MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Cellulit na celowniku - segment kosmetyków antycellulitowych mocniejszy wiosną
Cellulit na celowniku - segment kosmetyków antycellulitowych mocniejszy wiosną

Idzie wiosna i już tradycyjnie producenci zwiększają ofensywę w segmencie produktów antycellulitowych, ujędrniających oraz przeciw rozstępom. Oczywiście sam problem sezonowy nie jest, ba – jest bardzo powszechny, bo dotyczy 85% żeńskiej populacji, ale rzeczywiście: wiosna sprzedaży tego typu kosmetyków sprzyja.

Dlaczego tak się dzieje? Z dość oczywistych powodów. Lato na horyzoncie, wizja pokazania się na plaży w bikini staje się coraz bardziej realna, a wówczas skórka pomarańczowa wydaje się przeszkadzać bardziej… Zresztą w ogóle wiosna sprzyja wyzwaniom, by przed latem cieszyć się ładniejszą figurą. Po zrywie noworocznym, to właśnie u progu wiosny kluby fitness odnotowują zwiększoną frekwencję, w pismach dla pań więcej uwagi poświęca się dietom, a w drogeriach w strefie „Pielęgnacja ciała” mocniej eksponuje produkty ujędrniające i antycellulitowe.

- Gładka i jędrna skóra to marzenie każdej kobiety. Marzenie to nasila się wiosną, kiedy podczas coraz cieplejszych dni odsłaniamy coraz więcej ciała… Często wracamy wówczas do aktywności fizycznej, nieco zapomnianej w okresie zimowym, diety oraz… pielęgnacji antycellulutowej. Ten nieodłączny element wiosennego powrotu do formy wspierają nowości kosmetyczne, które wiosną pojawią się na rynku – mówi Joanna Stefaniak, Kierownik Kategorii „Pielęgnacja ciała” Lirene.

Producenci stawiają na systemowe podejście
Widać zresztą pewną zmianę w podejściu samych producentów, a tym samym także ich oferty. Coraz częściej przekonują konsumentki, że sam kosmetyk nie wystarczy, by uporać się z problemem. Zachęcają do zmiany diety, zdrowszego stylu życia, większej dawki ruchu, masażu, który usprawnia krążenie krwi i limfy, powodując, że spod skóry szybciej usuwane są toksyny – a to pierwszy krok do redukcji cellulitu. Dziś chyba żadna konsumentka nie byłaby tak naiwna, by wierzyć, że sam kosmetyk załatwi za nią sprawę i dzięki balsamowi wskoczy po miesiącu w ubrania o rozmiar mniejsze. Drogi na skróty nie ma, ale pielęgnacja jest ważna, by cellulitowi czy rozstępom przeciwdziałać, ujędrniać skórę i ją wygładzać. Zresztą pojawiają się też kosmetyki z wyraźnym oznaczeniem, by używać ich przed lub po treningu, co dobrze obrazuje, w którą stronę warto zmierzać, jeśli celem ma być zgrabniejsza figura. Hasło reklamowe samo nie wyszczupli; -)

Mechanizm poznany, ale też wciąż odkrywany
W przypadku cellulitu możemy namierzyć co najmniej kilku winowajców: przede wszystkim hormony, ale też siedzący tryb życia i kiepską dietę. Mechanizm powstawania skórki pomarańczowej jest w zasadzie znany. - Cellulit jest efektem wielu czynników i zmian zachodzących w organizmie kobiety, z których najpowszechniejszymi są uwarunkowania genetyczne oraz zaburzenia hormonalne. Te nie zależą od wagi, dlatego cellulit pojawia się u kobiet w różnym wieku i budowie ciała, także młodych i szczupłych. Proces powstawania cellulitu związany jest z gromadzeniem się tkanki tłuszczowej, która stopniowo zaczyna uciskać otaczające ją naczynia krwionośne. Konsekwencją spowolnionego mikrokrążenia krwi jest słabszy odpływ szkodliwych substancji z komórek do układu chłonnego i, w rezultacie, tworzenie się zgrubień i nierówności, czyli cellulitu - wyjaśnia Joanna Stefaniak. 

