MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Rosnąca  popularność dermokosmetyków - czym one są?
Rosnąca popularność dermokosmetyków - czym one są?

Z punktu widzenia prawa dermokosmetyk to kosmetyk. Koniec – kropka. Nie można więc stwierdzać, że dermokosmetyk leczy skórę, choć na takie opinie można natknąć się tu i ówdzie. Żaden rzetelny producent kosmetyków, w tym dermokosmetyków, takiej deklaracji nie składa.

Jednak przyjęło się i w praktyce ugruntowało stwierdzenie, że dermokosmetyki to specjalna grupa w obrębie całego rynku kosmetyków. Najczęściej sprzedawane są w aptekach, ale coraz więcej sieci drogeryjnych również wyodrębnia przestrzeń czytelnie oznaczoną „Dermokosmetyki”.

Co wyróżnia dermoksometyki?

Dermokosmetyki są opracowywane z myślą o potrzebach skóry wrażliwej

Skóra wrażliwa to taka, która może nadmiernie reagować na różnego rodzaju czynniki – jednak to, jakie to czynniki, i jaka reakcja, jest bardzo indywidualne. Czasem podrażnia ją jakiś konserwant, czasem pojawia się wysypka, którą spowodowała substancja zapachowa w kremie, czasem swędzi i piecze od zbyt intensywnie działającej substancji anty-aging.

Co ciekawe: wrażliwa może być skóra sucha (i ta bywa najczęściej dotknięta problemem nadwrażliwości), ale może ją mieć również osoba ze skórą tłustą czy mieszaną. Wrażliwość nie ma wieku. Dotyczy dzieci, nastolatków, osób dorosłych i starszych. Możemy zmagać się z nią przez całe życie, może pojawić się na pewnym jego etapie. Problem staje się wręcz cywilizacyjny. Zanieczyszczone środowisko, stres, spora ilość chemii w przetworzonej żywności, kiepskie receptury niektórych kosmetyków – to wszystko sprawia, że coraz więcej osób deklaruje, że ich skóra jest skórą wrażliwą.

Osoby, które przynajmniej raz nadwrażliwości doświadczyły, zazwyczaj sięgają potem po dermokosmetyki z uwagi na ich skład. Technolodzy eliminują z formuł wszystko, co potencjalnie może być drażniące, alergizujące i niekorzystne dla skóry wrażliwej. Zasada jest tu prosta: primum non nocere, po pierwsze nie szkodzić.

Znajdziemy więc na półce produkty dla dzieci, kobiet (w każdym wieku), mężczyzn. Do pielęgnacji twarzy, ciała, włosów. Produkty te najczęściej jeszcze dzielą się na rozmaite linie dedykowane konkretnym problemom, jakie może sprawiać skóra.

Na problemy – dermokosmetyk

Są osoby, których skóra nie sprawia problemów. Nie jest przesadnie sucha, nie reaguje nerwowo na rozmaite składniki zawarte w kosmetykach, nie ma na niej śladu trądziku, pękających naczynek czy przebarwień. Można powiedzieć szczęściarze. W ich dyspozycji jest cała olbrzymia przestrzeń drogerii. Mogą kierować się ku różnym markom i różnym kosmetykom. W przypadku rozmaitych problemów skórnych, lepszym rozwiązaniem jest jednak zwrócenie uwagi na produkty dermokosmetyczne. Są one opracowywane w laboratoriach, pod kierunkiem lekarzy dermatologów, specjalnie pod kątem potrzeb skóry zmagających się z daną przypadłością. Zawierają tak dobrane dawki składników, by pomóc zniwelować problem, ale nie podrażnić przy okazji skóry. Pionierskie marki w swoich wdrożeniach inspirują się odkryciami z dziedziny medycyny.

Sam kosmetyk może okazać się jednak niewystarczający. Dermatolodzy często przy zaostrzonych problemach skórnych, np. AZS czy trądziku wprowadzają najpierw leczenie, uzupełniane specjalnie dobraną pielęgnacją, a w okresach, kiedy choroba jest w remisji – polecają zaufane produkty kosmetyczne do codziennej pielęgnacji.

Każdy kosmetyk przechodzi badania bezpieczeństwa, ale testy dermokosmetyków są bardziej zaawansowane

Każdy kosmetyk przechodzi specjalną ocenę bezpieczeństwa. To, co wyróżnia dermokosmetyki to badania kliniczne (najczęściej metodą ślepej próby, kiedy jedna grupa otrzymuje placebo, a inna badany kosmetyk), przeprowadzane na osobach ze skórą wrażliwą lub zmagających się z problemem skórnym, któremu dermokosmetyk jest dedykowany.

Wnikliwie jest badana skuteczność i bezpieczeństwo produktu. Zazwyczaj producenci umożliwiają zainteresowanym osobom wgląd do takich badań. Najczęściej również opis kluczowych wniosków z badania znajduje się na etykiecie produktu wraz z podaniem nazwy ośrodka badawczego, który je przeprowadzał.

Renomowane Uniwersytety Medyczne czy znane kliniki nie pozwalają sobie na utratę reputacji i pozytywne zaopiniowanie kosmetycznego bubla. Warto zwracać uwagę, kto dany produkt badał i na jakiej próbie.

Podwójna ostrożność – dzieci i kobiety w ciąży

Po dermokosmetyki często sięgają mamy małych dzieci i kobiety w ciąży. Być może czasem jest to nadmierna ostrożność w stylu dmuchania na zimne, ale takie produkty na pewno gwarantują wysokie bezpieczeństwo dla wymagającej skóry.

Taką wymagającą skórą jest skóra noworodków o bardzo cienkiej warstwie hydrolipidowej. Łatwo ją podrażnić, zaognić, przesuszyć, co powoduje niebywale nieprzyjemny dyskomfort dla malucha. Jeszcze większym wyzwaniem jest Atopowe Zapalenie Skóry. W Polsce już co piąte dziecko wykazuje objawy tej choroby! Jak rozpoznać tę przypadłość? Skóra na policzkach i za uszami jest sucha i zaczerwieniona, a czasem zaczyna pękać. Podobne zmiany pojawiają się później na plecach i ramionach, na wewnętrznej powierzchni ud i w zgięciach stawów. Dziecko odczuwa silne swędzenie, drapie się i nierzadko dochodzi do infekcji. W pielęgnacji skóry noworodków i małych dzieci świetnie sprawdzają się emolienty.

W przypadku kobiet w ciąży dermokosmetyki zazwyczaj nie pachną, a jak wiadomo ciężarne mają bardzo wyczulony zmysł węchu, a na niektóre zapachy reagują silnymi mdłościami. Dermokosmetyki dla kobiet w ciąży powinny również uwzględniać wymagania skóry wrażliwej.

Farmaceuta profesjonalnie doradzi

Drogerie oferują tysiące kosmetyków. Można się w tym nadmiarze zagubić. Na półce aptecznej, a tam przede wszystkim sprzedawane są dermokosmetyki, marek i produktów również nie brakuje, ale oferta jest jednak w pewien sposób bardziej uporządkowana i ograniczona. Półki wyglądają różnie, w zależności od wielkości apteki, ale niemal zawsze można znaleźć w nich zarówno marki polskie, np. dermokosmetyki Tołpa, Pharmaceris, Ziaja Med., Iwostin, Oillan, jak też marki koncernowe, np. Vichy, La Roche Posat, A-Derma.

Farmaceuta to zawód zaufania publicznego. Powinien polecać produkty, które rzeczywiście będą konkretnej osobie służyć najlepiej. W praktyce jednak coraz częściej apteki mają format samoobsługowy i pacjenci sami dokonują wyboru w oparciu o sprawdzone produkty czy zaufane marki. Przyznają jednak, że mają zaufanie do rekomendacji farmaceuty i  wiedzą, że mogą liczyć na jego wiedzę np. we właściwym zinterpretowaniu list składnikowych (INCI). Dla farmaceuty będzie jasne, czy – na przykład w kosmetyku znajdują się parabeny, jaki konserwant w produkcie zastosowano i czy w składzie na pewno nie ma żadnych olejków eterycznych.

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!