MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Termin ważności kosmetyków – konsumenci powinni go zawsze sprawdzać!
Termin ważności kosmetyków – konsumenci powinni go zawsze sprawdzać!

Prawo zabrania sprzedaży kosmetyków, których termin ważności minął. Niestety wciąż zdarzają się przypadki, że na półce stoją produkty, które już jakiś czas wcześniej powinny były z niej zniknąć.

Taką sytuację opisała na swoim blogu Magdalena Jaglarz (http://magdalenajaglarz.pl/blog/pielegnacja-domowa/data-waznosci-perfum-i-kosmetykow/).

Oczywiście produkty przeterminowane na półkach drogerii zdarzają się bardzo rzadko, ale niebezpieczeństwo nabycia przeterminowanych perfum czy kremu rośnie, kiedy klienci zamawiają towar w Internecie u nieszczególnie sprawdzonego i rzetelnego sprzedawcy.

Co ciekawe, polskie konsumentki aż tak bardzo nie przejmują się terminami ważności kosmetyków. Wyniki badań Opinium Research wykazały, że 66 proc. kobiet przyznaje, iż nie sprawdza lub ignoruje datę ważności, mimo że przeterminowane produkty  zwiększają ryzyko podrażnień, uczuleń czy infekcji.

Sprawdźmy zatem, jak o bezpieczeństwo kosmetyku dbają producenci (w końcu to oni ponoszą największą odpowiedzialność), ale też jak klienci mogą sprawdzić datę produkcji kosmetyku.

1. Bezpieczeństwo przede wszystkim
Generalnie o bezpieczeństwo kosmetyków współczesny konsument przesadnie martwić się nie powinien. Przed wypuszczeniem produktu na rynek przechodzi on specjalne testy w ekstremalnych warunkach (wilgotności oraz wysokiej i niskiej temperatury). Producenci badają trwałość i stabilność produktów w zależności od standardów firmy w temperaturze od -5 do +50°C. Ma dać to pewność, że nawet jeśli przez jakiś czas kosmetyk nie będzie przechowywany prawidłowo, nic wielkiego mu się nie stanie.

2. Właściwie przechowywane dłużej pozostaną w dobrej formie
Pozostawienie otwartej szminki na stole przez kilka godzin nie spowoduje, że wyschnie, rozpuści się lub straci właściwy sobie kolor. Jednak trzymanie jej nieustannie w nagrzanym miejscu lub w samochodzie może sprawić, że popsuje się szybciej, niż producent założył. Przede wszystkim produkty kosmetyczne nie lubią nadmiernej wilgoci, przegrzania i długotrwałego naświetlania. Dlatego aby długo pozostawały świeże, trzymać je należy z dala od źródeł ciepła i światła (sztucznych i naturalnych). Powinny też być szczelnie zamknięte, by nie dostawało się do nich powietrze, przez co kosmetyk psuje się znacznie szybciej. W najlepszej formie pozostają więc przez dlugi czas kosmetyki pakowane w opakowaniach typu air-less.

3. Sprawdzajmy etykiety
Ogólnie przyjętą zasadą jest to, że termin trwałości na kosmetykach określa się słowami „Najlepiej zużyć przed końcem:”. Po co takie oznaczenia i dlaczego czasem ich nie ma? Podany przez producenta termin przydatności oznacza, że we wskazanym okresie gwarantuje on zachowanie bezpieczeństwa, stabilności i deklarowanych właściwości preparatu. Tego typu oznakowanie jest obowiązkowo umieszczane na kosmetykach, których trwałość wynosi mniej niż 30 miesięcy. Natomiast jeśli termin trwałości kosmetyku jest dłuższy niż 30 miesięcy, producent może nie podawać terminu trwałości. W takim przypadku wymagany jest znak PAO (period after opening). Z czego to wynika? PAO lub data ważności pojawiają się w pewnych określonych sytuacjach. Jeśli po wykonaniu testów stabilności produktu oraz testów skuteczności konserwantów (tzw. challenge tests) okres trwałości określono na mniej niż 30 miesięcy, wtedy producent zobowiązany jest do umieszczenia dokładnej daty, do której produkt może być używany. Jeśli natomiast badania wykazały trwałość produktu dłuższą niż 30 miesięcy, wówczas na produkcie musi pojawić się PAO.

4. Sprawdzenie daty po kodzie
Niektóre fanki kosmetyków wychodzą z założenia, że data przydatności to jedno, ale chcą o produkcie wiedzieć więcej – np. kiedy był wyprodukowany. Wówczas sprawdzają produkt w internecie, w tzw. kalkulatorach kosmetycznych. Są one prostym sposobem odszyfrowania informacji z numerów serii, tzw. batch code’ów, czytelnych dla producentów, ale zupełnie niejasnych dla konsumentów. Minusem tych aplikacji jest jednak to, że nie wszystkie marki mają w swoich bazach (większość stanowią marki selektywne), zatem sprawdzenie wielu kosmetyków jest po prostu niemożliwe. Czasem też zdarzają się przekłamania, np. wyskakuje data z przyszłości…

Istnieje kilka stron internetowych, na których można sprawdzić datę produkcji wpisując kod umiejscowiony na opakowaniu. Jest on wybity bądź nadrukowany, najczęściej na spodzie produktu.

http://checkcosmetic.net/
https://www.dolce.pl/dataprodukcji/ (Świeżomierz) (to spolszczona usługa CheckFresh z linka poniżej)
http://www.checkfresh.com/

Pamiętaj!
Zgodnie z dyrektywą UE symbol PAO (period after opening) musi być zaznaczony na produkcie, którego termin ważności wynosi 30 lub więcej miesięcy. Dla produktów o terminie ważności krótszym niż 30 miesięcy wymagana jest dokładna data, do której produkt może być sprzedawany i używany, jeśli przechowywany był w odpowiednich warunkach.
Oznakowanie to nie musi być stosowane dla:

  • produktów, które nie ulegają zniszczeniu (nie tracą swych właściwości),
  • produktów, które się nie otwierają, np. aerozoli,
  • produktów, które mają na celu jednorazowe użycie, np. próbek.

Prawo zabrania sprzedaży kosmetyków, których termin ważności minął. Niestety wciąż zdarzają się przypadki, że na półce stoją produkty, które już jakiś czas wcześniej powinny były z niej zniknąć.
 

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!