MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Jak firmy kosmetyczne wykorzystują media społecznościowe oraz Internet do komunikacji z klientami? Resibo:  blogosfera w tej branży ma wielką siłę rażenia
Jak firmy kosmetyczne wykorzystują media społecznościowe oraz Internet do komunikacji z klientami? Resibo: blogosfera w tej branży ma wielką siłę rażenia

>>Wydaje mi się, że o wiarygodność internetowych wpisów nie trzeba walczyć. Trzeba natomiast BYĆ WIARYGODNYM << 
Anita Odachowska, PR manager Resibo

Czy znaczenie komunikacji on-line rośnie w przypadku Państwa marki?
Zdecydowanie tak. Mając na początku jedynie sklep internetowy, naturalne źródło komunikacji widzieliśmy właśnie w Internecie. Ciekawie prowadzone profile na Facebooku i Instagramie, współpraca z influencerami, z mediami – cały wachlarz działań ma znaczenie. Zaryzykowałabym wręcz stwierdzenie, że to przede wszystkim komunikacja on–line pozwoliła Resibo zaistnieć na rynku. Ale od początku oczywiste było dla nas, że właśnie na ten kanał promocji powinniśmy postawić.

W jaki sposób warto obecnie wykorzystywać Internet do promocji marki?
W każdy sposób, jaki daje dzisiaj Internet. A jest tych sposobów bardzo wiele. W naszej branży ogromną „siłę rażenia” ma blogosfera czy szerzej rozumiani influencerzy. Cieszy nas to, że sami nas wyszukują, sami się kontaktują, chcą przetestować kosmetyki Resibo, bo już gdzieś o ich skuteczności czytali na innych blogach, widzieli je na Facebooku czy Instagramie czy słyszeli o nich na innych kanałach YouTube’a. Dobre relacje z klientami udaje nam się tworzyć na Facebooku i Instagramie. Taka wirtualna, ale mimo wszystko bezpośrednia rozmowa z nimi jest bardzo ważna chyba dla obu stron. 

Czy za pośrednictwem Internetu i mediów elektronicznych Państwa firmy pracują również nad wizerunkiem publicznym przedsiębiorstwa (tzw. PR korporacyjny)
Oczywiście! Jestem przekonana, że w przypadku takich firm jak nasza – Resibo to wciąż mała, rodzinna firma – promocja marki i budowa wizerunku przedsiębiorstwa idą w parze, wręcz się uzupełniają. Swój wizerunek publiczny budujemy przecież także poprzez to, jak podchodzimy do relacji z klientem. Takie same, przyjacielskie relacje panują u nas w firmie i nawet pod takim kątem rekrutujemy pracowników – chcemy mieć zespół kreatywnych, wzajemnie uzupełniających się i zaprzyjaźnionych ze sobą ludzi. Bo to, w jaki sposób traktujemy siebie wzajemnie wewnątrz przedsiębiorstwa, zawsze w mniejszym czy większym stopniu będzie się przekładało na to, jak będzie nas postrzegało otoczenie, w tym klienci – obecni i potencjalni.

Czy walczenie z internetowymi fake newsami ma w ogóle sens?
Sądzę, że to zależy od skali, jaką mają fake newsy, czyli ich zasięgu, oraz ich potencjalnej szkodliwości.

Jeśli fake news uzyska efekt skali i przez to może stać się szkodliwy – np. zaszkodzić marce, przekazywać konsumentom szkodliwą czy nieprawdziwą wiedzę na jakiś temat czy po prostu fałszować przekaz, jaki marka kieruje do klienta, warto przemyśleć może nie tyle walkę, ile określoną reakcję na takie newsy.

Powiedziałabym – reagować w takich sytuacjach warto, walczyć – niekoniecznie. Zwłaszcza gdy tak jak Resibo jest się marką DLA czegoś, a nie PRZECIW czemuś. Staramy się postrzegać świat pozytywnie i zawsze rozładowywać niepotrzebne napięcia. Często, tak jak i w życiu, najlepszy w takich sytuacjach jest po prostu uśmiech.

Jak zawalczyć o wiarygodność internetowych wpisów? Czy dobór współpracujących z marką blogerów/portali może w tym pomagać?
W życiu nic nie jest czarne ani białe. Według nas – nie jest też szare. Jest kolorowe, wielobarwne. Różnimy się między sobą jako ludzie, więc zawsze będą się różnić nasze wybory, źródła informacji, podejście do kultury, sztuki, muzyka, jakiej słuchamy, czy – jak w naszym przypadku – podejście do pielęgnacji.

Dlatego każdy znajdzie w Internecie to, co będzie dla niego interesujące i niczego, żadnego wyboru, nikomu nie narzuci się siłą.

Jeśli ktoś uwierzy w coś, co nie będzie prawdziwe, w najgorszym wypadku boleśnie się o tym przekona i tyle. Jeśli nie uwierzy – w ogóle nie ma tematu. Jeden internauta będzie kupował Resibo, bo zaufał naszej marce, a inny – wybierze innego producenta. I to jest w porządku. Takie są prawa rynku. Dlatego wydaje mi się, że o wiarygodność internetowych wpisów nie trzeba walczyć. Trzeba natomiast BYĆ WIARYGODNYM.  Uważamy, że naszym sukcesem jest już samo przekonanie kogoś do zmiany pielęgnacji na naturalną, bez względu na markę, jaką wybierze. A jeśli wybierze naszą? Możemy się tylko cieszyć, bo to oznacza, że spośród wszystkich producentów kosmetyków naturalnych zaufał akurat nam.

Czy konsumenci nauczyli się Państwa zdaniem odróżniać to, co w Internecie jest publikacją sponsorowaną od niezależnego wpisu/artykułu?
Nie do końca. Zwłaszcza że coraz częściej bywa tak, że publikacje sponsorowane niczym nie odbiegają od wpisów niezależnych. Z drugiej strony – co złego jest w publikacji sponsorowanej, jeśli spojrzymy na nią w takim świetle, o jakim powiedziałam wcześniej? Jeśli wiesz, że czytasz sponsorowany artykuł, ale to, co on promuje, zainteresowało Cię i chcesz zapoznać się z tym produktem, to świetnie! Jeśli nie wiesz, a też Cię zainteresowało, też świetnie. W obu przypadkach konsument dowiaduje się czegoś, o czym wcześniej nie wiedział, i ma szansę (nie przymus! – to ważne) zapoznać się z tym, kupić, zamówić próbkę, przetestować.

Myślę, że zbyt często patrzy się na materiały sponsorowane z punktu widzenia złego producenta, który zrobi wszystko, żeby wcisnąć konsumentowi swój produkt. Prawda jest taka, że rynek rządzi się swoimi prawami i nie ma podaży bez popytu. Mówiąc inaczej – skąd klient ma wiedzieć, że właśnie oto pojawił się na rynku kosmetyk, który może mu pomóc się wieloletnich problemów z cerą, jeśli producent mu tego w taki czy inny sposób nie zakomunikuje?

Czy za działania w Internecie w Państwa firmie odpowiada wydzielona komórka/dział/osoba?
Przez ten krótki czas, odkąd istnieje Resibo, udało nam się stworzyć wspaniały, zgrany kilkuosobowy zespół zajmujący się jednocześnie PR-em i marketingiem. Zespół tworzył się (i nadal tworzy) drogą ewolucyjną, tak aby każdy czuł się dobrze w tym, co robi i mógł się spełniać zawodowo, jak i we współpracy w zespole. Myślę, że to widać w naszym przekazie, który wysyłamy w świat. Czujemy się dobrze ze sobą, czujemy się wspaniale z naszymi klientami, mamy z nimi przyjacielskie, serdeczne relacje i to tak naprawdę oni motywują nas do jeszcze lepszej pracy, a często bywa – że wręcz dodają skrzydeł.

Czytaj więcej:
Drogerie Natura: Konsumenci są w stanie rozpoznać nieprawdziwą informację i cel, w jakim została opublikowana.
Basel Olten Pharm: Dzisiejszy odbiorca ceni sobie prawdę i nie znosi udawania.
Ziaja: Samodzielnie opracowujemy i realizujemy strategię działań komunikacji on-line.
Delia Cosmetics: Najefektywniejsze działanie w promocji marki to influencer marketing.
Elfa-Pharm: Szybki czas reakcji jest ważny w kontakcie z klientami.
Bielenda: Rośnie znaczenie kontentu premium.

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!