Microsoft otwiera Sklep Przyszłości na warszawskim Grochowie
Microsoft otwiera Sklep Przyszłości na warszawskim Grochowie

Microsoft razem z 30 partnerami i globalnymi producentami urzeczywistnia wizję przestrzeni handlowej przyszłości.

Koncept stanowi odpowiedź na zmieniające się potrzeby klientów w branży handlu detalicznego i usług, którzy korzystają z cyfrowych i fizycznych kanałów dostępu.

Wychodząc naprzeciw transformacji rynku, wspólnie z ponad 30 partnerami oraz kilkoma wiodącymi producentami dóbr szybko zbywalnych, oraz elektroniki użytkowej i sprzętu gospodarstwa domowego, takimi jak PepsiCo, L’Oréal czy BSH, Microsoft otwiera Store of the Future - pierwszą fizyczną przestrzeń handlową przyszłości. Jest to miejsce, które w namacalny sposób prezentuje scenariusze zastosowania technologii w szeroko pojętej branży handlu i usług.

Przez ostatnie lata rynek produktów szybkozbywalnych, w tym również kosmetyków, uległ bardzo silnym przekształceniom. Szczególnie dynamicznie rozwija się rynek e-commerce, z roku na rok osiągający dwucyfrowe ewolucje. Z tej perspektywy zmiany w fizycznych sklepach zachodzą dużo wolniej, a to daje olbrzymie pole do stworzenia nowej jakości w przestrzeni sklepu.

To czego oczekują konsumenci stojąc przed półką sklepową, to już nie tylko klarowna nawigacja i edukacja, ale również połączenie światów off-line i on-line. To m.in. możliwość szybkiego dotarcia do informacji o produkcie, porad dotyczących użycia, otrzymania oferty komplementarnej, czy coraz istotniejszych recenzji konsumenckich przy wykorzystaniu komunikacji w sklepie lub z pomocą własnego urządzenia mobilnego.

Nowe rozwiązania technologiczne to również doskonała okazja na pogłębienie wiedzy o zachowaniu konsumenta w procesie zakupowym, a tym samym możliwość jeszcze lepszego dopasowania do jego potrzeb. Współpraca przy tym projekcie jest dla L’Oréal kolejnym ważnym elementem naszej transformacji digitalowej, która pozwala nam budować pozycję lidera w obszarze beauty-tech.” – mówi Tomasz Synowiec, Senior Business Development Manager L'Oréal Polska i Kraje Bałtyckie.

Ewolucja strategii omnichannel zatacza coraz szersze kręgi, przechodząc płynnie ze świata cyfrowego do fizycznej przestrzeni kontaktu konsumentów z produktami i usługami. Producenci, którzy chcą grać główną rolę w spektaklu zabiegania o klienta to ci, którzy stawiają swoich klientów w centrum wszystkich decyzji biznesowych – zwłaszcza tych dotyczących wdrażania technologii czy współpracy z właścicielami przestrzeni handlowych.

Jednocześnie dialog pomiędzy producentami dóbr konsumenckich i firmami z sektora handlu (retail) i dostawcami technologii to najlepsza droga do zmiany spojrzenia na kwestię przestrzeni handlowej jeszcze bardziej skoncentrowanej na kliencie. Rolą dostawców technologii jest takie dopracowanie oferty, która pozwoli płynnie odpowiadać na potrzeby producentów oraz coraz bardziej wymagających klientów.

Konsument w centrum uwagi

Przestrzenie handlowe i usługowe podlegają nieustannej ewolucji, która jest efektem nie tylko rosnących oczekiwań klientów, ale także przenikania doświadczenia klienta w fizycznej przestrzeni ze stałą obecnością w Internecie. Rosnąca popularność cyfrowych kanałów sprzedaży i kontaktu, w tym aplikacji mobilnych, wymuszają pełniejsze podejście do budowania świadomości produktów wśród konsumentów. Aby odpowiednio adresować tę kwestię, Microsoft realizuje nowe podejście do ewolucji przestrzeni handlowej i tzw. customer journey (ścieżka zakupowa klienta), łącząc pojedyncze rozwiązania od partnerów technologicznych firmy.

