Kontigo: 4 rzeczy, które warto wiedzieć o kosmetykach wegańskich

Kontigo: 4 rzeczy, które warto wiedzieć o kosmetykach wegańskich

Kosmetyki wegańskie, naturalne, bio, cruelty free – coraz częściej spotykamy się z tego rodzaju określeniami, które niejedną osobę przyprawiają o zawrót głowy. Informują one konsumentów o pewnych cechach produktów i, co najważniejsze, nie są synonimami.

Kosmetyki wegańskie – czym różnią się od innych kosmetyków i co to w ogóle oznacza, że dany produkt jest wegański?

Wegański styl życia coraz bardziej zyskuje na popularności, czego dowodem jest nie tylko coraz większa liczba restauracji oferujących bezmięsne menu czy roślinnych zamienników na sklepowych półkach, ale także wzrost świadomości konsumentów dotyczących kosmetyków i wykorzystania w nich substancji pochodzenia odzwierzęcego. Warto więc wiedzieć, czym są, a czym zdecydowanie nie są wegańskie kosmetyki.

1. Kosmetyki wegańskie i kosmetyki naturalne to nie to samo!

Choć wielu osobom wydaje się, że pojęcia takie, jak kosmetyki wegańskie, bio, naturalne czy nietestowane na zwierzętach są synonimami, prawda jest zupełnie inna. Każda z tych kategorii opisuje inne cechy produktów i choć często występują one wspólnie, wcale nie musi tak być. Czym więc różnią się kosmetyki wegańskie od naturalnych?

– Wegańskie produkty kosmetyczne nie zawierają żadnych substancji pochodzenia zwierzęcego, a więc np. często stosowanych: lanoliny, miodu czy wosku pszczelego. Nie oznacza to jednak, że muszą być one wyłącznie naturalne – w składzie takich kosmetyków mogą znajdować się substancje, które nie mają naturalnego pochodzenia i jest to całkowicie dopuszczalne. Jedynym warunkiem, aby kosmetyk mógł zostać uznany za wegański, jest jego skład – tłumaczą twórczynie marki Vegaya, Agnieszka Śliwa i Małgorzata Krzemińska. – Wśród naturalnych substancji znajdziemy, chociażby wspomniany wcześniej miód lub wosk pszczeli, jednak są one pochodzenia odzwierzęcego, dlatego nie mogą być uznane za wegańskie. Oczywiście, na rynku znaleźć możemy wiele produktów, które spełniają jednocześnie oba kryteria, dlatego każdy może znaleźć kosmetyki, które spełniają jego potrzeby – dodają ekspertki.

2. Kosmetyki wegańskie nie zawsze są antyalergiczne

Kolejny mit, który często powielany jest w kontekście kosmetyków wegańskich to ich rzekoma hipoalergiczność. Wegański skład nie jest jednak pewnikiem braku wystąpienia uczulenia.

– Wiele osób myśli, że kosmetyki zawierające substancje naturalne lub wegańskie automatycznie są też antyalergiczne. Jest to duży błąd. Reakcja uczuleniowa może pojawić się u nas w kontakcie z każdą substancją, czasami nawet po latach, a samo oznaczenie kosmetyku jako niepowodującego alergii poświadcza, że w składzie nie znajdują się substancje z listy najpopularniejszych alergenów. Naturalny lub wegański skład nie jest żadnym zabezpieczeniem - uczulenie wciąż może wystąpić – komentują twórczynie marki Vegaya.

Osoby, które zmagają się w uporczywymi alergiami skórnymi powinny więc raczej zrobić odpowiednie badania, aby dowiedzieć się, których substancji ich organizm nie toleruje. Dzięki temu możliwe będzie wykluczenie ze swojej łazienki wszystkich produktów, które niekorzystnie wpływają na naszą skórę.

3. Czy wegańskie = droższe?

W umysłach wielu konsumentek kosmetyki wegańskie postrzegane są jako droższe niż te konwencjonalne. Okazuje się jednak, że tak jak w przypadku każdej innej kategorii produktów – możemy znaleźć marki droższe i tańsze, cena natomiast zależy od bardzo wielu czynników.

– To, jak kształtuje się ostateczna cena danego produktu nigdy nie wynika z jednej kwestii, a kształtują ją m.in. czynniki takie jak korzystanie z certyfikowanych składników czy koszt opakowania. Przykładowo, szkło będzie droższe niż plastik, ale jest bardziej ekologiczne i można je ponownie przetwarzać niemal w nieskończoność. Sam fakt, że dany kosmetyk jest wegański, nie ma więc znaczenia, liczy się cena surowców, produkcji czy właśnie opakowania – informują Agnieszka i Małgorzata z Vegaya.

4. Wegańskie kosmetyki bezpieczniejsze niż tradycyjne?

Ze względu na powszechne utożsamianie kosmetyków wegańskich z naturalnymi, przylgnęła do nich łatka produktów bezpieczniejszych niż kosmetyki konwencjonalne. Nie jest to jednak prawdziwe twierdzenie, zarówno w przypadku produktów niezawierających substancji odzwierzęcych, jak i tych w 100 proc. pochodzących z natury.

– Przepisy unijne bardzo dokładnie określają, jakie substancje i w jakim stężeniu mogą znaleźć się w kosmetykach. Nie ma tutaj znaczenia, czy chodzi o produkty naturalne, wegańskie czy też tradycyjne. Aby wprowadzić je do obrotu, wszystkie muszą spełniać wymogi, a co za tym idzie – są bezpieczne. Obawy o bezpieczeństwo wynikają zazwyczaj z lęku przed tzw. “chemią” w kosmetykach, jednak nawet substancje pochodzące z laboratorium są bardzo dokładnie badane – uspokajają ekspertki.

U kogo więc sprawdzą się kosmetyki wegańskie? U wszystkich, a przede wszystkim u wegetarian, wegan i innych osób, które nie chcą przyczyniać się do krzywdy zwierząt. Szukając idealnych produktów dla siebie, warto jednak zwrócić uwagę na jakość i pochodzenie wykorzystywanych składników.

Vegaya to marka wysokojakościowych kosmetyków wegańskich przeznaczona do pielęgnacji twarzy i ciała. Produkty te cechują się wysoką zawartością starannie skomponowanych, lokalnych składników pochodzenia naturalnego charakterystycznych dla naszej strefy geograficznej, m.in. maku, róży, ogórka czy jabłka. Kosmetyki powstają w zakładach czerpiących energię ze źródeł odnawialnych. Zamknięte są w ekologicznych opakowaniach, które nadają się do recyklingu lub ponownego użycia. Natomiast kartoniki, w których zostały umieszczone kosmetyki są wykonane z tektury pochodzącej z odpowiedzialnych źródeł, przy pozyskaniu których nie naruszono bogactw biologicznych i struktury lasów. Na wewnętrznej stronie kartonika każdego z produktów znajdziesz informację o tym, co zrobić z każdym z elementów zużytego opakowania. Kosmetyki Vegaya można kupić wyłącznie w sieci sklepów Kontigo.
# Newsy handel
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi