MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Ekocuda - naturalne marki zakwitły po raz kolejny w Warszawie
Ekocuda - naturalne marki zakwitły po raz kolejny w Warszawie

Twórczynie targów Ekocuda dobrze wyczuły rynek. Choć organizacja targów to zawsze wyzwanie, w tym przypadku, impreza zaczęła żyć własnym życiem.

Zwolenników zielonej pielęgnacji, eko-makijażu, naturalnej higieny jest w Polsce coraz więcej. To, co dzieje się od ładnych paru lat na Zachodzie, przenika do nas. Zdrowy styl życia stał się istotną wartością. Trochę zwalniamy tempo podkręcone u progu transformacji… Wtedy w walce o sukces wielu poświęciło po prostu zdrowie: nie dosypiając, jedząc w biegu, stresując się i zapominając, że istnieje jakiekolwiek życie poza pracą.

Slow-life przekonuje

To nowe pokolenia, które weszły na rynek, trochę się z nim zderzając, ale też nabierając przekonania, że nie warto poświęcać wszystkiego dla kariery, zaczęły stawiać na ten tzw. hipsterski styl: rower, kawa z upraw fair-trade, ruch spółdzielczy i kooperatywy, mniejsze, ale uczciwe marki: ubraniowe, kosmetyczne, etc.

A ich rodzice? Dziadkowie? W sumie też przechodzą na „zdrową” stronę mocy. Napracowali się, zarobili, ale zaczynają płacić frycowe w postaci chorób cywilizacyjnych i teraz szukają naturalnych metod wsparcia w odradzających się sklepach zielarskich.

Używając nomenklatury marketingowej: grupa docelowa nieustannie się poszerza.

Konsumenci wybierają żywność mniej nafaszerowaną wzmacniaczami smaku i innymi składnikami chemicznymi, więcej się ruszają, selektywnej dobierają kosmetyki. Mamy swoiste zielone światło dla mniejszych, ale stawiających na jakość i etykę marek. To nie będzie szło w ilość, w masowość, ale część konsumentów będzie świadomie po tego typu produkty sięgać.

Trend wyraźny - można na nim zarabiać

Trend na naturalność wzmacnia się. Do tego stopnia, że linie eko lub bliskie naturze wdrażają coraz częściej i coraz chętniej marki masowe. Nie żeby już przesadnie czuły na karku oddech młodych twórców, ale po prostu wiedzą, co obecnie i w dającej się przewidzieć przyszłości doceniają klienci. Niektóre tak bardzo chcą iść na skróty, że nasilają zjawisko greenwashingu. Etykieta udaje kosmetyk naturalny, a to, co ma w składzie i skąd składniki są pozyskiwane, temu przeczy...

Stempelkiem uczciwości, na który skądinąd dużych przecież stać, powinny być certyfikaty... Bo przecież trudno też uznać, że eko-kosmetyki muszą pozostać domeną wyłącznie manufaktur.

To, co jest siłą dużych firm, to zbudowana dystrybucja, wielkość skali. Z tymi czynnikami wygrać póki co praktycznie nie można. Mniejsze firmy mają jednak inne atuty, też nie do przecenienia dla rozwoju biznesu.

Zielona fala biznes rozwijać pozwala

Ich mocną stroną jest autentyczność, zaangażowanie, manufakturowy sposób produkcji. One nie muszą dorabiać ideologii, jeśli są jej od początku wierne. Budują krok po kroku marki, choć to - bez dużych wydatków na marketing - łatwe nie jest. Wielu z nich próbowało przebić się gdzieś do mediów z informacją o sobie, aby czasem usłyszeć w krótkich żołnierskich słowach: będzie reklama, będzie PR.

W tej sytuacji rozkręcają jak mogą aktywności w mediach społecznościowych. Przy odrobinie szczęścia i naprawdę dobrych produktach zaczyna to działać jak reklama szeptana. A kiedy wokół takiej czy innej marki robi się ciepło, ciepło, gorąco, wówczas  trafić do rubryk kosmetycznych w pismach dla pań czy programów urodowych jakby łatwiej.