Dzięki technologii już teraz możliwy jest scenariusz, w którym klient sklepu podnosi szampon z półki i oprócz informacji o jego cenie czy składzie, dostaje na sąsiadującym ekranie podpowiedź, że do tego szamponu najlepiej pasuje konkretna odżywka i jeżeli zdecyduje się kupić je w zestawie, może liczyć na rabat.

„Wyzwaniem dla handlu są: zwiększająca się różnorodność oferty w każdej kategorii, nowe kategorie produktowe i rosnąca presja na koszty – codziennością zarządzających sklepem jest próba maksymalizacji zysku z każdego centymetra półki. Producenci działają pod presją konkurencji oraz oczekiwań konsumentów – którzy wymagają nowości, pełnej dostępności oraz wygody w zakupach. Ci ostatni chcą szybko i sprawnie dokonać wyboru, nie marnując czasu na zakupy” - mówi Wojciech Pruś, Senior Partner z Perfect Data, jednego z partnerów w Store of the Future.

Perfect Data dostarcza kompleksowe rozwiązanie – system inteligentnej półki, która przekazuje dane w czasie rzeczywistym dokładnie z miejsca, gdzie generowany jest dochód producentów towarów oraz sieci handlowych, gdzie toczy się ciągła batalia o optymalizację kosztów obsługi i jednocześnie tworzona jest satysfakcja konsumenta, a to oznacza powtarzalność zakupu.  

Sztuczna inteligencja jak Wielki Brat, ale potrafi intuicyjnie spełniać życzenia;-)

Konkretny scenariusz sklepu przyszłości to np. stworzone przez firmę Leaware wspólnie z firmą  M4B inteligentny kiosk łączący w sobie minimalistyczne wzornictwo przemysłowe z technologią rozpoznawania ludzi opartą na sztucznej inteligencji, widzeniu komputerowym i śledzeniu wzroku – cgtvX Kiosk, które nieustannie analizuje otoczenie i dostarcza dane w czasie rzeczywistym – algorytmy określają wiek, płeć, nastrój i inne cechy demograficzne konsumentów, a aparat rekomendacji wybiera spersonalizowane treści bądź produkty dla danej osoby.

Technikę rozpoznawania obrazu wykorzystuje także jeden z partnerów Sklepu Przyszłości firma Sagra Technology, która we współpracy z firmą ShelfWise dostarcza rozwiązania dla producentów dóbr. Jedna z opcji skupia się na półkach sklepowych, pozwalając w prosty sposób badać realizowanie ekspozycji towarów, zatowarowanie półki i wszystko co jest z nią związane. Aplikacja nie tylko identyfikuje poszczególne jednostki magazynowe (SKU), ale także udział kategorii. Oprócz agregacji danych, moduł analityczny może dostarczać na ich podstawie przejrzyste wnioski i sugestie działań.

„Zdobycie uwagi klienta wymaga przedefiniowania nie tylko pojedynczych procesów, ale w zasadzie całej ścieżki doświadczenia klienta. Dlatego tak ważna jest współpraca wielu partnerów, których rozwiązania zapewniają optymalizację konkretnego procesu i tworzenie na tej podstawie spójnego rozwiązania, które oferuje konkretne scenariusze zarządzania towarami, przestrzenią i obsługi konsumentów” – mówi Jarosław Sokolnicki, Head of Industry Solutions odpowiedzialny za sektor Retail & Consumer Goods w Microsoft. „Łącząc najlepsze praktyki, technologię partnerów oraz wiedzę i doświadczenie producentów, dajemy branży możliwość jeszcze lepszego dotarcia do klienta z odpowiednią ofertą” – dodaje Jarosław Sokolnicki.

# Newsy handel
reklama