MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Kosmetyki kolorowe – segment na mocnym plusie. Innowacje, influencerzy i trendy – jak to się wzajemnie przenika? Część I
Kosmetyki kolorowe – segment na mocnym plusie. Innowacje, influencerzy i trendy – jak to się wzajemnie przenika? Część I 

Kryzys nie kryzys – kolorówka i tak rośnie. Teoria „efektu szminki” jest prawdziwa, ale prawdziwe jest też, że wyniki sprzedażowe idą w górę również w czasie prosperity.

Co ciekawe – analizy większości instytucji badawczych jasno wskazują, że kategoria kosmetyków do makijażu rośnie nie tylko szybciej niż cały rynek, ale też wzrosty te widoczne są w każdym segmencie cenowym: masowym, luksusowym i profesjonalnym. Wniosek? Jeśli firma ma potencjał i pomysł warto na kolorówkę postawić i ten segment rozwijać. Choć różowo wcale być nie musi. To segment mocno konkurencyjny, udane debiuty na dużą skalę pisane są tylko najsilniejszym. Choć oczywiście można szukać pewnych nisz. Zielona kolorówka to temat przecież na czasie, a jeszcze nie wyeksploatowany…

Pochwała szminki
Gdyby wziąć pod lupę cały ubiegły rok, to okazuje się, że globalnie najdynamiczniej wzrastała sprzedaż szminek. Na całym świecie sprzedano 1,5 mld sztuk kolorowych pomadek. Od jakiegoś czasu rzeczywiście widać ich wielki come back – nic dziwnego: to absolutnie kobiecy kosmetyk, a podkreślanie kobiecości wpisuje się w to, co aktualnie podoba się i kobietom, i mężczyznom. Są jednak pewne różnice geograficzne… Amerykanki są otwarte na wiele kolorów, wybierając do malowania zarówno szminki, jak też kolorowe błyszczyki. W Azji popularnością cieszą się przede wszystkim produkty dające naturalny efekt stąd też najlepiej sprzedają się tam odcienie nude, beże i delikatnie „rozmydlone” róże. Stolicą szminek jest jak wiadomo Francja. Znak rozpoznawczy Francuzek to często pewna nonszalancja: biała koszula, dżinsy, trencz i mocno pomalowane usta jako najbardziej wyrazisty element makijażu. Ten look mocno utrwaliła literatura i kino. Pojawiają się jednak pewne zmiany pokoleniowe. O ile 40-60-latki najchętniej wybierają klasyczną czerwień na ustach, o tyle młode Francuzki coraz częściej sięgają po transparentne, delikatne kolory szminek i błyszczyków.  Polki wciąż boją się odważnych strażackich czerwieni, ale ich paleta jednak sukcesywnie się poszerza, a skłonność do sięgania po wyrazistsze kolory rośnie. Dla młodej i czującej trendy dziewczyny granat na ustach będzie ciekawym elementem stylizacji. I będzie dobrze prezentował się na Instagramie...

fot. Getty ImagesTrendów szukaj w social mediach
Dziś uwaga rynku zwrócona jest w stronę młodych. To oni nakręcają, stymulują, przenoszą, a czasem wygaszają pewne trendy. To w Internecie rodzą się i umierają mody. Czasem można odnieść wrażenie, że Internet, influencerzy, cała ten social-mediowy 'hype' stał się swego rodzaju bożkiem przemysłu kosmetycznego. Doświadczeni technolodzy dostają po nosie, bo jakaś panna z kilkunastoma tysiącami followersów zjechała ich nowość. I nic to, że merytorycznie wywód  jutuberki cienki był jak gumka w majtkach. Poszło przecież w dziesiątkach tysięcy odsłon i człowiek, który napracował się nad produktem ma poczucie, że cała krew w piach…

Próbuje zatem o przychylność blogerek i vlogerek zawalczyć zawczasu dział marketingu, okazując zainteresowanie ich opiniami dla wdrażanych przez firmę nowości. Przesyłki z nowościami do testowania to standard (absolutnie w erze mediów elektronicznych zrozumiały), dość często jednak gwiazdy i gwiazdeczki Internetu przesyłają w odpowiedzi cennik swoich usług za zaprezentowanie produktu w filmie czy na zdjęciu. I znów: można to merkantylne podejście nawet zrozumieć: szminką nie opłacą rachunku za serwer, niemniej coś się w tym wszystkim zdegenerowało. Przede wszystkim mamy rzeczywisty efekt nadmiaru. Zdjęć i filmów z kosmetykami w roli „lokowania produktu” są tysiące. Niektórzy influencerzy zmienili się w słupy reklamowe. Dziewczyna (lub chłopak) promuje jako absolutnie najlepszy podkład firmy X, by za tydzień dzielić się ze swymi followersami absolutnie i mega niebywałym odkryciem – podkładem firmy Y. Czasem na jednym filmie bohaterów kosmetycznych jest i ze dwadzieścia, więc wyłącznie osoby o dużych zasobach pamięci mają szansę odnotować, po co warto biec do drogerii. Wielu blogerów, zwłaszcza z top ligi, uważa, że za odpowiednią kwotę sprzedadzą wszystko tak, by to się naprawdę sprzedało…  Z jednej więc strony czapki z głów dla czarodziejów sprzedaży, z drugiej czas przemyśleć strategię, czy zamiana informacji w reklamę, coraz bardziej nachalną, nie spowoduje w jakiejś perspektywie odpływu publiczności?

