Chce włączyć się w podnoszenie świadomości ekologicznej i budowanie proekologicznych postaw. Społeczność powstająca wokół akcji „Czujesz Klimat?” to ludzie, którzy chcą wybierać to, co dobre dla środowiska i dopingować producentów do zrównoważonego rozwoju. „Czujesz Klimat?” jest także platformą służącą wzajemnemu inspirowaniu się do bycia bardziej eko. To co dobre, dobrze jest robić razem!
To korzystać z okazji do poprawy jakości życia. To powrót do tego, co bliższe naturze i zgodne z naszym naturalnym rytmem życia. Świat bardziej eko dzięki takim staraniom to również nasza pozytywna spuścizna dla przyszłych pokoleń. Jak więc być bardziej eko? Sposobów jest wiele - w każdej dziedzinie życia możemy zdecydować się no to, co lepsze dla środowiska - wybrać świadomie. Znaczenie ma to, jak organizujemy dom, codzienne życie, z jakiego transportu korzystamy, jakie produkty wybieramy podczas zakupów? Ta lista jest oczywiście znacznie dłuższa. W byciu eko doskonale sprawdza się zasada: nawet małe kroki mają znaczenie. Można zacząć od zadania sobie samemu pytania: Czujesz klimat?
Produkty bardziej eko są dostępne w drogeriach Rossmann od kilku lat. Sieć stara się, by było ich coraz więcej. Dostrzega, że coraz częściej producenci podzielają to podejście i sami, nie czekając na krajowe prawo i unijne dyrektywy, starają się, by ich produkty były bardziej przyjazne środowisku. Coraz więcej firm pakuje kremy, szampony czy balsamy w plastik z recyklingu. Z takiego plastiku powstają też akcesoria np. jednorazowe maszynki do golenia.
Do tej pory, przyznając znaczki „Czujesz klimat?” Rossmann koncentrował się na tym, czy produkt ma certyfikat naturalności i opakowanie przyjazne środowisku. W 2022 roku sieć zdecydowała, by pójść dalej. Oznakowane zostały produkty wyróżniające się na tle pozostałych ze względu na: skład, opakowanie, proces produkcji.
Po pierwsze skład - takimi kryteriami Rossmann kierował się, wybierając produkty przyjazne środowisku w tym kontekście:
- mające wysoki udział składników pochodzenia naturalnego
- z certyfikatami (np. Ecocert, Natrue)
- bez mikroplastiku
- w bardzo wysokim stopniu biodegradowalne
- waterless czyli ograniczające zużycie wody np. szampony w kostce
- less waste, czyli nie generujące odpadów np.: kubeczki menstruacyjne, płatki kosmetyczne wielokrotnego użytku, wielorazowe pieluchy dla dzieci
- akcesoria kosmetyczne z materiałów naturalnych np. posiadające bambusowe trzonki szczoteczki do zębów, akcesoria z fusów po kawie, gąbki naturalne np. konjak, wyroby z włókna czy włosia naturalnego
- produkty wykonane w całości z tworzywa z recyklingu np. kosmetyczki lub ozdoby do włosów
Po drugie opakowania - za przyjazne środowisku opakowania uznano:
- zawierające plastik z recyklingu lub szkło ze stłuczki
- wytworzone z makulatury
- z certyfikatem FSC
- wyprodukowane z tworzywa z biomasy np. z trzciny z cukrowej (często wyróżnione również certyfikatem I’m green)
- refille, czyli opakowania uzupełniające, przy których produkcji wykorzystuje się do 85-90 proc. mniej plastiku
- biodegradowalne
- ze zmniejszoną zawartością plastiku w porównaniu do standardowego opakowania
Po trzecie produkcja, czyli jakie procesy produkcyjne detalista uznał za zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i tym samem bardziej przyjazne środowisku:
- powstające przy użyciu energii ze źródeł odnawialnych
- w zamkniętym obiegu wody lub ze znacząco mniejszym zużyciem wody
- w procesie pozwalającym na zmniejszoną emisję CO2
- przy pełnej kontroli produkowanych odpadów, które są w 100 proc. segregowane i nie trafiają na wysypiska
Na etykietach produktów wyróżnionych znaczkiem „Czujesz Klimat?” znajdują się piktogramy, które podpowiedzą konsumentom, czym wyróżnił się dany produkt. Czasem będzie to jedna cecha, a niekiedy nawet trzy.