Co dla polskich eksporterów kosmetyków oznacza wprowadzany w Rosji system track&trace?
Co dla polskich eksporterów kosmetyków oznacza wprowadzany w Rosji system track&trace?

Jak prawnie, technicznie i logistycznie poradzić sobie z nowymi wymaganiami rosyjskiego systemu identyfikowalności produktów - o tym rozmawiali prelegenci i goście 2. Międzynarodowego Forum Kosmetycznego.

Wydarzenie zorganizowane przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego zgromadziło grono międzynarodowych ekspertów, którzy podzielili się z firmami kosmetycznymi swoją teoretyczną i praktyczną wiedzą.

Traceability, czyli identyfikacja produktu i całego łańcucha dostaw

Jak podkreślali zaproszeni eksperci, Rosja od lat boryka się z problemem podróbek i tym tłumaczy konieczność lepszego nadzoru nad rynkiem poprzez weryfikację oryginalności produktów w łańcuchu dostaw. Hanna Walczak z firmy GS1 Polska, zaznaczyła, że nowy system pozwala odpowiedzieć na pytania, skąd otrzymałem i dokąd wysyłam produkt, a także zadbać o bezpieczeństwo konsumenta. Sama identyfikacja i oznakowanie produktów są od lat obecne w branży kosmetycznej, jednak planowane przez Federację Rosyjską zmiany mogą stanowić dla przedsiębiorców tego sektora poważne bariery. W żadnym kraju unijnym branża kosmetyczna nie podlega regulacjom track&trace. System ten w tej chwili obowiązuje, np. branżę tytoniową.

Wartość polskiego eksportu w 2018 wyniosła 3,6 mld EUR. Rosja to drugi po niemieckim, rynek eksportowy dla naszego sektora. Nowe regulacje, które – o ile nic się nie zmieni – będą obowiązywać od 1 grudnia br., mogą spowodować podobne skutki do embarga.

- Nowy system traceability jeszcze w tym roku ma objąć takie produkty jak perfumy czy eau de toilette (EDT), a docelowo wszystkie produkty kosmetyczne i inne konsumenckie. Podczas 2. Forum Kosmetycznego zebraliśmy grono najwyższej klasy ekspertów, którzy dzieląc się swoją wiedzą, uspokoili nieco polskich przedsiębiorców - uważa Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Wciąż jednak w kwestii nowych regulacji pozostaje sporo pytań i niejasności.

Czy będzie okres przejściowy? Negocjacje wciąż trwają...

- To nie jest nowa rzecz – wiele państw już od jakiegoś czasu stosuje serializację. W innych podobne regulacje są planowane w najbliższym czasie. Jednak na rynku rosyjskim pełna serializacja dla takich produktów kosmetycznych jak perfumy czy eau de toilette (EDT) ma nastąpić już 1 grudnia br., czyli właściwie jutro, co może być przerażające dla przedsiębiorców – podkreślała Elsa Dietrich z Cosmetics Europe. Dodała też, że nieco bardziej przyjazne będą regulacje planowane do wprowadzenia w Indonezji, Tajlandii, Turcji czy Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Co istotne wciąż nie został przez rosyjską administrację opublikowany "technical guideline", który pozwalałby poznać bardziej szczegółowe rozwiązania wdrażanego systemu. 

Ekaterina Tchepourina, dyrektor naukowa L’Oréal Rosja i Szefowa Komitetu Kosmetycznego w Stowarzyszeniu Perfumerii, Kosmetyków, Chemii Gospodarczej i Artykułów Higienicznych, która bierze udział w pracach nad stworzeniem w Rosji nowego systemu, przyznała, że trwają rozmowy z rosyjskim Ministerstwem Handlu, aby okres przejściowy dla wprowadzenia Unikalnego Identyfikatora Produktu (UPI) wydłużyć do końca września 2021 r.

Wszystkie produkty, które do tego czasu zostaną wprowadzone na rynek rosyjski, będą mogły krążyć po nim bez pełnego oznakowania. Dopiero po tej dacie produkty będą wymagały pełnego oznakowania – niedotrzymanie tego warunku będzie skutkowało sankcjami karnymi. Ekspertka wskazała również, że ważne jest posiadanie prawnej reprezentacji na terenie Federacji Rosyjskiej oraz korzystanie z doświadczeń innych branż, które już zostały objęte regulacjami.

Rosyjski rynek obwarowany licznymi barierami

Grzegorz Sinacki z Departamentu Handlu i Współpracy Międzynarodowej Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii mówił podczas swojej prelekcji, że rynek rosyjski jest jednym z najbardziej barierotwórczych kierunków dla naszego eksportu, a jednocześnie ze względu na nasycenie rynku unijnego, wciąż interesującym dla zwiększania ekspansji zagranicznej.

