Eksport kosmetyków rośnie. P-Beauty w stronę konsumenta
Eksport kosmetyków rośnie. P-Beauty w stronę konsumenta

Kolejny rekord w eksporcie. W ubiegłym roku sprzedaż zagraniczna kosmetyków Made in Poland wzrosła o prawie 9 proc., do 13,7 mld zł – czytamy w artykule Anity Błaszczak "Globalny apetyt firm kosmetycznych" zamieszczonym w dzienniku "Rzeczpospolita".

Dla porównania w roku 2004 tych kosmetyków eksportowaliśmy za ledwie 4 mld zł. Nie ma mocniejszego dowodu, jak bardzo firmy rozwinęły tę część biznesu.

Nasze kluczowe rynki zbytu to Niemcy, Rosja i Wielka Brytania. Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę, że sporą część sprzedaży generują fabryki zagranicznych koncernów ulokowane w Polsce.

Będzie trudniej

Prawdopodobnie w tym roku kolejne bicie rekordu może być trudne do osiągnięcia. Na wielu rynkach rządzący wprowadzają coraz ostrzejszą politykę protekcjonizmu. Więcej wymogów formalnych czeka eksporterów, którzy decydują się sprzedawać na rynki turecki, irański, arabski, a w Rosji od grudnia 2019 rusza system śledzenia „Track&Trace” – o czym informuje szefowa Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, Blanka Chmurzyńska-Brown.

Co nie znaczy, że firmy tracą apetyt…

Firmy jednak wiedzą, że jak rosnąć, to za granicą. W Polsce już nie bardzo da się zwiększać skalę. O planowanym 15% wzroście sprzedaży zagranicznej mówi największy eksporter - firma Eveline Cosmetics. Jak mówi Jolanta Górska, szefowa komunikacji spółki, firma eksportuje na 70 rynków, mocno inwestuje w rozwój w Ameryce Łacińskiej, a ze sprzedaży zagranicznej generuje 70% przychodów. W dwucyfrowym tempie zamierzają też zwiększać eksport Dr Irena Eris, Oceanic czy Ziaja. Jak słusznie zauważa prezes Dr Irena Eris, Henryk Orfinger - Przy 50-proc. udziale eksportu można już mieć poczucie, że jest się firmą międzynarodową, lecz tak naprawdę ten udział powinien być jeszcze większy.

Czas na więcej działań B2C

I Związek, i producenci przekonani są, że dla rozwoju eksportu same dofinansowania udziału w targach już nie wystarczają. Na wielu rynkach zbudowane są już całkiem stabilne relacje z dystrybutorami, czas więc zwiększyć wysiłki w stronę marketingu konsumenckiego.

– Tak jak wcześniej rząd bardzo nam pomógł, wspierając udział polskich firm w targach, tak dzisiaj branży kosmetycznej bardzo przydałby się projekt, który na wybranych rynkach za granicą pomagałby trafiać bezpośrednio do konsumentów, np. poprzez kampanie internetowe – powiedział "Rzeczpospolitej" Henryk Orfinger.

Dziś na rynku konsumenckim obok marketingu marek czy produktów, istnieje też marketing idei. Zresztą wzajemnie się one przenikają i uzupełniają. To właśnie promocja K-Beauty czy J-Beauty rozpropagowała modę na azjatyckie marki. Niemcy idą tym śladem, promując swoje G-Beauty w mediach amerykańskich, a Chińczycy dokładają swoją literkę w alfabecie piękna, bo o C-Beauty mówi się dużo w kontekście technologii i urządzeń wspomagających pielęgnację.

Pokonać defetyzm

Warto zatem zastanowić się, jakie wartości może zaproponować konsumentom P-Beauty? Spróbować odczarować tę niemoc, że polski kosmetyk dla konsumenta (szczególnie z Zachodu) brzmi niespecjalnie intrygująco. Lokomotywą na pewno powinny być silne marki: Inglot, Dr Irena Eris, Ziaja, AA, Eveline Cosmetics, Joanna, Bielenda, bo zawsze na początek warto przywoływać skojarzenia z najlepszymi i stosunkowo najlepiej rozpoznawalnymi na poszczególnych rynkach. Mamy też młode marki, np. Glov, Yope, Clochee, Resibo, Alkemie, które dobrze czują się w roli „born-global”. Tu też polskie pochodzenie w połączeniu z typową dla młodych brandów świeżością pomysłów, nowatorstwem, dobrą komunikacją z konsumentami, pomoże dołożyć kolejną cegiełkę do tworzenia ciekawego obrazu P-Beauty.

Potrzebujemy pewnej wciągającej narracji o kosmetycznym Made in Poland.

Każdy z uczestników rynku i otoczenia sektora może mieć tu ciekawą rolę do odegrania, byle tylko uciec od tego defetystycznego „nie da się”. O polskiej gospodarce przez dekady krążyły wyłącznie żarty. Dziś Polnische Wirtschaft to raczej powód do naszej wspólnej dumy. Producenci jachtów, gier komputerowych, stolarki okiennej udowodnili, że Made in Poland może być atutem. Jak widać nie musimy być skazani na „polską wódkę, kiełbasę i korniszona”, a sukces eksportowy, jaki do tej pory udało się producentom kosmetyków odnieść, jest dobrym prognostykiem, że zawsze można więcej.

# Newsy producenci

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Export Manager/rekrutracja ukryta Oferta pracy: Dr Grehen - Specjalista działu sprzedaży i mediów społecznościowych Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Oferta pracy: Torf Corporation - Specjalista ds. digital marketingu Oferta pracy: Dax Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja - Menedżer ds. E-commerce Oferta pracy: Drogerie Natura - Brand Manager (kosmetyki kolorowe, marki własne) Oferta pracy: Sanofi - Specjalista Technolog w Dziale Badawczo-Rozwojowym(R&D) Oferta pracy: Maurisse - Specjalista ds. marketingu - Product Manager Oferta pracy: Elfa Pharm Polska - Specjalista ds. marketingu internetowego i social media Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Naturalnych Oferta pracy: Key Account Manager Oferta pracy: NATURATIV Szef Sprzedaży i Rozwoju Rynku - Polska Oferta pracy: Technolog - MPS Koszalin Oferta pracy: Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Barwa - Krajowy Koordynator ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Partner of Promotion - Specjalista ds. PR Oferta pracy: Miraculum - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm Manager ds. Zakupów Działu Kosmetycznego Oferta pracy: Beliso - Export Manager Oferta pracy: Laboratorum Kosmetyczne Dr Irena Eris: Koordynator Wsparcia Sprzedaży - Europa Wschodnia Oferta pracy: Veoli Botanica - Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Farmona - Marketing Manager Oferta pracy: 4mass Regionalny Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Floslek - Specjalista ds. marketingu&PR Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego