MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Rynek zweryfikują dociekliwi konsumenci - wywiad z Justyną Żukowską-Bodnar, współwłaścicielką firmy Alkemie
Rynek zweryfikują dociekliwi konsumenci - wywiad z Justyną Żukowską-Bodnar, współwłaścicielką firmy Alkemie

Konsumenci stali się dociekliwi i dokładniej weryfikują produkty. Zwracają uwagę na packaging, koncepcję i doświadczenie ludzi, którzy je tworzą. Są skłonni również więcej zapłacić za wysoką jakość, a to mam nadzieję, przyczyni się do powstawania nowych, ambitnych marek i zweryfikuje rynek, pozostawiając na nim tylko te, które działają w zgodzie z oczekiwaniami klientów - mówi Justyna Żukowska-Bodnar, z którą rozmawiamy przy okazji dużego wdrożenia marki - linii Trend Alert.

Justyno, z jakim trend-alertem najbardziej jest Ci po drodze? Masz swoją własną ulubioną serię w nowej linii?

Nieustannie weryfikuję światowe trendy i nie ukrywam, że wybór sześciu kluczowych był dla mnie niezwykle trudny, a co dopiero wybór jednego. Niesamowicie jednak zainspirował mnie temat rytmu cyrkadyjskiego. Odkrycie w dziedzinie medycyny, które w 2017 roku zostało nagrodzone Nagrodą Nobla, mówi o tym, że żywe organizmy posiadają wewnętrzny globalny zegar biologiczny, który pomaga im dostosowywać się do codziennego rytmu.

Każdego dnia staramy się dbać o wewnętrzną równowagę i jakość życia. Nadmiar obowiązków, dążenie do perfekcji, wielozadaniowość, nocna praca, studencki tryb życia, zmiany stref czasowych w podróży lub opieka nad dziećmi, powodują, że doba staje się zdecydowanie za krótka! 

Stres i brak snu powodują stałe podwyższenie poziomu kortyzolu (hormonu stresu) zarówno w skórze, jak i całym organizmie oraz rozregulowanie jego naturalnego rytmu dobowego (cyrkadyjskiego). Skóra szybciej się starzeje, staje się sucha, wrażliwa, zmęczona i podatna na stany zapalne. Tu niezwykle istotną kwestię odgrywa SEN! Kiedy śpimy, w skórze uruchamiane są niesamowite procesy regulujące jej wewnętrzną biochemię, m.in. nawilżenie, detoksykację i odnowę komórkową.

Zainspirowani tymi badaniami stworzyliśmy linię MASTER OF TIME, której celem jest zrównoważenie procesów biochemicznych i przywrócenie biologicznego rytmu dobowego skóry, aby wyglądała zdrowo, młodo i promiennie.

Wy, producenci kosmetyków, jesteście nieustannie pod presją wyławiania trendów – takich, które rzeczywiście wpiszą się w oczekiwania konsumentów. Co dziś Twoim zdaniem jest szczególnie ważne dla odbiorców? I czy na przestrzeni lat te nasze kosmetyczne oczekiwania jakoś wyewoluowały?

Myślę, że ewoluują nieustannie, co dla mnie jako wdrożeniowca, jest niesamowicie pozytywnym wyzwaniem. Świadomość, która rośnie z dnia na dzień, ale również bezlitosne obalanie mitów powtarzanych przez pokolenia, to dwie kwestie, które mocno kształtują rynek.

Myślę, że w chwili obecnej polska branża kosmetyczna jest w dużym chaosie. Wszechobecny „greenwashing” i firmy, które go wykorzystują, czują się bezkarne.

Z uśmiechem, a czasem wręcz z irytacją patrzę na marki, które deklarują „mniej znaczy więcej”, bo choć w niektórych kwestiach to faktycznie prawda, to tak naprawdę wiele z nich wykorzystuje to sformułowanie do wytłumaczenia nieinwestowania w skuteczne składniki, z naprawdę wysokiej półki, które najzwyczajniej w świecie są DROGIE. Mam nadzieję, że zmiany w legislacji, które nadchodzą wielkimi krokami, przyniosą pozytywne zmiany. Nie będzie już można bezkarnie deklarować działania produktu, kiedy wykorzystane zostało nieaktywne stężenie danego składnika lub nie zostały wykonane badania aplikacyjne. 

Mam nadzieję, że skończy się era analizowania składników po INCI, bo każdy, kto pracuje przy produkcji wie, że nie ma to najmniejszego sensu.

Często jeden składnik aktywny w INCI to od kilku do nawet kilkunastu pozycji. Składniki, które tak samo się nazywają, pochodzą z różnej części rośliny, pozyskiwane są w różny sposób i mają zupełnie inne właściwości. Jeden może kosztować 30 euro za kilogram, a drugi 3000 euro za kg. Dlatego osobiście jestem zwolenniczką transparentności i dokładnego opisywania surowców, na których pracujemy.

Konsumenci stali się dociekliwi i dokładniej weryfikują produkty. Zwracają uwagę na packaging, koncepcję i doświadczenie ludzi, którzy je tworzą. Są skłonni również więcej zapłacić za wysoką jakość, a to mam nadzieję, przyczyni się do powstawania nowych, ambitnych marek i zweryfikuje rynek, pozostawiając na nim tylko te, które działają w zgodzie z oczekiwaniami klientów.

Alkemie jest marką silnie eksportową – czy ludzie na różnych rynkach są różni, czy jednak więcej nas pod kątem pielęgnacji łączy niż dzieli?

Każdy rynek rządzi się swoimi prawami, mamy inne rutyny pielęgnacyjne, przyzwyczajenia i głęboko zakorzenione kwestie kulturowe. Tak jak Europejczycy, myślą podobnie o pielęgnacji, to np.; Azjaci, konsumenci z krajów Zatoki Perskiej mają już zupełnie inne wymagania produktowe i potrzeby. Jeśli chodzi na przykład o zapachy, w ciepłych krajach w ogóle nie podobają się słodkie, ciepłe zapachy, które z kolei kocha Skandynawia. W Azji niesprzedawalne są produkty samoopalające, Azjaci nie przepadają również za cięższymi konsystencjami, z uwagi na wysoką wilgotność klimatu. Z kolei globalnym problemem Europejczyków jest odwodnienie skóry.

Zauważasz jakiś nawyk pielęgnacyjny, który wyróżnia Polki? Może być to taki pozytywny nawyk, lub wręcz przeciwnie – coś, czego lepiej gdybyśmy zaprzestały...

Myślę, że warto tutaj wskazać rażąco niewłaściwą pielęgnację skóry tłustej, mieszanej, z rozszerzonymi porami i skłonnością do trądziku. Dotyczy to coraz większej liczby osób, w różnym wieku. Choć najczęściej doskwiera osobom młodym, wbrew powszechnym opiniom, hormony nie są tutaj jedynymi winowajcami. Spadek odporności skóry (m.in. zbyt agresywne środki myjące), zwiększona podatność na szkodliwe bakterie, zanieczyszczenie środowiska (smog, wolne rodniki, światło ekranów), stres i życie w biegu oraz coraz uboższa w wartościowe składniki dieta, to również niezwykle istotne kwestie. Wszystko to prowadzi do reakcji obronnej skóry, objawiającej się zaburzeniem oleostazy (naturalnego procesu zrównoważonej produkcji sebum). Najistotniejszy jest fakt, że przetłuszczanie się cery to wieloetapowa, samonapędzająca się machina z niewielkimi szansami na samoistną regulację. Produkty często proponowane do takiej cery pogłębiają przyczyny problemu, zamiast je rozwiązywać. Chciałabym, żebyśmy starali się poznać przyczynę. Bo tak jak w osteopatii, to co jest alarmujące i widoczne, jest wypadkową wielu rzeczy, które się nałożyły i przyczyna może leżeć zupełnie gdzie indziej. Żeby rozwiązać problem, trzeba zrozumieć proces.

Linię Trend Alert wyróżniają piękne opakowania. Zależało Ci, by w Twojej marce czuć było trochę prawdziwej sztuki?

TAK! Rynek codziennie zalewa tysiące nowych produktów. Kiedy wybieramy się na zakupy do drogerii, stajemy przed półką, na której wszystko wygląda do siebie podobnie. Mało tego marki się mocno sobą „inspirują” i powstają klony brandów.

Alkemie, które do tej pory znał rynek, było eleganckie, wysmakowane, w jednym stylu. Choć również był tam element sztuki, bo wszystkie ryciny roślin na opakowania ręcznie rysowała Ada, która jest utalentowaną tatuatorką.

Kreując TREND ALERT, zależało nam na radości, zabawie formą, trochę z przymrużeniem oka. Chcieliśmy pokazać coś kompletnie innego, niesztampowego.

Spojrzenie artystów na temat, który im opisaliśmy, a który na co dzień jest im zupełnie obcy. Alkemie tak jak kobieta, ma wiele twarzy, nastrojów i kolorów. Stwierdziliśmy, że otaczamy się świetnymi, zdolnymi ludźmi. Mamy przyjemność z nimi TWORZYĆ i to najwspanialszy element naszej codzienności. Dlatego do tego projektu zaprosiliśmy cztery fantastyczne kobiety, które inspirują nas swoją pracą.

To był dosyć szalony pomysł i nie ukrywam, że wszyscy nieco obawialiśmy się dnia premiery. Jednak to była NASZA wizja i to było dla nas najważniejsze! Ku naszej radości zarówno klienci, jak i media przyjęli nowe opakowania z ogromnym entuzjazmem.

Czy w nowej linii wyławiasz już jakiegoś niekwestowanego bestsellera?

Myślę, że (GEN)IUS WRINKLE REMOVER z linii SLOW AGE. Peptydowy booster do cery dojrzałej. Oparty na Matrixyl® Morphomics™, który powstał w wyniku zaawansowanych badań w dziedzinie genomiki i morfomiki skóry. Odmładza globalnie, pomaga skórze odzyskać gładkość po wykonaniu skurczu mimicznego, zmniejszając utrwalanie zmarszczek. Przede wszystkim ma genialne badania i potwierdzoną skuteczność. Nasi klienci pokochali go za błyskawiczne efekty.

W których sieciach handlowych znajdziemy te kosmetyki?

W sieci Kontigo, na lotniskach Aelia Duty Free w Gdańsku, Krakowie i Warszawie, w wyselekcjonowanych drogeriach internetowych i stacjonarnych oraz aptekach.

Zdradzisz, czy właśnie nad czymś pracujesz, czy dajesz sobie chwilę oddechu po Trend Alercie?

Zdecydowanie nie daję sobie oddechu. Pracuję jeszcze ciężej niż zwykle, bo podjęliśmy się ze wspólnikami kolejnych szalonych wyzwań i szczerze mówiąc nadchodzące miesiące to będzie niezły rollercoaster. Poza tym z In-Cosmetics w Paryżu przywiozłam całą masę cudownych nowiuteńkich surowców, których nie jestem w stanie schować do szuflady i zapomnieć o nich na kilka miesięcy.

Kocham swoją pracę, właśnie dlatego, że w niej nie ma miejsca na nudę, jest bezkresny ocean możliwości i tylko ode mnie zależy, w którą stronę popłynę: -)

A plany wakacyjne na ten rok to…

W tym roku bardzo skromne — tygodniowy obóz treningowy z moimi psami, który na szczęście zaplanowałam z dużym wyprzedzeniem, a później już tylko nowe dziecko — projekt, który ujrzy światło dzienne pod koniec roku, a nad którym pracujemy już ponad dwa lata. Mogę zdradzić, że pokażemy się znowu od innej strony, a produkty będą świetnej jakości: -)

Życzę Ci zatem bardzo twórczego fermentu podczas pracy i finalnego sukcesu oczywiście! Rozmawiała Lidia Lewandowska

Justyna Żukowska-Bodnar – współwłaścicielka 3 marek kosmetycznych: MomMe, Baby EcoLogica oraz Alkemie. Od 17 lat związana z branżą kosmetyczną i SPA. Jej specjalizacje to kosmetologia, promocja zdrowia, pedagogika i edukacja zdrowotna. Wieloletni wykładowca, twórca programów szkoleniowych oraz autorskich masaży i rytuałów zabiegowych. Praktyk, który lubi uczyć się od najlepszych. Autorka wielu publikacji w prasie branżowej i lifestylowej. Twórca pierwszego w Polsce SPA dla wegetarian i wegan oraz dwukrotnie nagrodzonego SPA PRESTIGE AWARDS najlepszego programu Femi and Baby SPA.
Dodatkowe informacje:
Alkemie to zupełnie nowy wymiar kosmetyki naturalnej. Połączenie wiekowych tradycji, wiedzy zielarzy czy uzdrowicieli, profesorów botaniki, chemii i fizyki z najnowszymi odkryciami kosmetologii. W kosmetykach Alkemie wykorzystywane są wyłącznie najnowocześniejsze surowce, pochodzące ze zrównoważonych, ekologicznych źródeł, których skuteczność potwierdzona została badaniami klinicznymi. Twórcy marki Alkemie od 17 lat zajmują się branżą kosmetyczną, a od 10 lat produkcją kosmetyków na rynek profesjonalny i detaliczny. Stworzyli mnóstwo produktów i zabiegów, z których wiele zostało docenione przez grono specjalistów i wielokrotnie nagrodzone za innowacyjność i skuteczność działania.
Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.alkemie.com
# Wywiady i opinie
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Elfa Pharm Polska - Specjalista ds. marketingu internetowego i social media Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Naturalnych Oferta pracy: Key Account Manager Oferta pracy: NATURATIV Szef Sprzedaży i Rozwoju Rynku - Polska Oferta pracy: Technolog - MPS Koszalin Oferta pracy: Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Barwa - Krajowy Koordynator ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Partner of Promotion - Specjalista ds. PR Oferta pracy: Miraculum - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm Manager ds. Zakupów Działu Kosmetycznego Oferta pracy: Beliso - Export Manager Oferta pracy: Laboratorum Kosmetyczne Dr Irena Eris: Koordynator Wsparcia Sprzedaży - Europa Wschodnia Oferta pracy: Veoli Botanica - Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Farmona - Marketing Manager Oferta pracy: 4mass Regionalny Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Floslek - Specjalista ds. marketingu&PR Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!