Pustki w galeriach, spadają obroty najemców
Pustki w galeriach, spadają obroty najemców

Odwiedzalność centrów handlowych w pierwszym kwartale tego roku spadła o 21,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego - wynika z danych Retail Institute. Znacznie spadły także obroty placówek handlowych. Autorzy raportu prognozują poważne trudności dla całej branży.

Na kondycji centrów handlowych cieniem kładzie się oczywiście sytuacja epidemiczna, w efekcie której tradycyjny handel został na pewien czas znacząco zamrożony. Zamknięcie centrów handlowych w następstwie Covid-19 znacznie wpłynęło na kondycję tych placówek w pierwszym kwartale tego roku. Przypomnijmy - od 14 marca do 4 maja na terenie centrów handlowych mogły działać wyłącznie: sklepy spożywcze, drogerie, apteki, sklepy budowlane, zoologiczne, z zabawkami, a także pralnie i sklepy optyczne.

Obroty najemców prowadzących działalność w 140 centrach handlowych monitorowanych przez Retail Institute spadły o 62 proc. r/d/r/, a zagregowana wartość obrotów na koniec pierwszego kwartału tego roku była o 18,9 proc. niższa niż w tym samym czasie 2019 roku.

W marcu średni obrót spadł z 767,7 do 290,7 zł na m.kw. pow. najmu, przy czym największe spadki odnotowała branża modowa (73 proc. r/d/r), którą w dół ciągnęły najmocniej: odzież i akcesoria sportowe (80,1 proc. r/d/r), obuwie (75,9 proc) oraz moda męska (74,2 proc). W marcu spadły również obroty specjalistycznych sklepów spożywczych (-16,6 proc. r/d/r) oraz najemców z kategorii zdrowie i uroda (-24,3 proc. r/d/r).

- Niestety ponowne otwarcie kawiarni i restauracji przy obecnych restrykcjach i limitach wejść do lokalu (1. osoba na 15 m.kw), może oznaczać, że dla wielu firm dalsze prowadzenie działalności w takich warunkach będzie nieopłacalne - czytamy w raporcie Retail Institute.

Polacy raczej będą unikać centrów handlowych

Podobne dane wynikają z badania Kantar. Mimo otwarcia galerii dominujący widok w tych olbrzymich centrach to pustki.

Niemal 40 procent osób, które wcześniej bywały w galeriach, nie wybiera się tam w ciągu najbliższego miesiąca - pokazują dane Kantara. Zaledwie 1 na 9 Polaków deklaruje, że odwiedził jakąś galerię handlową w pierwszym tygodniu działania tego typu obiektów. Wśród tych, którzy wcześniej (tj. przed epidemią) robili to co najmniej raz w tygodniu, na zakupy wróciła 1/3.

– Wyniki badania świadczą dobitnie o tym, o czym cały czas mówimy: centra handlowe na długo będą cieniem samych siebie. Powrót do świetności zajmie sporo czasu, a tym samym trudno, żebyśmy funkcjonowali według reguł ustalonych przed epidemią. Do starych zasad współpracy między najemcami i wynajmującymi możemy wrócić, kiedy sytuacja się unormuje, a dziś ustalmy nowe zasady gry – komentuje zarząd Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług, zrzeszającego ponad 200 firm, z których wiele posiada swoje punkty w centrach handlowych.

Większość klientów (70 proc.) ma obawy lub zastrzeżenia dotyczące wizyt w centrach handlowych. Najwięcej osób boi się zakażenia koronawirusem (43 proc.), ale zniechęcająco działają też zasady higieniczno-sanitarne (31 proc.), zamknięcie ulubionych sklepów (25 proc.) i inne ograniczenia w funkcjonowaniu obiektów.

Efektem zamrożenia gospodarki może być m.in. wyhamowanie wzrostu płac. Prawie co trzeci badany (31 proc.) uważa, że zakupy na starych zasadach zrobimy w ciągu 3-6 miesięcy, 35 proc. sądzi, że potrwa to jeszcze dłużej. 17 proc. pytanych szacuje, że sytuacja potwa ponad rok.

– To, co do tej pory stanowiło o atrakcyjności centrum handlowego, w czasie epidemii staje się jego przekleństwem. Galerie przypominają wyludnione dworce kolejowe czy lotniska, ludzie nie widzą dużej potrzeby odwiedzania ich – komentuje wyniki badań socjolog dr Konrad Maj. - Najgorsze dla przedsiębiorców i klientów jest to, że nie wiadomo ile ten stan rzeczy się utrzyma i czy przypadkiem centra handlowe nie stracą bezpowrotnie swoich klientów, którzy teraz skierowali się w stronę innych źródeł zakupu – mniejszych sklepów czy też sklepów internetowych, zwiększających obecnie swoje obroty - dodaje ekspert.

fot. pixabay.com
# Newsy handel
reklama