Termin ważności kosmetyków – konsumenci powinni go zawsze sprawdzać!

Termin ważności kosmetyków – konsumenci powinni go zawsze sprawdzać!

Prawo zabrania sprzedaży kosmetyków, których termin ważności minął. Niestety wciąż zdarzają się przypadki, że na półce stoją produkty, które już jakiś czas wcześniej powinny były z niej zniknąć.

Taką sytuację opisała na swoim blogu Magdalena Jaglarz (http://magdalenajaglarz.pl/blog/pielegnacja-domowa/data-waznosci-perfum-i-kosmetykow/). Oczywiście produkty przeterminowane na półkach drogerii zdarzają się bardzo rzadko, ale niebezpieczeństwo nabycia przeterminowanych perfum czy kremu rośnie, kiedy klienci zamawiają towar w Internecie u nieszczególnie sprawdzonego i rzetelnego sprzedawcy. Co ciekawe, polskie konsumentki aż tak bardzo nie przejmują się terminami ważności kosmetyków. Wyniki badań Opinium Research wykazały, że 66 proc. kobiet przyznaje, iż nie sprawdza lub ignoruje datę ważności, mimo że przeterminowane produkty  zwiększają ryzyko podrażnień, uczuleń czy infekcji. Sprawdźmy zatem, jak o bezpieczeństwo kosmetyku dbają producenci (w końcu to oni ponoszą największą odpowiedzialność), ale też jak klienci mogą sprawdzić datę produkcji kosmetyku.

1. Bezpieczeństwo przede wszystkim

Generalnie o bezpieczeństwo kosmetyków współczesny konsument przesadnie martwić się nie powinien. Przed wypuszczeniem produktu na rynek przechodzi on specjalne testy w ekstremalnych warunkach (wilgotności oraz wysokiej i niskiej temperatury). Producenci badają trwałość i stabilność produktów w zależności od standardów firmy w temperaturze od -5 do +50°C. Ma dać to pewność, że nawet jeśli przez jakiś czas kosmetyk nie będzie przechowywany prawidłowo, nic wielkiego mu się nie stanie.

2. Właściwie przechowywane dłużej pozostaną w dobrej formie

Pozostawienie otwartej szminki na stole przez kilka godzin nie spowoduje, że wyschnie, rozpuści się lub straci właściwy sobie kolor. Jednak trzymanie jej nieustannie w nagrzanym miejscu lub w samochodzie może sprawić, że popsuje się szybciej, niż producent założył. Przede wszystkim produkty kosmetyczne nie lubią nadmiernej wilgoci, przegrzania i długotrwałego naświetlania. Dlatego aby długo pozostawały świeże, trzymać je należy z dala od źródeł ciepła i światła (sztucznych i naturalnych). Powinny też być szczelnie zamknięte, by nie dostawało się do nich powietrze, przez co kosmetyk psuje się znacznie szybciej. W najlepszej formie pozostają więc przez dlugi czas kosmetyki pakowane w opakowaniach typu air-less.

3. Sprawdzajmy etykiety

Ogólnie przyjętą zasadą jest to, że termin trwałości na kosmetykach określa się słowami „Najlepiej zużyć przed końcem:”. Po co takie oznaczenia i dlaczego czasem ich nie ma? Podany przez producenta termin przydatności oznacza, że we wskazanym okresie gwarantuje on zachowanie bezpieczeństwa, stabilności i deklarowanych właściwości preparatu. Tego typu oznakowanie jest obowiązkowo umieszczane na kosmetykach, których trwałość wynosi mniej niż 30 miesięcy. Natomiast jeśli termin trwałości kosmetyku jest dłuższy niż 30 miesięcy, producent może nie podawać terminu trwałości. W takim przypadku wymagany jest znak PAO (period after opening). Z czego to wynika? PAO lub data ważności pojawiają się w pewnych określonych sytuacjach. Jeśli po wykonaniu testów stabilności produktu oraz testów skuteczności konserwantów (tzw. challenge tests) okres trwałości określono na mniej niż 30 miesięcy, wtedy producent zobowiązany jest do umieszczenia dokładnej daty, do której produkt może być używany. Jeśli natomiast badania wykazały trwałość produktu dłuższą niż 30 miesięcy, wówczas na produkcie musi pojawić się PAO.

4. Sprawdzenie daty po kodzie

Niektóre fanki kosmetyków wychodzą z założenia, że data przydatności to jedno, ale chcą o produkcie wiedzieć więcej – np. kiedy był wyprodukowany. Wówczas sprawdzają produkt w internecie, w tzw. kalkulatorach kosmetycznych. Są one prostym sposobem odszyfrowania informacji z numerów serii, tzw. batch code’ów, czytelnych dla producentów, ale zupełnie niejasnych dla konsumentów. Minusem tych aplikacji jest jednak to, że nie wszystkie marki mają w swoich bazach (większość stanowią marki selektywne), zatem sprawdzenie wielu kosmetyków jest po prostu niemożliwe. Czasem też zdarzają się przekłamania, np. wyskakuje data z przyszłości…

Istnieje kilka stron internetowych, na których można sprawdzić datę produkcji wpisując kod umiejscowiony na opakowaniu. Jest on wybity bądź nadrukowany, najczęściej na spodzie produktu.


Pamiętaj!

Zgodnie z dyrektywą UE symbol PAO (period after opening) musi być zaznaczony na produkcie, którego termin ważności wynosi 30 lub więcej miesięcy. Dla produktów o terminie ważności krótszym niż 30 miesięcy wymagana jest dokładna data, do której produkt może być sprzedawany i używany, jeśli przechowywany był w odpowiednich warunkach.

Oznakowanie to nie musi być stosowane dla:

  • produktów, które nie ulegają zniszczeniu (nie tracą swych właściwości),
  • produktów, które się nie otwierają, np. aerozoli,
  • produktów, które mają na celu jednorazowe użycie, np. próbek.

Prawo zabrania sprzedaży kosmetyków, których termin ważności minął. Niestety wciąż zdarzają się przypadki, że na półce stoją produkty, które już jakiś czas wcześniej powinny były z niej zniknąć.

materiał zewnętrzny
# Raporty tematyczne
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi