Iwona Czopek, BodyBoom: odbiorcy biznesowi znają zalety kosmetycznego Made in Poland, w przypadku konsumentów ta świadomość jest niska

Iwona Czopek, BodyBoom: odbiorcy biznesowi znają zalety kosmetycznego Made in Poland, w przypadku konsumentów ta świadomość jest niska

Iwona Czopek, Head of Marketing & Communication Xrocket:

Polski rynek kosmetyczny od kilku już lat rozkwita, notując systematyczny wzrost i w dużej mierze zawdzięcza ten dynamiczny rozwój sprzedaży eksportowej. Co przemawia za nami?

Mocną stroną polskich kosmetyków jest niewątpliwie stosunek jakości do ceny, ale nasze marki potrafią się przebić z ofertą głównie dzięki kreatywności oraz elastyczności, w tym gotowości do dopasowania się do lokalnych potrzeb, dobrym przykładem jest choćby dopasowanie kosmetyków do wymogów państw muzułmańskich.

Polskie marki, w szczególności młode brandy takie jak BodyBoom, odwołują się do ekologii i naturalności, i tutaj w sukurs polskim producentom przychodzi wzrastająca globalnie świadomość konsumentów i ich zwrot ku naturze oraz naturalnym kosmetykom.

Naszym plusem jest również doskonałe rozeznanie w nowych kanałach komunikacji, zdolność do ich kreatywnego wykorzystywania. Potencjał dla rozwoju polskiej marki kosmetycznej niewątpliwie istnieje, chociaż wstrzymałabym się jeszcze z twierdzeniem, iż udało nam się odczarować „Made in Poland”.

Oczywiście uruchomiony program promocji branży kosmetycznej, który pomaga przedsiębiorcom w ekspansji zagranicznej na perspektywiczne rynki pozaunijne, czy możliwość szerszego rozwijania skrzydeł, dzięki programom typu „Go to brand” na pewno jest dobrym kierunkiem działania. Bez wsparcia z zewnątrz wiele małych firm nie miałoby szans, by pokazać się z ofertę poza granicami Polski. Są to jednak projekty w głównej mierze skierowana na odbiorców B2B.

Brakuje przemyślanej komunikacji adresowanej do użytkowników końcowych. Potwierdzają to nasze doświadczenia eksportowe – wśród kupców, partnerów B2B polskie marki cieszą się dobrą renomą. Cenią nas za jakość kosmetyków, ale również za rzetelność, profesjonalizm i dużą elastyczność działania. Trudno jednak mówić o istniejącej renomie polskich kosmetyków wśród odbiorców końcowych.

Nawet w przypadku konsumentów z Azji, gdzie dostrzegamy dużą otwartość na polskie kosmetyki, wynika to głównie z zalet samych produktów – wysokiej jakość, naturalnego składu i faktu, że jesteśmy producentami z Europy, a nie konkretnie – firmami z Polski.

Oczywiście przy tak wielu markach istniejących na polskim rynku, z czego znaczna część to marki selektywne, trafiające w konkretną niszę, niełatwo jest wybrać kilka wspólnych cech, na których oprze się komunikacja P-Beauty, ale nie wątpię, że mamy do opowiedzenia wiele historii, które przemówią do konsumenta i że warto również sięgnąć do historii, choćby przypominając początki marki Max Factor i jej twórcę Maksymiliana Faktorowicza czy urodzoną w Krakowie Helenę Rubinstein. 

Polecamy:

Niemcy już promują G-Beauty. Pytanie, czy nie czas na P-Beauty?

# Wywiady i opinie
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi