MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Na siódme poty - jakie antyperspiranty i dezodranty wybierają Polacy?
Na siódme poty - jakie antyperspiranty i dezodranty wybierają Polacy?

Dezodorantów w Polsce używa 87 proc. osób. Czego oczekują konsumenci? Na pewno dobrej i skutecznej ochrony przed potem, ale liczy się dla nich także przyjemny zapach produktu oraz niepodrażnianie skóry, często zresztą w tych okolicach wrażliwej.

Inne oczekiwania, jakie stawiamy dezodorantom, to szybkość wysychania i brak plam na ubraniach. Nie lubimy kosmetyków, które tworzą na skórze lepką, śliską warstwę, która nie wchłania się, a także tych, które odbarwiają tkaniny. Na szczęście kierunek obrany przez wiodących producentów jest klarowny: kosmetyki aplikowane na ciało szybko wysychają i nie pozostawiają żadnych plam.

Dobry produkt i pewność siebie wraca
Jak dużym dyskomfortem są nieprzyjemne mokre plamy potu pod pachami, ale też na innych częściach ciała, wiemy niemal wszyscy, bo każdemu kiedyś zdarzyło się dać plamę. Jednak niektórzy pocą się bardziej, przez co znacząco tracą na pewności siebie i komforcie życia. Nadmierna potliwość to doskonały przykład tak zwanej niegroźnej dolegliwości, która może mieć znaczący wpływ na jakość życia. Z badan Rexony wynika, że najbardziej narażoną grupą wiekową wśród kobiet są 25-45-latki, co stanowi aż 76 proc. To przede wszystkim kobiety w wieku aktywnym zawodowo, korzystające z życia, zabiegane, młode mamy. Nadmierna potliwość w ponad 45 proc. przypadków powoduje utratę pewności siebie oraz komplikacje w życiu zawodowym. Nadmierne pocenie pojawia się w różnych sytuacjach, zwłaszcza w odpowiedzi na najmniejszą nawet reakcję emocjonalną (81 proc.) i w chwilach wyjątkowego stresu (75 proc.). Ponad 83 proc. pacjentów podczas wizyt u specjalistów uskarża się na „plamy na ubraniach”, „przykre zapachy” i odczuwanie „wilgoci”. Walka z dolegliwością najczęściej ogranicza się do stosowania strategii polegającej na „wielokrotnej aplikacji dezodorantu lub antyperspirantu w ciągu dnia” (70 proc.) i „częstej zmianie ubrań” (65 proc.)

Duża konkurencja, duży wybór
Na rynku dezodorantów panuje duża konkurencja, więc producenci rywalizują nie tylko na polu cenowym, ale też w obszarze składu dezodorantu mającego gwarantować dodatkowe efekty. Nowoczesne kosmetyki wyposażono w molekuły srebra, pochłaniające wilgoć cząsteczki wulkaniczne czy składniki łagodzące skórę wrażliwą lub często poddawaną depilacji pod pachami. Producenci coraz częściej eliminują z nich alkohol, składniki syntetyczne, silikony i parabeny. Większość dobrych marek deklaruje, że zapewniają skuteczną ochronę całą dobę, niektóre mówią o ochronie przez 48 godziny. Wydłużony czas ochrony i większa skuteczność powodują także wzrost sprzedaży antyperspirantów w porównaniu z tradycyjnymi dezodorantami. Te drugie wciąż dość często kupowane są jako alternatywa kosmetyku zapachowego. Zadaniem antyperspirantu jest nie neutralizacja woni, jak w przypadku dezodorantu, ale hamowanie nadmiernego wydzielania potu, dzięki czemu bakterii go rozkładających jest mniej. Antyperspirant działa dłużej, mniej uczula, jest tańszy w produkcji, nie powinien mieć żadnego zapachu. Dla fanek i fanów produktów ultranaturalnych rozwiązaniem jest dezodorant mineralny, czyli ałun, przez lata stosowany przez mężczyzn jako remedium na zacięcia podczas golenia. Hamuje on rozwój bakterii odpowiedzialnych za nieprzyjemny zapach. To dobre rozwiązanie dla alergików, bo istotnie nie powinien zawierać środków konserwujących, zapachowych, sztucznych barwników. Występuje w sztyfcie, który wystarczy zwilżyć wodą i potrzeć potliwe miejsce. Można go spokojnie używać po depilacji, bo ma działanie kojące. Generalnie jednak ze względu na inny skład potu i różny odczyn pH mężczyźni i kobiety powinni używać kosmetyków przeznaczonych dla danej płci (część kobiet wybiera jednak męskie warianty, wyżej oceniając ich antypotową skuteczność).

Opakowania mówią same za siebie
Przy dużej konkurencji w kategorii dezodorantów i antyperspirantów niebagatelne znaczenie ma samo opakowanie produktu. Najczęściej już samo ono komunikuje pewne cechy produktu: świeżość, możliwość używania przy ciemnych ubraniach, brak składników potencjalnie alergizujących. Zadaniem opakowania jest przecież działanie na psychikę kupującego w ten sposób, by zmusić go do świadomego lub podświadomego wyboru produktu spośród innych oferowanych przez konkurencję. Aktywność reklamowa w segmencie dezodorantów wzrasta w sezonie wakacyjnym, gdyż podobnie jak woda mineralna, lody i świeże owoce ten typ kosmetyków w tym sezonie ma swój sprzedażowy szczyt.

To warto wiedzieć!
- 68% polskich konsumentek dezodorantów kupuje jeden produkt w miesiącu
- Penetracja kategorii wynosi 87%
- Spray jest najczęściej wybieranym formatem

Najważniejsze cechy antyperspirantu dla Polek
- świeży atrakcyjny zapach (89%)
- niezawodna ochrona przed poceniem (87%)
- szybkie wysychanie (82%)
- brak śladów na ubraniu (77%)
- bez alkoholu (72%)
- specjalnie dla skóry wrażliwej (33%)
- bez zapachu (21%)
- specjalnie po depilacji (11%) (źródło: Garnier)

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!