MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Biznes nie lubi nagłych zmian klimatu – rozmowa z dyrektorem generalnym Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris, Irkiem Sudnikiem; część 2
Biznes nie lubi nagłych zmian klimatu – rozmowa z dyrektorem generalnym Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris, Irkiem Sudnikiem; część 2

W drugiej części wywiadu dla Wirtualnych Kosmetyków Irek Sudnik mówi o najbliższych aktywnościach rynkowych Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris, wpływie regulacji prawnych na biznes oraz relacjach pracodawcy z pracownikami.

"Myślę, że branża z dodatkowymi regulacjami, czy to lokalnymi czy unijnymi, sobie poradzi, jak zawsze… Na pewno wskutek rozmaitych zmian mogą wzrosnąć koszty prowadzonej działalności i utrzymanie rentowności biznesu może być poddane kolejnym próbom.
.."

Czy wzrosty Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris są zbliżone do wzrostu całego rynku czy rozwijacie się szybciej?
IS: Na przestrzeni ostatnich 5-6 lat rośniemy szybciej niż rynek. Notujemy około 10-15 proc. przyrostu sprzedaży rok do roku. Na to składa się zarówno szybsza ewolucja sprzedaży w Polsce, ale też wzrost eksportu. Nie patrzymy co prawda na polski rynek, jakby ten wyczerpał już dalsze możliwości rozwoju, bo przecież wciąż się rozwija, ale to przyrost kilkuprocentowy skali roku. Żeby rozwijać się przynajmniej tak szybko jak rynek trzeba się mocno napracować i w naszym przypadku, skala działań, jakie podejmujemy jest duża. Jeśli jednak przyrosty sprzedaży mają być znacznie powyżej kilku procent rok do roku, to nie ma wyjścia – trzeba szukać innych rynków zbytu. I to nam się coraz lepiej udaje – obecnie nasze marki sprzedajemy w 50 krajach.

A są kategorie, w których widzi Pan na naszym rodzimym rynku większe szanse na potencjalny rozwój?
IS: Trudno już mocno rosnąć dojrzałym markom w takich kategoriach, jak pielęgnacja twarzy czy ciała, ale takie produkty na pograniczu pielęgnacji i make-up’u, np. jak podkłady, pudry, fluidy – jak najbardziej dają szansę na wzrost sprzedaży. Choć tzw. kolorówka jest dla nas tematem pobocznym, to widzimy w tej kategorii pewien potencjał do wzrostów. Ciężko jednak przewidywać, ile czasu ten boom makijażowy jeszcze potrwa. Na razie trwa i sprzyja udoskonalaniu kategorii przez takie produkty, jak np. finishery – czyli kosmetyki wykańczające i utrwalające makijaż, rozświetlacze, bronzery. Dobrze przyjmują się też, w wielu kategoriach, wszelkie nowinki technologiczne: produkty umożliwiające inną formę aplikację (np. air-lessy, mgiełki, spraye). Takie nowe rozwiązania przyciągają uwagę konsumentek. Wydaje mi się, że Polkom, w podejściu do kosmetyków, jest bliżej do Japonek niż choćby Skandynawek. Patrząc więc na to, ilu produktów kosmetycznych używają Koreanki czy Japonki oraz znając zamiłowanie tamtego regionu do nowinek, widzę również i u nas możliwości twórczego rozwijania wielu kategorii kosmetycznych. Wierzę, że w przypadku naszej firmy amunicji w postaci innowacji, nowych form produktów, nieszablonowych rozwiązań, na pewno nie zabraknie. Jest jeszcze jedna kategoria, która wciąż rośnie – dermokosmetyki. Jeśli nic niepokojącego i nadzwyczajnego się nie wydarzy, to o rozwój tego segmentu w naszym portfolio jestem spokojny. Widać, że  ten segment przyciąga nowych graczy, jednak nie obawiam się, że konkurencje mogłaby być w stanie pokrzyżować nam szyki.  Główny problem dla tej części rynku to niestety potencjalne zmiany prawne, mogące mocno przeobrazić cały rynek…

Wydaje się, że regulator na szczęście zaniechał skądinąd dziwnego pomysłu wyrzucenia dermokosmetyków z aptek…
IS: Na ten moment tak, ale kiedy toczy się generalny, szeroki proces regulacyjny, to trzeba przyjmować każdy scenariusz za prawdopodobny. W zasadzie według dostępnych komunikatów, ten temat możemy uznać za zamknięty. Ale pół roku wcześniej w ogóle nie istniał, a nagle znalazł się prawie na ścieżce legislacyjnej! I jeśli ten pomysł ustawodawca wcieliłby w życie, to oznaczałoby rewolucję w negatywnym znaczeniu tego słowa dla wielu firm. Mam w sobie dużo pokory i wiem, że zmiana jest wpisana w zarządzanie biznesem, trzeba się z nią liczyć. Jednak takie tempo regulacji biznesowi nie sprzyja. Nawet dobre pomysły, czy intencje regulatora wymagają dłuższego dialogu z rynkiem. Żaden świadomie prowadzony biznes nie lubi być zaskakiwany i z dnia na dzień przestawiany na inne tory.

Akurat w przypadku dermokosmetyków głos branży był dość jednoznaczny, było wspólne stanowisko wypracowane przez producentów i wyrażane przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego… Taki głos w sile jest chyba bardziej słyszalny i do ustawodawcy dotarł.
IS: Na pewno taki wspólny branżowy przekaz jest bardzo ważny. PZPK jest przejawem biznesowej dojrzałości, zgodnej z modelem europejskim –  by wyrażać wspólne stanowisko w sprawach dla środowiska istotnych. Dodam też, że akurat w kwestii dotyczącej dermokosmetyków właściciel naszej firmy, Henryk Orfinger, również zabierał dość często głos w dyskusji publicznej i był to na pewno głos bardzo słyszalny i jednoznaczny.

Ten głos może być znów potrzebny w kontekście projektu nowej Ustawy o produktach kosmetycznych…
IS: No tak, mamy w ostatnim czasie prawdziwą ofensywę legislacyjną. Na pewno będziemy uczestniczyć w tym procesie.

No to zobaczymy, co z tej nowej kosmetycznej ustawy finalnie wyjdzie…
IS: Myślę, że branża z dodatkowymi regulacjami, czy to lokalnymi czy unijnymi, sobie poradzi, jak zawsze… Na pewno wskutek rozmaitych zmian mogą wzrosnąć koszty prowadzonej działalności i utrzymanie rentowności biznesu może być poddane kolejnym próbom. To, jak wiele substancji zostało przez Unię Europejską uznanych za niewłaściwe w ostatnim czasie, powodowało naprawdę sporo perturbacji związanych z wycofywaniem produktów z rynku, utylizacjami opakowań, koniecznością zastosowań nowych technologii na nowych surowcach (co czasem jest trudniejsze niż robienie produktu zupełnie od nowa). Dość powiedzieć, że nasz dział R&D przez ostatnie 3 lata poświęcał 40% czasu pracy na zmianę receptur, by podążać za unijnymi regulacjami. Ten czas powinien być wykorzystany na badania. Mam nadzieję, że plateau zostało już tu osiągnięte i gorzej nie będzie.

W jakich kategoriach będzie to dla Was aktywny rok?
IS: Nieustannie w kategorii pielęgnacji twarzy.  Z tą kategorią jesteśmy związani najbardziej. Siłą rzeczy musimy być tu aktywni mocniej.. Będzie jeszcze więcej innowacyjnych rozwiązań i luksusu w marce Dr Irena Eris, bardzo naukowe, przemyślane nowości dla marki Lirene, i pracujemy także nad innym, nowym podejściem do kategorii dermokosmetyków.

Żeby w poszczególnych kategoriach rosnąć, trzeba grać ceną?
IS: Tak. Do góry. W naszym przypadku stawiamy na kreatywność, badania, innowacje, dobre składniki – więc to sumarycznie przekłada się przecież na finalną cenę produktu. A cena w naszym przypadku odzwierciedla oferowaną konsumentom wysoką jakość.

Tyle się jednak mówi o wojnach cenowych, ale też konsumencie, który przywykł do kupowania w cenach promocyjnych…
IS: To jest rzecz, którą przyjmujemy do wiadomości, bo… niespecjalnie mamy na to wpływ, szczególnie w tzw. mass markecie. Staramy się skłaniać naszych partnerów handlowych, by nasze kosmetyki nie były promowane jedynie przez okazje cenowe, ale przez pewną interakcję produktową. To bardziej wymagające niż prosta przecena -40%, ale warto mieć na uwadze,  że tak głębokie przeceny długoterminowo nikomu nie służą. Nawet konsument, którego dziś niższa cena cieszy, będzie musiał za tę zabawę promocyjną na końcu pośrednio zapłacić. Bo na koniec dnia ten, kto zdobędzie pozycję dominującą, wystawi rachunek wszystkim. Nawet jeśli byłby to monopolista z wielkim i  dobrym sercem, to monopol nigdy nie leży w interesie konsumenta. Różnorodność rynkowa jest zdrowa, daje szansę na niezależny wybór. A wybór dobrze jest mieć zawsze… może w przyszłości internet, często sam będący areną monopolistycznych gier o wszystko, stanie się opoką różnorodności i swobodnego wyboru?

Jakie macie strategiczne plany na kolejne 5-10 lat?
IS: O tym w zasadzie mówi wszystko nasza misja i wizja. Misją firmy jest dostarczanie najlepszych kosmetyków kobietom, żeby były piękniejsze i mogły dzięki temu lepiej realizować swoje życiowe cele. A wizja to największa polska firma kosmetyczna na świecie. I to jest klamra długoterminowa. Urok tej firmy polega na tym, że u nas w strategicznej misji nie jest zaszyta wartość liczbowa. Wskaźniki finansowe, czy cele ekonomiczne pojawiają się w planach na rok czy kilka lat do przodu – i z tego oczywiście jesteśmy rozliczani. Rok musi być dostarczony, bo jesteśmy przecież grupą poważnych ludzi prowadzący absolutnie niezależny i samodzielny finansowo biznes.

To kilka ładnych lat już Pan dostarczył właścicielom…
IS:
No tak… Zaczynam ósmy sezon. Siedem było dobrych, a parę z nich nawet bardzo dobrych, nie zamierzamy tego zmieniać.

Jak to się robi?
IS: Niezbędne jest dobre planowanie, a potem trzymamy się planu, albo…  błyskawicznie reagujemy na to, co przynosi rynek. Wierzę też, że trzeba zaufać ludziom, którzy zarządzają swoimi działami i dać im się szanse na samodzielność i odpowiedzialność. Mówiąc o tych dostarczonych latach, chciałbym mocno podkreślić, że to wielka zasługa wszystkich zespołów, które na ten wynik pracowały. Miewam zakusy, by wtrącać się detalicznie w codzienny biznes, ale z reguły udaje mi się powstrzymać ponieważ wiem, że więcej pożytku przynosi jednak samodzielność świadomego managera - i to, jak on sobie z problemem czy przeciwnościami poradzi… Trudne momenty bywają bardzo twórcze…

A jak taki  pracownik czuje, że sam już sobie jednak nie poradzi…?
IS: To przychodzi do mnie. Są u mnie dwa fotele, stolik, a na nim Anioł Nadziei, którego wywalczyliśmy kiedyś ofiarnie podczas licytacji na rzecz Fundacji Piękniejsze Życie. Jak już ktoś traci wiarę i nadzieję, to może tu usiąść, zwrócić się do Anioła o pomoc i – przy okazji -  przedyskutować ze mną problem. Zazwyczaj to pomaga…; -)

Każda metoda jest dobra, jeśli jest skuteczna.
IS: Jest jeszcze coś, co pomaga w prowadzeniu tego biznesu. Właściciele. Oni tu są: zaangażowani, wpisani w tę firmę, z doświadczeniem, z intuicją, bardzo konsekwentni w tym, co robią. Zawsze możemy wybrane kwestie omówić, powziąć najlepszą decyzję. Często towarzyszą temu burzliwe dyskusje i czasami decyzja nie zapada jednogłośnie. Niemniej nigdy nie kwestionujemy swoich wyborów po ich zatwierdzeniu.

Czym Pana zdaniem ta firma przyciąga pracowników i zatrzymuje najlepszych?
IS: Misja i wizja jest dobra wtedy, kiedy jest znana pracownikom. I myślę, że nasza wizja biznesu może przyciągać. Nie każdy chce pracować dla firmy, której celem jest potrojenie EBITDY w ciągu trzech lat.  Jesteśmy konsekwentni i spójni w tym, co mówimy pracownikom, dzięki temu jesteśmy dla nich wiarygodni. Myślę, że dziś w Polsce ukształtował się określony podział biznesów. Możemy mówić o korporacjach, dojrzałych podmiotach prywatnych z konkretnym właścicielem i firmach przejętych przez fundusze private equity. Każdy z tych modeli ma swoje plusy i minusy. Ważne, by firma wiedziała czym jest i grała na swoich plusach. W naszym przypadku na pewno dajemy pracownikom stabilizację, przejrzystość, świadomość wpływania na rzeczywistość. Nasi pracownicy czują, że coś budują, coś tworzą, że mają wpływ na ten biznes, że docenia się ich kreatywność i zaangażowanie. Inwestujemy w szkolenia, ale takie, które naprawdę są zawodowo przydatne. Panuje u nas dobra atmosfera pracy, pewna utrwalona kultura organizacyjna pozwalająca zachować właściwy balans między pracą a życiem osobistym. Wydaje mi się, że z perspektywy pracownika ta firma zapewnia bardzo dobry, europejski standard.

A jak Panu, również wieloletniemu prezesowi, układa się współpraca z właścicielami?: -)
IS: Wspaniale! Cieszę się, że pracuję z ludźmi o dużej dojrzałości biznesowej, którzy wiedzą czego chcą.To wpływa na większy spokój w podejściu do rzeczywistości. Ja też jestem osobą, która rozumie, że jak przychodzi się na boisko do koszykówki, to gra się w koszykówkę, a nie w baseball. Wiem, jak działa ta firma, czego się ode mnie oczekuje i dzięki temu – jak sądzę – jest nam relatywnie łatwo znaleźć wspólny język. Łączy nas pewna kultura komunikacji, szczerość i uczciwość relacji. Czasem mamy odmienne poglądy biznesowe, polemiki nam się zdarzają, ale kiedy podejmujemy decyzję, to jest ona wspólna – bo gramy przecież do jednej bramki. Jak dogadywać się w biznesie? Trzeba zawsze patrzeć w przyszłość. Nie wolno żałować tego, co było. Przeszłość służy tylko do wyciągania wniosków. Istotne jest to, co robimy dzisiaj i to, co ma wpływ na przyszłość.

Bardzo dziękuję!

Rozmawiała Lidia Lewandowska, WirtualneKosmetyki.pl

W pierwszej części wywiadu Irek Sudnik mówi szeroko m.in. o rynku kosmetycznym, współczesnym konsumencie, samoregulacji branży w zakresie komunikacji marketingowej, a także o segmencie kosmetyków luksusowych...

"To, ilu mamy w Polsce producentów kosmetyków, ile marek jest w ofercie, jest w naszej części świata nieporównywalne z żadnym innym rynkiem..."

# Wywiady i opinie
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!