Kobieca branża kosmetyczna - tu szklany sufit przebija się łatwiej...

Kobieca branża kosmetyczna - tu szklany sufit przebija się łatwiej...

O branży kosmetycznej często mówi się, że jest kobietą.

Przywołując dane Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego: aż 130 kobiet znajduje się w zarządach 150 firm członkowskich PZPK, większość zatrudnionych w przemyśle osób to panie, a za 88% decyzji zakupowych dotyczących wyboru kosmetyków i chemii gospodarczej odpowiadają konsumentki – czyli płeć żeńska jak widać w kosmetycznej ofensywie.


Kobiety po prostu ten świat czują. Z kosmetykami są za pan brat przez całe życie: najpierw jako użytkowniczki, potem, kiedy wejdą w ten biznes, zawodowo. Na ten temat pisaliśmy przed rokiem w artykule poświęconym znanym kobietom w tym biznesie (niektóre przez ten rok zmieniły pracę, choć zdecydowana większość i tak pozostaje ze swoim doświadczeniem w branży kosmetycznej).

Im trudniej, tym ciekawiej

To właśnie ten sektor przyciąga je do zakładania własnych firm, zwłaszcza, kiedy mają poczucie, że mimo szerokości rynkowej oferty mają do zaproponowania coś więcej.

To w tym biznesie mogą rozwijać pasję do tworzenia rzeczy pięknych i użytecznych. Ale nie jest to bynajmniej przestrzeń dla „grzecznych dziewczynek”.

Tu przecież czuje się realną adrenalinę związaną z wysoką konkurencyjnością branży. Tu pokerowe „sprawdzam” jest za każdym razem, kiedy produkt wychodzi na rynek. Stworzyć wartościowy produkt to jedno, ale zadbać o jego właściwą dystrybucję to drugie, a trzecie – nie mniej przecież ważne – przekonać konsumentów do zakupu i krok po kroku pracować nad zaufaniem do marki.

To nie jest łatwy biznes. Wymaga cierpliwości, konsekwencji, uodpornienia się na mniej lub bardziej nieczyste zagrywki konkurencji, zachowania spokoju, kiedy wszystko wydaje się walić, ale też dystansu, kiedy sukces przychodzi nagle, by woda sodowa nie namąciła w głowie. Czy to cechy przypisane kobietom? Oczywiście nie. Ale tym, które decydują się na pracę zawodową w tej branży przydadzą się na pewno.

Mama, prezeska, fanka Rolling Stonesów

Work-life balance - da się?Kobiety to urodzeni wielozadaniowcy. Potrafią skutecznie wiele spraw łączyć, o wielu rzeczach pamiętać, działać pod presją czasu. Dołożenie do tego obowiązków rodzinnych pokazuje pełne spektrum możliwości. Dziś coraz częściej kobiety nie chcą totalnie oddawać życia biznesowi czy firmie. Liczą się dla nich także relacje z bliskimi: dziećmi czy starzejącymi się rodzicami. Zresztą z reguły poukładanie spraw zawodowych i rodzinnych, by jedne nie zdominowały drugich, choć jest wyzwaniem, udaje się, z dobrym skutkiem dla obu światów.

W pracy nie można się zatracić. Musimy znaleźć też czas na życie. Na spacer z mężem, podróże, kawę z przyjaciółką, przeczytanie książki czy występ dziecka w przedszkolu.

Znam menadżerki, które znając z autopsji te życiowe dylematy: praca czy dziecko, potrafią tak zorganizować życie firmy, by pracownikom pozostawał jeszcze czas i siły na życie rodzinne. Albo ich własne;-) A w newralgicznych momentach napiętrzenia rozmaitych zadań, które muszą być zrobione na już, najlepiej na wczoraj, pozwalają pracującej mamie przyjść do biura z dzieckiem odebranym z przedszkola, a na malucha czeka nawet zaaranżowany kącik zabaw! Tak, takie rzeczy też się zdarzają w naszych branżowych firmach, w tym konkretnym przypadku - zarządzanej już w drugim pokoleniu przez kobietę;-)

Zrozumieć kobietę – pierwszy krok do sukcesu

Kobiety sprawdzają się świetnie w kreacji produktów, marketingu, Public Relations, sprzedaży. Być może dlatego, że kiedy czuje się produkt, pracuje się z większym przekonaniem i energią. Jest się bardziej autentycznym w tym, co się robi. Stać nas na większą kreatywność i otwieranie nowych furtek.

Kosmetyki to towar zdecydowanie częściej kupowany przez kobiety. To również sprawia, że czując i rozumiejąc potrzeby kobiet, łatwiej jest na nie odpowiadać lub wręcz je kreować.

Do tego też często przydaje się kobieca intuicja. Choć racjonalistki wolą jednak mówić o wyczuciu rynku.

Ilon miała rację!

Kobiety w tym biznesie wielokroć udowadniały, że mają rację. Jedną z moich ulubionych historii z tej branży jest ta o Ilon Specht, autorce najbardziej spektakularnego hasła z 1973 roku: „Ponieważ jestem tego warta”. Ta dwudziestotrzylatka pracowała w agencji McCann. Jej koledzy w zespole projektowym omawiali różne wersje reklam, ale siłą stereotypu zawsze kobieta była w nich urodziwą laleczką. To zainteresowanie mężczyzn świadczyło o jej urodzie i poczuciu wartości. I na takie głupie, zachowawcze reklamy odpowiedzią Specht było „non possumus”.

Tupnęła nogą i przekonała wszystkich do tego, że kobieta używająca farby Preference nie robi tego dla innych, nie płaci więcej za farbę, aby się przypodobać mężczyznom, ale kupuje doskonały produkt dla samej siebie.

 I zdaniem Specht kobieta miała mówić tu sama za siebie więc w oryginale ten przekaz głosił: „Ponieważ jestem tego warta”. Okazało się to strzałem w dziesiątkę. Wpisywało się świetnie w poczucie kobiecej niezależności i samostanowienia. Z czasem słowo "ponieważ" wyleciało czasem z niektórych wersji tego hasła, a zamiast pierwszej osoby liczby pojedynczej lektor mówił „Jesteś tego warta”. Szkoda. Siła tego sugestywnego hasła osłabła.

Kobiety zaczynają to kwestionować;-)Nie tylko nierealnie piękna…

Mamy też kolejną falę reakcji na reklamę. Kobiety coraz mniej akceptują wszelką sztuczność: nadmiernie wygładzone zmarszczki, napompowane usta, młode kobiety w reklamach kremów dla pięćdziesięciolatek, idealnie szczupłe ciała, które nijak mają się do ich własnych. W komunikacji marki ważne jest realne wyczucie postaw konsumentek: ich podejścia do siebie, swojej cielesności, relacji z innymi.

To udowadnia, że chcąc stworzyć dobry produkt, warto przyjrzeć się bliżej założonej grupie docelowej.

Nie tylko focusy objawią tu prawdę. Wiele osób zajmujących się marketingiem bardzo uważnie śledzi media społecznościowe, wychwytując odpowiednio wcześniej pewne trendy i zmiany. Pracując w tym biznesie, czasem warto samej sobie zadać pytanie: czy taka komunikacja mi się podoba? Czy mnie przekonuje? Wiem, że często trudno się zdystansować do własnej twórczości (czy twórczości bliskich współpracowników), ale trzeba umieć wychodzić z roli. Co jakiś czas wczuć się w sytuację konsumentki, by sprawdzić, czy to, co jej mamy do zaoferowania, rzeczywiście jej odpowiada i współgra z jej życiem?

Różnorodność jest wartością

Oczywiście nie sposób sprowadzić tu roli mężczyzn do operacyjnego kierowania biznesem czy działań stricte techniczno-logistycznych. Są również świetni w tej branży specjaliści od marketingu, eksportu, nowych wdrożeń… I to jest dobre! Bo to, co popycha biznes naprzód to różnorodność. Sami na pewno wiecie z doświadczenia, że działy składające się wyłącznie z pań to raczej kiepski pomysł. Prędzej czy później istnieje wysokie ryzyko, że w takim damskim składzie się zagotuje i czas pracy zaczną wypełniać wzajemne intrygi i podchody.

Stara zasada demokracji to „check&balance”. W biznesie jest podobnie.

Pierwiastek żeński i męski muszą się dla dobra sprawy równoważyć. Ścieranie różnych opinii jest bardziej wartościowe niż jednomyślność.

Jest jeszcze coś o czym mądre menadżerki powinny pamiętać. To słowa Madeleine Albright:

W piekle jest specjalne miejsce dla kobiet, które nie pomogły innym kobietom”.

Tu nie chodzi o jakieś specjalne taryfy ulgowe, ale docenienie wartościowych koleżanek, motywowanie tych, które są zdolne, ale trochę zbyt skromne, by wywalczyć właściwą ich kompetencjom pozycję, współpracować, a nie wykorzystywać innych do własnych celów.

Mądre menadżerki stają się inspiracją dla innych. Tworzą własną biznesową legendę. Nie muszą nic nikomu udowadniać, osiągnięcia mówią same za siebie. I to odróżnia je od karierowiczek.  

Lidia Lewandowska, WirtualneKosmetyki.pl
 

Czytaj także...
Poznajcie bliżej znane właścicielki, prezeski i menadżerki firm kosmetycznych przez pryzmat naszej redakcyjnej sondy!

Dorota Soszyńska, Oceanic

Alina Szmich, Delia Cosmetics

Karolina Kuklińska-Kosowicz, YOPE

Karina Kozerska, Eveline Cosmetics

Małgorzata Chełkowska, Yonelle

Ewa Pawłowska, Golden Rose

Justyna Żukowska-Bodnar, Alkemie

Daria Prochenka, Clochee

Edyta Mularz, Elfa Pharm

Urszula Pierzchała, Allvernum

# Raporty tematyczne
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi