Ranking sieci handlowych Listonic - które marki Polacy wybierali najczęściej w 2020 roku?
Ranking sieci handlowych Listonic - które marki Polacy wybierali najczęściej w 2020 roku?

2020 rok, w związku z wybuchem pandemii Covid-19, przyniósł wiele nieoczekiwanych zmian w sektorze handlowym.

Wśród największych wyzwań tego okresu można wymienić m.in.: czasowe lockdowny, ograniczenia działalności galerii handlowych, zmianę zwyczajów zakupowych konsumentów, trudności z utrzymaniem łańcucha dostaw, a także konieczność zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom i klientom.

Szósta edycja raportu Listonic „Ranking sieci handlowych w Polsce” pokazuje, kto najlepiej poradził sobie z dynamicznym otoczeniem rynkowym w ubiegłym roku, które markety budzą największe zainteresowanie wśród użytkowników aplikacji zakupowej Listonic oraz działania, które podjęły sieci w tym trudnym czasie.

Tegoroczny „Ranking sieci handlowych w Polsce”, przygotowany przez Listonic, drugi rok z rzędu otwiera Lidl z poparciem 35,84% konsumentów. W poprzednim raporcie sieć zdetronizowała Biedronkę, wskakując z drugiego na pierwsze miejsce i zdobywając 33,49% zwolenników wśród użytkowników Listonic. Biedronka, co prawda, zwiększyła swoją popularność w stosunku do roku 2019 o prawie 3 p.p., jednak nie zagwarantowało jej to odzyskania „korony”.

Bez zmian w kategorii „Drogerie”

W kategorii drogerii od lat lider jest jeden - Rossmann, który w tym roku jeszcze bardziej umocnił swoją pozycję, zyskując w stosunku do zeszłorocznej edycji 0,4 p.p. Kolejne miejsca, podobnie jak w 2019 roku, zajmują kolejno: Hebe, Super-Pharm i Natura. Sklepy z tej kategorii w 2020 roku były ważną częścią zakupów codziennych, ponieważ to tam konsumenci najczęściej zaopatrywali się w środki higieniczne i dezynfekujące.

Lidl kolejny rok z rzędu królem rankingu

Rosnąca popularność sieci Lidl w dużej mierze jest wynikiem strategii przyjętej w czasie pandemii, która przyczyniła się do wzrostu zaufania konsumentów. Marka wyróżniła się przede wszystkim błyskawicznym dostosowaniem sklepów do otwarcia kas samoobsługowych, dzięki którym klienci mogli ograniczyć kontakt z pracownikami. Na koniec roku Lidl posiadał w swoich punktach 2 000 kas samoobsługowych. Sieć nie zwolniła również tempa w kwestii zwiększania powierzchni sklepowych i otworzyła 56 nowych placówek, co łącznie daje 756 sklepów niemieckiego detalisty w Polsce.

Biedronka ponownie na 2. miejscu

Drugie miejsce w rankingu przypadło największej sieci handlowej w Polsce - Biedronce. Portugalski sklep odnotował wzrost popularności o 2,72 p.p., zdobywając poparcie 30,42% użytkowników Listonic. Pomimo braku zwycięstwa, Biedronka odnotowała wzrost udziału na listach zakupów i depcze po piętach liderowi. Podobnie jak Lidl, w wyniku obostrzeń portugalska sieć przyspieszyła inwestycje w kasy samoobsługowe, dbając o bezpieczeństwo swoich klientów i pracowników. W grudniu u. br. posiadała ich 3 750. Co więcej, w okresie pandemii otworzyła 129 nowych placówek i zakończyła rok 2020 z liczbą 3 115 marketów. Jedną z największych przewag sieci, zaraz po liczbie punktów, jest inwestycja w marki własne. W 2020 Biedronka położyła duży nacisk na rozwój brandów dedykowanych rodzinom i dzieciom m.in. Dada, Comfort i Accesories.

Auchan – kolejny rok bez zmian

Francuska sieć handlowa Auchan zamyka podium z wynikiem 8,98% zaangażowania na listach zakupów, tym samym tracąc 0,73 p.p r/r. W 2019 roku firma postawiła na rewitalizację marki i umocnienie wizerunku najtańszej sieci handlowej, co przyniosło poprawę rentowności. W ubiegłym roku Auchan rozpoczął inwestycje w convenience stores, współpracując ze stacjami benzynowymi. Przyspieszył również pracę nad kanałem e-commerce, wystartował z bezpośrednią dostawą żywności do domów Auchandirect.pl oraz rozpoczął współpracę z platformami Allegro i Glovo.

Ranking proximity & convience stores

Od paru lat na polskim rynku handlu detalicznego popularność zyskują małoformatowe sklepy osiedlowe. Szybki rozwój niewielkich marketów spowodowany jest ograniczonym miejscem w centrach miast. Niektóre sieci poszerzyły swoją ofertę o usługi pocztowe i kurierskie, dzięki czemu mogły pozostać otwarte w niedziele niehandlowe i zyskały nowych klientów. W 2020 roku królem na polskim rynku sklepów z kategorii proximity stores została sieć Dino z wynikiem 1,84%. Kolejne miejsca zajęły: Żabka, Stokrotka, POLOmarket i Groszek.

2020 rok pod znakiem bezpiecznych zakupów

- Ostatni rok był niezwykle wymagający dla handlu i producentów. Zmiany w procedurach, nowe zasady funkcjonowania oraz sposób robienia zakupów przez konsumentów spowodowały, że sieci musiały dostosować się do realiów, wymagających podejmowania szybkich decyzji biznesowych – mówi Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Manager w Listonic. Konsumenci zaczęli robić większe zakupy, ale rzadziej i bardziej się do nich przygotowywali, np. tworząc listy produktów z aplikacją Listonic. Znaczna część sprzedaży z punktów stacjonarnych przeniosła się do internetu, ale nie każda sieć udostępnia taką możliwość. To był trudny okres dla całej branży handlowej, jednak firmy zadziałały szybko i zapewniły konsumentom możliwość robienia bezpiecznych zakupów.

# Newsy handel
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager