MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Rynek pracownika - wyzwanie, które nie omija żadnej firmy...
Rynek pracownika - wyzwanie, które nie omija żadnej firmy...

Rozmowa z jednym z większych polskich producentów kosmetyków.
- Sprzedaż rośnie, eksport rośnie, nic tylko się cieszyć panie prezesie…
- Cieszyć się teraz jest proszę pani trudno, bo rąk do pracy jest mało. O ile nie ma jeszcze większego problemu z chętnymi do pracy w biurze, to zdecydowanie trudniej znaleźć dziś ludzi na produkcję. Tu zaczyna być wyraźny problem:  i z pozyskiwaniem wykwalifikowanych specjalistów, i kadry do najprostszych prac…
- To chyba czas na podwyżki dla załogi… Albo import pracowników ze Wschodu…
- W zasadzie i jedno, i drugie już się dzieje. Tylko, że płace podnoszą wszyscy, ludzi się wzajemnie podkupuje, przez co czasem taki nowo zatrudniony popracuje przez miesiąc, a potem znika. Ludzie wybrzydzają dziś na oferty, które kilka lat temu braliby od ręki… Tak to wygląda. Cieszyć to się mogą teraz agencje pośrednictwa pracy. Im zleceń przybywa, to pewne...

To była nieformalna rozmowa więc nie przytaczam nazwiska ani firmy. Ale nie ma to większego znaczenia, bo w zasadzie podobne odczucia ma wielu właścicieli firm produkcyjnych w Polsce.

Wybieram zmianę
Pracownicy są obecnie bardziej skłonni do zmian i poszukiwania szczęścia gdzie indziej. I choć rzeczywiście większą rotację widać na stanowiskach związanych z produkcją, to więcej odwagi do zmiany pracy można dostrzeć także wśród pracowników działów sprzedaży, marketingu czy eksportu. Ma to swoje dobre strony. Każdy od czasu do czasu powinien zmierzyć się z nowymi doświadczeniami, innym modelem zarządzania, innym profilem firmy  – to rozwija. Bywa jednak, że to zderzenie z nowym bywa rozczarowujące. Jedna z osób, której marzeniem była praca w pewnej firmie, dopięła swego, ale kompletnie nie odnalazła się w rzeczywistości innej niż to sobie wyobrażała. – Publiczny wizerunek to jedno, warto jednak porozmawiać z osobami, które w danej firmie pracują, o ile to możliwe, by lepsze nie okazało się wrogiem dobrego – skonkludowała. Akurat w branży kosmetycznej, która jest dość hermetyczna,  opinie o pracodawcach krążą między ludźmi. Mimo rozmaitych klauzul poufności w jakiś sposób rozmaite informacje wyciekają na rynek. Niektóre historie o pracodawcach wręcz przeradzają się w branżowe legendy. Wielu kandydatów z góry wie, jakiej atmosfery w pracy można się spodziewać czy tego, jaki jest u danego pracodawcy poziom wynagrodzeń. Bywa zresztą, że firmy, o których powszechnie wiadomo, że rotacja na stanowiskach jest z jakiś powodów u nich duża, przyciągają mimo wszystko kandydatów z dobrym doświadczeniem, przebijając ofertą proponowanych stawek.

Ludzie przychodzą, ludzie odchodzą…
To, że ludzie na rynku przechodzą między firmami to fakt, i w sumie naturalna sprawa. Mając pewne doświadczenie rynkowe z reguły szuka się pracy w branży, którą się zna i rozumie. Tylko każdy kij ma dwa końce. Świetnie, kiedy do firmy przychodzi osoba świadoma i zdeterminowana, że chce w tej konkretnej pracować. Gorzej, kiedy firma jest wybrana przez pracownika na przeczekanie. Przypadki, że pewne nowo zatrudnione osoby miały dostęp do bardzo wrażliwych danych rynkowych, a następnie po kilku miesiącach zatrudniały się u konkurencji, nie są wcale takie odosobnione. Oczywiście ludzie odchodzą też po wielu latach u jednego pracodawcy. Z różnych powodów. Czasem zwyczajnie się wypalają zawodowo, czasem dochodzą do ściany ścieżki rozwoju, czasem nie odnajdują się w przemeblowanym zespole, z którym pracują, czasem decydują o tym względy osobiste… Dla pracodawców to zawsze jakieś ryzyko, że w nowej firmie sprzedadzą zbyt wiele tego, co wchodzi w unikatowy know-how ich biznesu. Można oczywiście zabezpieczać się umową o zakazie konkurencji, ale to kosztuje i zwykle dotyczy pracowników najwyższego szczebla. Kiedyś też zresztą ta klauzula przestaje obowiązywać, a wiedza o rynku i mechanizmach nie wyparowuje przez rok czy dwa... W przypadku osób odchodzących z firmy pozostaje po prostu kwestia zaufania. I zdrowego rozsądku – jeden, nawet bardzo wartościowy pracownik w szeregach konkurencji, nie zniszczy przecież dobrze działającej firmy. Z tym po prostu trzeba się pogodzić. Choć dość często na jednym pracowniku się nie kończy. Jak uczy życiowe doświadczenie dość często osoba, która przeszła do innej firmy ściąga do nowego pracodawcy kilku kolegów z poprzedniego miejsca pracy. I wtedy problem jest większy. Czym więc zatrzynywać tych wartościowych…?

Po pierwsze człowiek – po drugie pracownik
88% Polaków uważa, że dobre wynagrodzenie pomaga w byciu szczęśliwym, 47% twierdzi, że miejsce wykonywania pracy ma równie duże znaczenie jak praca, którą się w nim wykonuje, a aż 63% deklaruje chęć zmiany miejsca zamieszkania na rzecz lepszej pracy. Jednak swoją pracę zdecydowanie poleciłoby znajomym tylko 29% badanych – tak wynika z badań „Szczęście w pracy Polaków” przeprowadzonych na zlecenie agencji rekrutacyjnej Jobhouse. Odpowiednia płaca, współpracownicy, na których można liczyć, możliwości rozwoju, zachowanie równowagi pomiędzy pracą, a życiem prywatnym oraz czas dojazdu do pracy – to najważniejsze czynniki, które sprawiają, że ludzie czują się szczęśliwi w pracy – to bazowe wnioski z tego raportu. Z badania wynika też, iż Polacy są w swoich miejscach pracy umiarkowanie szczęśliwi (6,3 w skali od 1 do 10), zdecydowanie bardziej zadowoleni są Ci, którzy w tej chwili nie planują jej zmienić.
- Wysokość wynagrodzenia od lat utrzymuje się jako główny czynnik wpływający na satysfakcję  z wykonywanej pracy. Natomiast warto zauważyć, iż możliwości rozwoju oraz realizacji pasji w pracy odgrywają coraz większą rolę. Podnoszenie swoich kompetencji pośrednio wpływa na lepsze wynagrodzenie, czego pracownicy są świadomi. Firmy, które umożliwiają pracownikom rozwój, zdobywają przewagę konkurencyjną – komentuje wyniki Marcin Potkański, ekspert ds. Employer Brandingu.

Duża odpowiedzialność działów HR
Przed działami HR stoi obecnie sporo wyzwań. Od zrekrutowania potencjalnie najlepszych osób na wakaty, poprzez wypracowanie wspólnie z zarządem firmy strategii, która ograniczałaby ryzyko tego, że ludzie będą zbyt szybko odchodzić. Następują też zmiany pokoleniowe, które wymuszają inny model zarządzania personelem. O ile pokolenie dzisiejszych 40-50- latków zatracało się w robieniu kariery, to ci młodsi są o wiele mniej kuszeni słowem „sukces” (szczególnie, kiedy mają nad sobą wyraźny szklany sufit, bo najlepsze stanowiska zajęte są przez ich starszych kolegów, którym do emerytury jeszcze sporo zostało…). Z raportu „Młodzi specjaliści w pracy” opracowanego przez Ericsson ConsumerLab wynika, że millenialsi to łatwo przystosowujący się do zmian wielozadaniowcy. Są bardzo zaangażowani w pracę, ale jedynie taką, która ich interesuje i daje satysfakcję. Stawiają na rozwój osobisty, cenią sobie niezależność. Od pracodawcy oczekują elastycznego grafiku pracy i swobody, gdyż chcą czerpać z życia i nie chcą by praca była ich ograniczeniem. Millenials, jeśli otrzyma atrakcyjniejszą ofertę, po prostu odejdzie. I nie zawsze chodzi o większe pieniądze, a liczy się sama chęć zmiany: na coś ciekawszego. Podobną postawę, tylko chyba jeszcze mocniej wyrażaną, reprezentuje pokolenie Z. Osoby urodzone po 1995 roku chcą pracować w miejscu, które zapewni im ciekawe zadania i ciągły rozwój. Omawianą generację cechuje wręcz wrodzony multitasking. Przedstawiciele pokolenia potrafią robić kilka rzeczy jednocześnie i jest to dla nich w pewien sposób naturalne. Jednocześnie szybko się nudzą. Informacji szukają niemal wyłącznie w Internecie. Nie lubią w pracy hierarchiczności. Często oceniają wyżej swoje kompetencje niż ich bezpośredni przełożony, co jest źródłem potencjalnych konfliktów. I bez sentymentów żegnają się z pracodawcą, uważając że przecież życie nie kończy się na pracy…

50+ znów na celowniku
Na tym tle pokolenie 50+  wypada zdecydowanie stabilniej i bardziej przewidywalnie. Nareszcie też pracodawcy zaczynają doceniać, że pracownicy z danej kategorii wiekowej lepiej rozumieją potrzeby konsumentów w ich wieku. Dotyczy to zarówno osób zajmujących się kreacją produktów i ich komunikacją, jak też sprzedażą. Z badania Work Service wynika, iż najbardziej pracodawcy cenią sobie w osobach 50+ duże doświadczenie zawodowe oraz ich zaangażowanie w pracę. Plusem pięćdziesięciolatków jest także to, że rzadko decydują się na zmianę miejsca pracy. - To pokazuje, że firmy wolą stabilną załogę. Warto również zauważyć, że nieco ponad 8 proc. firm zatrudnia osoby 50+, bo nie może znaleźć młodszych pracowników - dodaje Andrzej Kubisiak z działu analiz Work Service. Zwraca uwagę na to, że na współpracy z osobami doświadczonymi korzystają i pracownicy, i firmy: pracodawcy rekompensują sobie deficyty w innych grupach wiekowych, a pracownicy, którzy są już po 50 roku życia mają większe szanse za pracę niż jeszcze kilka lat temu.

Mówi się, że jedyną pewną w życiu jest zmiana. Do tych zmian (personalnych) pracodawcy muszą bardziej się przyzwyczajać, a jednocześnie najwyższy czas, by naprawdę zastanowić się, w jaki sposób, pozyskiwać i utrzymywać najlepszych pracowników po swojej stronie. Firmy kosmetyczne mają wysoką świadomość, jak promować swoje marki. Może czas mocniej skupić się także na employer brandingu? Byle tylko nie polegało to na kupowaniu wyróżnień i statuetek w ustawianych z góry konkursach, bo to droga donikąd. Konieczne jest wdrażanie dobrych rozwiązań pro-pracowniczych. Możliwości, czym pozyskiwać i jak zatrzymywać pracowników na dłużej, wciąż jest sporo poza podnoszeniem płac – np. program emerytur pracowniczych (skądinąd jestem ciekawa, czy któraś z firm kosmetycznych to oferuje swoim pracownikom  - jeśli tak, dajcie znać). O dobrych praktykach warto mówić publicznie. Pamiętajcie, że ludzie szukając pracy, sprawdzają informacje o firmie. Kiepsko, kiedy trafiają jedynie na opinie innych pracowników, zamieszczane w serwisach oceniających pracodawców. Dlaczego? Bo choć skala wpisów może coś mówić o firmie, to jednak chętniej dzielą się informacjami osoby niezadowolone. Dlatego obraz może być wypaczony. Zadowolone osoby najzwyczajniej w świecie pracują...

Lidia Lewandowska, WirtualneKosmetyki


Czytaj więcej: Eksperci Dax Cosmetics, Świt i Henkel Polska na temat wyzwań związanych z rynkiem pracy

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!