Pytanie: ile w tym prawdziwego biznesu, ile przygody z biznesem? No cóż, zwykle zaczyna się od przygody, na zasadzie: coś mnie fascynuje, robię to z pasją, spróbuję to przekuć w źródło dochodu. Lepiej chyba jednak mieć od początku konkretny plan biznesowy, by nie stać się na dłuższą metę zakładnikiem dokładania do interesu;-)

Sukces kilku marek, np. Yope czy Hagi, wynika z dwóch faktów: tego, że od początku były to marki z pewną spójną wizją, konsekwentnie rozwijane, ale też wcześniejsze doświadczenia zawodowe i branżowe ich właścicieli dopomagały we właściwym rozwoju tychże firm.

Nie można zatem podejść do tego wyłącznie hobbystycznie, jeśli chce się na produktach zarabiać. Oczywiście nie od razu kokosy, ale jeśli przychód ma dawać stabilny rozwój, trzeba go w jakiś sposób generować. A zatem szukać możliwości sprzedaży...

Kierunek: eko-handel

Większość moich rozmówców mówiła o tym, że dość szybko postawili na własne sklepy internetowe. To już jakiś początek. Potem pojawiły się większe ekodrogerie online’owe (np. Ecodrogeria, Bioekodrogeria czy Kopalnia Zdrowia, w których można znaleźć wiele polskich (i nie tylko) marek kosmetycznych.

Część producentów szuka dotarcia do drogerii, które w opozycji do sieciowych gigantów, stawiają raczej na współpracę z mniejszymi dostawcami, a nie koncernami czy rynkowymi liderami. Bardzo dobrym konceptem jest strategia docierania do salonów profesjonalnych i spa. Większość tych produktów jest tak sensualna, przyjemna, relaksująca,  że właśnie spa wydaje się dla nich idealnym miejscem.

Producentów, jak widać z edycji na edycję przybywa, handel jednak nie do końca rozwija się równolegle. Patrząc na Włochy czy Francję zauważamy, że tam dość popularne są sklepy tylu „erbosteria”, czyli takie odpowiedniki naszych sklepów zielarskich. U nas powoli ten typ sklepów się odradza.

Kiedyś „zielarnie” były dość przaśnymi sklepikami, odwiedzanymi głównie przez emerytki. Teraz powstają ciekawe eko-drogerie czy połączenie eko-kosmetyków z eko-jedzeniem, czasem nawet eko-modą.

W niektórych drogeriach tradycyjnych też widać, że przestrzeń dla zielonych marek sukcesywnie się powiększa. Przy zachowaniu racjonalnych cen, adekwatnych na kieszeń Polaków, takie punkty mogą cieszyć się dużą popularnością, będąc naprawdę fajną alternatywą dla sieciówek. Skądinąd i luksusowe perfumerie sukcesywnie rozbudowują zieloną półkę. Wyższe ceny w przypadku kosmetyków naturalnych są dla wielu konsumentów do zaakceptowania.

Wiadomo: szybciej rotować będą produkty z przedziału 20-50 zł, ale wyższą marżę zapewni detaliście raczej kosmetyk droższy.

W niektórych lokalizacjach może mieć sens wprowadzanie droższych produktów na półki, w innych - niekoniecznie. To już wyzwanie dla właściciela danego punktu, jak zbudować półki i w jakich segmentach cenowych procentowo poukładać towar. Ciekawe przykłady takich sklepów to Jeju (Warszawa, Kraków) czy BioOrganika.

W dużych sieciach handlowych (nawet dyskontach) kierunek naturalność specjaliści od półek także dobrze znają i czują, a strefy zarezerwowane dla naturalnych produktów stają się coraz większe. Niestety, czasem wypadają z nich tacy czy inni producenci na rzecz marek własnych. I to niestety raczej jest trend nieuchronny. Dlatego tak ważne jest z punktu widzenia producentów, by powstawały inne punkty, w których ich produkty znajdą się na półkach.

Biorę pod lupę

Moje tegoroczne odkrycia? Såpe (marka inspirowana Norwegią); Veoli Botanica (kosmetyki produkowane z polskich składników); Koi (marka założona przez mamę i córkę – kosmetyki, które co do zasady mają koić); Szmaragdowe Żuki (urzekła mnie nazwa tej marki, a okazało się to wstępem do pięknej rodzinnej historii); Natu Handmade (kosmetyki, w których czuć pasję i serce do tego, co się robi); Nature Queen (dbałość o to, skąd i w jakich warunkach pozyskiwane są surowce); Klareko (kosmetyki do domu – coś więcej niż detergenty, bardzo przyjazne skórze - a przy tym fantastycznieopowiadające o produktach właścicielki!!!); Tradycyjne Mydło (potężna dawka profesjonalnej wiedzy zielarskiej twórców i przykład udanych kooperatyw); Senelle Cosmetics (wyróżniam, bo też lubię cztery Pory Roku - marketingowo do rozkręcenia); La-Le (naturalne kosmetyki i chemia domowa z Beskidu Niskiego - rozsądne ceny, wysoka jakość); Republika Mydła (pozytywna energia dwójki młodych ludzi, czuć w tym pewien amerykański duch przedsiębiorczości, a przy tym duży szacunek do prawa kosmetycznego i obostrzeń), Sensum Mare (marka inspirująca się żywiołem wody - a konkretnie składnikami pozyskiwanymi z mórz i oceanów) czy Daw Thale (niezwykle aromatyczne kosmetyki tajskie, bo Azja, w biznesie beauty, to nie tylko Korea;-)).

Niewymienieni powyżej niech się nie obrażają;-) Wiele marek poznałam i opisałam w relacjach z poprzednich edycji:-) Yope, Naturativ, Hagi, Ministerstwo Dobrego Mydła, Annabelle Minerals, Resibo, Clochee, Melli Care, Alkemie, Kosmetyki DLA, Sylveco, Iossi, Felicea, Fresh&Natural, 4 Szpaki, Zapach Ciszy - to tak tylko z grubsza dla przypomnienia, bo firm w tym segmencie rynkowym jest znacznie, znacznie więcej;-)

Wielu wciąż kibicuję. A kilka spośród tych, które już miałam okazję poznać wcześniej, tempem wzrostu w kraju, ale też urochomieniem drugiego eksportowego silnika, bardzo mnie zaskoczyły (pozytywnie oczywiście!).

Tak naprawdę jednak o wiele trudniej byłoby wymienić firmę czy markę, która rozczarowuje. Większość ma jakiś wyróżnik. Jakąś własną opowieść. Coś istotnego, co chce zaoferować klientom… Ujmuje staranność i dbałość o każdy detal - ręcznie pakowane w jutowe woreczki kremy, personalizowane przewieszki, wstążeczki z dedykacją na prezent, estetyczne koszyki z zestawami produktów, graficznie nietuzinkowe informacje na etykietach, kreatywne marketingowo ulotki. Jest w tym szczerość, jakiej nie kupi się za największe pieniądze w agencji PR.

Choć czasem można niemal zwątpić, czy rynek jest w stanie wchłonąć kolejną markę naturalnych mydeł? Jak dowodzą tego typu targi – może! Pomysłów nie brakuje nawet w tak zawężonej kategorii... A od wąchania tych wszystkich mydełek, balsamów, maseł, kremów i świec przy dziesiątym stoisku nos odmawia już posłuszeństwa;-) Ekocuda to raj dla amatorów pięknych aromatów!

Warto tylko wiedzieć, kogo wysyła się na targi. To muszą być ludzie z energią, proaktywni, wychodzący do ludzi, a nie schowani za własną wystawą…

A może format B2B?

Ekocuda to przykład dobrych spotkań marek kosmetycznych z konsumentami, a głównie konsumentkami. Czas być może zastanowić się nad koncepcją tych targów w formacie B2B - na linii producenci - handel. Na pewno organizacyjnie trudniejsze przedsięwzięcie, ale tylko zwiększenie biznesowej skali sprawia, że firmom nie tylko udaje się przetrwać na rynku, ale i rozwijać. Szkoda byłoby, gdyby ktokolwiek z tej stawki odpadł;-)

Z czasem natomiast pewnie ktoś kogoś kupi, ktoś się z kimś połączy. Wtedy, kiedy będzie chodziło już tylko o biznes. Na razie – jak zapewniają mnie wystawcy – pieniądze to nie wszystko.

Lidia Lewandowska, Wirtualne Kosmetyki

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!