jest w postaci płynnej, dlatego też możemy wziąć pod uwagę vitamin water. Optymalne nawadnianie jest równie ważne, jak dostarczanie witamin i minerałów, a dzięki temu produktowi czerpiemy podwójne korzyści. Oczywiście pod warunkiem, że wybierzemy produkt bez konserwantów i dodatkowych substancji słodzących - naturalny i z dużą dawką łatwo przyswajalnych składników odżywczych. To m.in. z tego powodu specjaliści polecają wybrane produkty OSHEE Polska, które dostępne są na Osheeshop.eu. Pomimo tego, że powszechnie uważa się je za propozycje dla sportowców, to w ofercie nie brakuje też napojów, które możemy pić, nawet kiedy nie jesteśmy zawodowymi sportowcami.

materiał partnera
# Nowości kosmetyczne
 reklama