Jak wspomniał, dyskusje z Rosją są bardzo trudne, jednak w tej sprawie stanowisko Polski jest tożsame ze stanowiskiem KE prowadzącej rozmowy bilateralne z Rosją.

Wymogi administracyjne i techniczne funkcjonowania systemu rosyjskiego są wciąż niejasne, dlatego Polska postuluje przesunięcie wymogów o min. 2 lata.

Duże obawy wzbudza wśród przedsiębiorców także monopolistyczna pozycja Center for Perspective Technology Development.

Przede wszystkim organizacja odpowiedzialna za przydzielanie kodów identyfikujacych towary, będzie pozyskiwać mnóstwo informacji, w tym także bardzo wrażliwych biznesowo. Przedsiębiorcy obawiają się, że mogą być one niedostatecznie chronione. Poza tym przyznawanie kodów może być dość uznaniowe, z czym stykali się już przedsiębiorcy z innych branż objętych systemem. Zdarzały się przypadki, że wnioskowali o określoną liczbę kodów, a... otrzymywali ich znacznie mniej - de facto bez żadnego uzasadnienia. Natomiast bez kodu produktu na rynek nie można wprowadzić, a brak oznaczeń track&trace wiąże się z ryzykiem odpowiedzialności karnej. Zmniejszając liczbę przyznawanych kodów,.można "ręcznie" sterować rynkiem, ograniczając liczbę importowanych produktów.

Z systemowego punktu widzenia kluczowa byłaby notyfikacja wymogów na poziomie WTO, ale Rosja wciąż nie chce się na to zgodzić. A bez tego nie można formalnie rozpocząć dyskusji, co do ostatecznego kształtu regulacji.

Kwestie odpowiedzialności karnej

Z perspektywy prawnej osobnym tematem jest kwestia odpowiedzialności za zgodność z nowymi regulacjami. O ile sankcje karne czy administracyjne będą bezpośrednio dotyczyć rosyjskich podmiotów – czyli np. importerów i dystrybutorów polskich producentów, to otwiera się nowy rozdział na kwestie umownego podziału ryzyka i koszty związane z dostosowaniem się do nowych wymogów. Bez ścisłej współpracy z dystrybutorami nie będzie możliwe dobre przygotowanie się do zmian. Osobnym, ważnym tematem jest wzrost organiczny. - Te podmioty, które mają swoje spółki na rynku rosyjskim, będą podlegały tej samej odpowiedzialności, co podmioty rosyjskie. Rozszerza to ryzyko odpowiedzialności bezpośrednio na polskich producentów, zwłaszcza jeśli ta sama osoba jest członkiem zarządu spółki w Polsce i Rosji - przestrzega Alexander Bychkov z kancelarii prawnej Baker McKenzie Rosja.

# Newsy producenci

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager Oferta pracy: Pollux - makijażysta/makijażystka marki Brand Manager - rekrutacja ukryta Oferta pracy: Export Manager/rekrutracja ukryta Oferta pracy: Dr Grehen - Specjalista działu sprzedaży i mediów społecznościowych Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Oferta pracy: Torf Corporation - Specjalista ds. digital marketingu Oferta pracy: Dax Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja - Menedżer ds. E-commerce Oferta pracy: Drogerie Natura - Brand Manager (kosmetyki kolorowe, marki własne) Oferta pracy: Sanofi - Specjalista Technolog w Dziale Badawczo-Rozwojowym(R&D) Oferta pracy: Maurisse - Specjalista ds. marketingu - Product Manager Oferta pracy: Elfa Pharm Polska - Specjalista ds. marketingu internetowego i social media Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Naturalnych Oferta pracy: Key Account Manager Oferta pracy: NATURATIV Szef Sprzedaży i Rozwoju Rynku - Polska Oferta pracy: Technolog - MPS Koszalin Oferta pracy: Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Barwa - Krajowy Koordynator ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Partner of Promotion - Specjalista ds. PR Oferta pracy: Miraculum - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm Manager ds. Zakupów Działu Kosmetycznego Oferta pracy: Beliso - Export Manager Oferta pracy: Laboratorum Kosmetyczne Dr Irena Eris: Koordynator Wsparcia Sprzedaży - Europa Wschodnia Oferta pracy: Veoli Botanica - Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Farmona - Marketing Manager Oferta pracy: 4mass Regionalny Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Floslek - Specjalista ds. marketingu&PR Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego