MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Spojrzenie na innowacyjność z kilku perspektyw: Unilever, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris, Bielenda i Sylveco
Spojrzenie na innowacyjność z kilku perspektyw: Unilever, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris, Bielenda i Sylveco

Innowacyjność to słowo-klucz rynku kosmetycznego. Określenie to towarzyszy wielu kosmetykom, co ma rzecz jasna przyciągnąć uwagę konsumentów i sprawić wrażenie, że oto mamy nową, lepszą jakość, po którą warto sięgnąć.

 

Na rynku, który tak mocno napędzają nowości, przymiotnik innowacyjny siłą rzeczy pojawia się często w komunikacji marketingowej. Można nawet odnieść wrażenie, że trochę to pojęcie w świadomości konsumentów się zdewaluowało... Nie jest w końcu żadną tajemnicą, że niektórzy producenci nadużywają tego określenia i wypłukują je z wartości. Na drugą nóżkę trzeba jednak uczciwie zauważyć, że w tej branży firmy rzeczywiście inwestują w badania i rozwój olbrzymie środki. Szczególnie w przypadku firm, które od lat bazowały na eksperckości w poszukiwaniu przełomowych rozwiązań.

„Dostawcami” innowacji są też (o czym już niekoniecznie wiedzą konsumenci) dostawcy surowców. To w ich laboratoriach opracowuje się nowe formuły, potem przez rynek adaptowane.

Technologiczny wyścig trwa. Patent goni patent. Karuzela nowości się kręci. Laboratoria pracują pełną parą, by siłą marek były zaawansowane rozwiązania. Czasem tylko jakaś żaba podstawia nogę do kucia w konkurencji na nowatorstwo, oferując produkt o dość bazowej recepturze (lub zbliżonej do tego, co już jest na rynku), ale w nowym opakowaniu, oczywiście z hasłem innowacyjności czy przełomowej technologii w widocznym miejscu, by konsument przypadkiem nie przegapił.

O tym, jak postrzegają innowacyjność w kontekście swoich marek, odpowiadają przedstawicielki firm Unilever, LKE Dr Irena Eris, Bielenda i Sylveco.

NATALIA SZULC, COMMUNICATIONS MANAGER POLAND & BALTICS UNILEVER
Milard euro na badania i rozwój rocznie

Rola innowacyjności w Unilever jest bardzo duża. Rocznie inwestujemy około 1 mld euro w badania i rozwój, a całościowe portfolio patentów należących do firmy obejmuje ponad 20 000 unikalnych technologii i rozwiązań. Obszar innowacyjności jest bardzo ważny na trzech etapach tworzenia naszych produktów: w fazie badań, udoskonalania oraz wprowadzania na rynek.
W naszym odczuciu produkty innowacyjne to przede wszystkim te, które powstają z myślą o konsumentach oraz odpowiadają na ich potrzeby. Staramy się więc być jak najbliżej konsumentów, poznać ich oraz jak najlepiej zrozumieć, czego mogą oczekiwać. Organizujemy liczne grupy fokusowe i badanie konsumenckie, które dostarczają nam cennej wiedzy.
Jednym z ostatnich innowacyjnych produktów, który zaproponowaliśmy konsumentom są pianki Dove. To pierwszy produkt Dove do mycia ciała w formie delikatnej jak chmurka pianki, która zachwyca lekkością konsystencji i skutecznością działania. Pianka szybciej się rozprowadza i spłukuje, w porównaniu z tradycyjnymi kosmetykami w formie żelu czy musu, jednocześnie zapewniając głębokie nawilżenie i odżywienie, dzięki technologii NutriumMoisture™.
Kolejnym przykładem jest środek do prania Surf w kapsułkach, produkt łączący skuteczność innych produktów tej marki z dużą łatwością stosowania i dozowania, którą może docenić wielu konsumentów. Ponadto, warto wspomnieć o serii płynów do płukania Coccolino Intense. Ich innowacyjność wynika z silnego skoncentrowania - zalecane dozowanie to tylko 15ml na jedno pranie. Produkt jest więc bardzo wydajny, a jednocześnie odpowiada na potrzeby konsumentów, zapewniając praniu świeżość i zapach na długo - na każdym etapie od prania do noszenia. Kompozycja jest zamknięta w kapsułkach i dostarcza pełną gamę - harmonijny i wielowymiarowy zapach, jak w prawdziwych perfumach. Zapach jest dynamiczny, rozwijający się, bo zawiera nuty zapachowe na wszystkich poziomach.


JOANNA ORFINGER, SENIOR BRAND MANAGER LIRENE
Trzeba obserwować świat i uważnie słuchać konsumentek

Rynek kosmetyczny rozwija się bardzo dynamicznie. Producenci prześcigają się w tworzeniu nowych pomysłów oraz wdrażaniu najnowszych osiągnieć nauki do swoich wyrobów. Dla marki Lirene innowacje są niezwykle istotne, gdyż wskazują na nieustanne doskonalenie i poszukiwanie formulacji i opakowań, które podbiją serca Polek. Kosmetyki Lirene są tworzone przez kobiety, które rozumieją potrzeby innych kobiet. Ciekawych rozwiązań poszukujemy obserwując otaczający nas świat, zastanawiamy się, jakie kosmetyki muszą mieć właściwości, by jeszcze lepiej działały. Słuchamy naszych konsumentek, które oczekują nowości związanych z jeszcze skuteczniejszym działaniem i nowoczesnością. Bierzemy udział w międzynarodowych konferencjach i prowadzimy wyjątkowe badania naukowe wraz z ośrodkami naukowymi, aby opracowywać coraz bardziej efektywne formuły produktów.
Innowacją w marce Lirene w ostatnim czasie było wykorzystanie wyjątkowego składnika, jakim jest
Wit. Dpro.
W ostatnich latach coraz więcej mieszkańców Europy odczuwa skutki niedoboru witaminy D. I chociaż ostatnie badania naukowe dowodzą, iż właściwie stosowana ochrona przeciwsłoneczna, nawet o wysokim SPF 50+, nie zwiększa ryzyka niedoborów witaminy D w organizmie, to współczesna zmiana stylu życia - jak zbyt mała aktywność na świeżym powietrzu - wpływa na obniżenie jej stężenia.
Tymczasem, brak witaminy D negatywnie oddziałuje na kondycję całego organizmu – nie tylko na stan kości, ale także na skłonność do infekcji i chorób. Uważa się również, że niedobór witaminy D negatywnie odbija się na kondycji skóry, redukując jej funkcje ochronne oraz może prowadzić m.in. do przedwczesnego starzenia. Niedoborom witaminy D warto zapobiegać, dlatego ekspertki Laboratorium Naukowego Lirene stworzyły linię kosmetyków C+
Dpro Vitamin Energy, zawierających unikalny potrójny kompleks witaminowy składający się z hybrydowego połączenia dwóch form witaminy C, Wit DPRO i witaminy E.  Idąc krok dalej, badania wykazały, iż Wit DPRO to składnik, który doskonale sprawdzi się w kosmetykach do skóry dojrzałej. Tak powstała linia Lirene Retinol D-Forte - jedyne na rynku połączenie biologicznie aktywnego, zamkniętego w mikrosfery retinolu z naturalną „tarczą ochronną skóry” - Wit. Dpro, wspomagane wyselekcjonowanymi składnikami aktywnymi dedykowanymi dla każdej grupy wiekowej.

Katarzyna Butrymowicz-Knap dyrektor marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne
Konsumenci oczekują nowości - ten trend jest bardzo silny i powszechny

To właśnie na innowacjach chcą się dziś opierać wszystkie gospodarki na świecie. To dla nich główny czynnik rozwoju. W podobny sposób myśli przemysł kosmetyczny - szczególnie, że prymat nowości jest tutaj niezwykle silny. Towarzyszy mu wyścig na dostarczanie coraz doskonalszych preparatów pielęgnacyjnych - zwłaszcza tych odmładzających, liftingujących czy wyszczuplających. Także wysoka konkurencja, w sposób oczywisty, wymusza dużą aktywność laboratoriów badawczych i działów R&D. Marka Bielenda również stawia na innowacje - zarówno w formułach kosmetyków, jak i ich formach. Konsumenci chcą być cały czas zaskakiwani i zaciekawiani nowymi produktami - to powszechny trend, praktycznie w każdej branży. I to właśnie w odpowiedzi na trendy wprowadzamy takie kosmetyki jak szeroka seria preparatów z aktywnym węglem, peelingi do twarzy zmieniające kolor w czasie stosowania, bazy w formie żelowych kulek czy olejki, które mają konsystencję kremów. Pozytywny odbiór ze strony konsumentów utwierdza nas w przekonaniu, że to właśnie takie, nowe rozwiązania wyznaczają dzisiaj kierunek naszego rozwoju.

JOANNA DARWIŃSKA, DYREKTOR MARKETINGU SYLVECO
W produkatch naturalnych kierunek pouszkiwań jest inny

Na pewno nasze dwie ostatnie serie do pielęgnacji twarzy Vianek (łagodząca i wzmacniająca) zawierają sporo składników aktywnych, które do niedawna używane były tylko w konwencjonalnej (i to raczej nie w detalicznej, ale profesjonalnej kosmetyce), np. azeloglicyna czy kwas laktobionowy. W trendzie naturalnych kosmetyków nie poszukuje się generalnie składników aktywnych tego typu. Bazuje się raczej na innowacji, jaką jest wykorzystanie nowego egzotycznego oleju/masła/ekstraktu.
My chcemy łączyć tradycyjne surowce naturalne z możliwością zastosowania również naturalnych składników aktywnych (jak wspomniane składniki).
W naszych kosmetykach każdy składnik ma uzasadnione zadanie i nie znalazł się w recepturze przypadkowo. Staramy się  przy tym tak komponować formulacje, aby ten skład był minimalistyczny
Generalnie nowości produktowe, które wprowadzamy na rynek, są zawsze entuzjastycznie witane przez konsumentki - wynika to już raczej z renomy i wiedzy o jakości naszych produktów. Sami natomiast nie szukamy inspiracji w nowinkach, patentach, odkryciach, raczej w drugą stronę - cofamy się do tradycji i od wieków znanych właściwości surowców zielarskich. Na tym opieramy swoje innowacje, łącząc to z aktualną wiedzą, możliwościami technologicznymi i zamierzonym kierunkiem działania końcowego produktu.
Obserwując rynek kosmetyczny (konwencjonalny) łatwo zauważalna jest reguła, że nowości to główny napęd producentów - co roku coś nowego producent wprowadza, ale jednocześnie wycofuje z rynku starsze produkty - i znowu: my tak nie działamy. Do tej pory nie wycofaliśmy ani jednego produktu! A w ofercie mamy już ponad 100 pozycji, cały czas pracujemy nad nowościami. Mogę w sumie powiedzieć, że pomysłów chyba nigdy nam nie zabraknie. Prędzej czasu, aby to wszystko realizować:-)

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!