Swoją pozycję obronią ci internetowi twórcy, którzy nie sprzedadzą rzetelności i wiarygodności, trzymając poziom i selektywnie dobierając marki do współpracy. Reklamując wszystko, szybko zmieniasz swój blog/kanał w reklamowy śmietnik


Temat mediów społecznościowych to rzeczywiste wyzwanie dla firm, jak poukładać te działania właściwie, by marka żyła w sieci, miała w niej pozytywny wizerunek, a dzięki określonym działaniom jej sprzedaż szła w górę. Ale zachowujmy czujność…  Bo oto i nadchodzi kolejne pokolenie, urodzone i wychowane w erze mediów społecznościowych, które jest coraz bardziej sceptyczne wobec nachalnych treści promocyjnych. Wyczuwa kryptoreklamę, wyśmiewa pewne standardowe pozy dzisiejszych internetowych celebrytów i szuka rekomendacji i podpowiedzi gdzie indziej… Jak pisze Edyta Kowal w tekście „Wiarygodność marki i jej przekazu w dobie fake newsów”, powołując się na coroczny barometr zaufania Edelmena: „O ile content marketing to nie to samo, co dziennikarstwo, o tyle również w tej dziedzinie musisz zarobić na zaufanie swoich czytelników.  Oznacza to nie mniej, nie więcej tyle, że content marketerzy muszą być dziś świadomi tego, że swój przekaz kierują do publiczności coraz bardziej sceptycznej i krytycznej. Oraz że muszą część winy (red. za utratę zaufania odbiorców) za ten stan rzeczy wziąć na siebie.” Wydaje się, że długofalowo sukces pisany jest tym, którzy zadbają o wysoki poziom treści, wiarygodność – także w przekazach reklamowych i staranne dobieranie kooperantów – dotyczy to dokładnie tak samo influencerów, jak też współpracujące z nimi firmy.

Wyidealizowany świat na pieknych zdjęciach zamieszczanych na Instagramie czy Pintereście ewidentnie służy promocji kosmetyków makijażowych. Pragnienie piękna to przecież główny motywator zakupowy

Przyszłość mikroinfluencerów?
Z influencer marketingu wyodrębniono także mikroinfluencerów. Kim są? To użytkownicy mediów społecznościowych mający wpływ na swoich odbiorców, posiadający mniej fanów niż popularni influencerzy, a prowadzona przez nich promocja odbywa się za pomocą bardziej autentycznych treści. Wśród znajomych i znajomych swoich znajomych. Makijażową guru szybciej może zostać atrakcyjna koleżanka ze szkoły, której look docenia się również bez Instagramowych filtrów. Taka, która naprawdę chodzi do Rossmanna czy Hebe na zakupy, używa kosmetyków nie tylko na potrzeby reklamowego filmiku i dzieli się swoją szczerą opinią na ich temat. A najczęściej dzieli się na swoim profilu, bo to pokolenie żyje w sieci niemal. Czyli trochę jednak wracamy do źródeł. Tego, co było pierwotną siłą Internetu – wiarygodności i szczerości. To najmłodsze pokolenie dzisiejszych 15-20 latków wcale nie jest tak bezkrytyczne wobec internetowych gwiazd, jak się części marketerów wydaje. Znaczna część młodych ludzi jest impregnowana na kryptoreklamę influencerów. Czują, że te dwa światy: ich realny, i sztucznie wykreowany świat internetowych gwiazd i gwiazdeczek, są dwubiegunowe i odklejone od siebie. Ci młodzi, dla których świat nie kończy się na polskiej blogosferze, trendów mogą szukać wszędzie. Szybko je adaptują. Lubią kosmetyki makijażowe i używają ich regularnie. Młode dziewczyny silnie motywuje „efekt selfie” – dziesiątki zdjęć wrzucanych do sieci musi przejść wewnętrzną cenzurę, czy wygląda się odpowiednio dobrze zanim zobaczą i ocenią nas inni. Nic dziwnego, że niemal jak podpowiedź pojawiają się na rynku kosmetyki z przedrostkiem „Insta”, sugerujące jednoznacznie, że z tym produktem efekt na fotce będzie optymalny.

>>Czytaj dalej o trendach, nowatorstwie i funkcjonalnych rozwiązaniach<<

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!