Jednak styl życia nie pozostaje tu bez wpływu na widoczność tego typu zmian.

- Cellulit występuje głównie w okolicach ud, brzucha i pośladków. Skłonność do powstawania tego typu zmian jest uwarunkowana genetycznie, a nasila się pod wpływem zaburzeń hormonalnych i nieprawidłowego sposobu odżywiania się. Powstawaniu cellulitu sprzyja również brak ruchu, otyłość, przemęczenie oraz stres. Dlatego skuteczny program profilaktyki i redukcji „skórki pomarańczowej” powinien uwzględniać prawidłową dietę, długotrwałą aktywność fizyczną oraz stosowanie specjalistycznych preparatów kosmetycznych – dodaje Joanna Kowalczuk, kierownik marketingu firmy Ziaja.

Czyli znów wracamy do punktu wyjścia, że bez aktywnego podejścia samej konsumentki niewiele zmienić się może.

Jednak badania nad mechanizmami powstawania cellulitu toczą się nieustannie i przekładają się na wciąż nowe podejście do możliwości jego zwalczania.
- Najnowsze odkrycia naukowców wskazują na jeszcze jedną przyczynę tego problemu – zachodzący w skórze proces glikacji. Wiąże się on z nadmiarem spożywanego w diecie cukru. Polega na przyłączaniu się cząsteczek cukru do włókien kolagenowych w skórze. W rezultacie stają się one kruche i podatne na uszkodzenia, co przekłada się na widoczne nierówności na powierzchni skóry. Aby terapia antycellulitowa była skuteczna, należy działać kompleksowo. Bardzo ważna jest regularna aktywność fizyczna oraz wypracowanie zdrowych nawyków żywieniowych i ograniczenie podaży cukru w diecie – przekonuje Anna Frydrych, Kierownik ds. naukowych i legislacyjnych Orkla Care.

Sprzedaż rośnie wiosną
Większość producentów zauważa zwiększoną sprzedaż produktów antycellulitowych i ujędrniających wiosną i latem, choć systematycznie zwiększa się także ich rotacja w innych miesiącach. - Kosmetyki antycellulitowe to nadal wybitnie sezonowa kategoria, zainteresowanie nimi wzrasta wiosną, kiedy to panie przygotowują się do odsłaniania ciała latem. W pozostałych porach roku zainteresowanie jest umiarkowane – uważa Joanna Wierzbicka, senior product manager Dax Cosmetics. Gerta Pająk, product manager marki Bielenda, uważa jednak, że nasze nastawienie do tego, jak o siebie dbamy zmienia się i dzięki temu kategoria produktów antycellulitowych wcale nie musi charakteryzować się tak daleko posuniętą sezonowością. - Największa popularność kosmetyków antycellulitowych i wyszczuplających przypada na okres wiosenny – to właśnie w tym okresie konsumentki najczęściej poszukują tego typu rozwiązań pielęgnacyjnych -  przyznaje. Dodaje jednak, że zainteresowanie tymi preparatami jest też jednak widoczne w pozostałych okresach roku.

- Zmienia się bowiem nasze podejście do pielęgnacji ciała. Rośnie świadomość konieczności dbania o skórę w sposób regularny – szczególnie jeśli chodzi o problem cellulitu czy nadmiaru tkanki tłuszczowej. Stosowanie tego typu kosmetyków jest też postrzegane jako świetne dopełnienie ćwiczeń – zwłaszcza, że wiele produktów jest wzbogaconych o dodatkowe składniki, których rolą jest ujędrnienie, wygładzenie czy rewitalizacji skóry.

przekonuje Gerta Pająk.
Zgadza się z tymi spotrzeżeniami Kinga Kotuniak z Laboratorium Kosmetycznego Ava, dodając jednak, że grupą odbiorców wyłamujących się - w pewnym stopniu z jedynie sezonowego sięgania po kosmetyki antycellulitowe - są kobiety w ciąży oraz młode mamy. - Zainteresowanie tej grupy docelowej preparatami do pielęgnacji ciała, obserwujemy przez cały rok - przekonuje.



Liczy się skuteczność
Obie ekspertki są jednak zgodne w kwestii skuteczności kosmetyku jako jego najważniejszej dla konsumentki cechy.

Joanna Wierzbicka zauważa: - Konsumentka kategorii antycellulitowej szuka przede wszystkim silnych komunikatów na opakowaniach, oczekuje od produktów skuteczności porównywalnej do profesjonalnych zabiegów wykonywanych w gabinetach kosmetycznych. Bardzo ważne jest też udowodnienie skuteczności danego kosmetyku przedstawione na opakowaniu w postaci procentowych wyników badań.

I faktycznie. Można zaobserwować, że konsumentki przy półce z tego typu produktami spędzają sporo czasu, czytając informacje na etykietach produktów. W sieci informują się wzajemnie, który produkt NAPRAWDĘ przyniósł oczekiwane rezultaty, a który obiecał za dużo… Oczywiście jak zawsze w przypadku kosmetyków nie bez znaczenia są informacje i reklamy zamieszczane w damskich pismach czy urodowych portalach. Nowości są wciąż pożądane, dając konsumentkom pewną obietnicę czegoś jeszcze lepszego, bardziej zaawansowanego, a więc i skuteczniejszego w działaniu.
- Na decyzje zakupowe wpływa wiele czynników. W przypadku kosmetyków antycellulitowych konsumentki sięgają po preparaty podkreślające skuteczność pielęgnacji – stąd pomysł marki Bielenda, aby inspirację linii Slim Cellu Corrector stanowiły zaawansowane technologicznie zabiegi estetyczne. Duże znaczenie ma również promocja marki i kosmetyków w mediach  to właśnie te działania budują wiarygodność i przekonują do zakupu wybranego produktu – zauważa Gerta Pająk.

Potencjalnych konsumentek jest wiele, ale…
Skoro cellulit ma płeć, ale nie ma wieku, a przynajmniej nie jest to czynnik tak istotny, to mogłoby sugerować, że produkty te kupuje bardzo duża grupa pań. I tak, i nie. Z jednej strony jak podkreśla Joanna Wierzbicka jest to czwarty pod względem wartości segment kategorii produktów do pielęgnacji ciała, porównywalny wartością do segmentu produktów do pielęgnacji stóp. Z drugiej jednak – jak zauważa – konsumentką tychże produktów jest przede wszystkim kobieta młoda, w wieku 18-35, która interesuje się kategorią pielęgnacji, intensywnie poszukuje informacji o najskuteczniejszych rozwiązaniach. Zależy jej na zadbanym wyglądzie ciała i przywiązuje do tego dużą wagę. Na pewne przedziały wiekowe wskazuje również Kinga Kotuniak: - Z naszych obserwacji wynika, że jest to przedział wiekowy od nastolatki do pań 40+. To najbardziej podatny wiek na modelowanie sylwetki. Świadomość przeciwdziałania lub zwalczania cellulitu jest duża zarówno u nastolatek, jak i pań 20, 30 i 40+. Prawdopodobnie jest to związane z częstszym odsłanianiem ciała przez te grupy wiekowe, co wiąże się również z używaniem kosmetyków na tego typu problem. W tej grupie wiekowej mieszczą się też kobiety w ciąży lub po porodzie. Zmiany zachodzące w skórze w przypadku tych pań (wahania masy ciała, zmiany hormonalne), skłaniają do sięgania po preparaty antycellulitowe.
W opinii Gerty Pająk, wiek ma mniejsze znaczenie, bardziej istotne jest podejście do kwestii pielęgnacji.  Jej zdaniem po kosmetyki z tego segmentu sięgają kobiety w różnym wieku, które dbają o swoje ciało w sposób regularny. Chcą pozbyć się cellulitu i nadmiaru miejscowej tkanki tłuszczowej lub utrzymać skórę w dobrej kondycji. Ma to dla nich duże znaczenie, stąd popularność rozwiązań, które pomagają im zachować jak najlepszy wygląd.

Zapytane przez nas ekspedientki drogerii zauważają, że najczęściej po kosmetyki antycellulitowe sięgają młode konsumentki, kobiety dojrzałe kierują swoją uwagę na produkty ujędrniające skórę oraz produkty na rozstępy, a te ostatnie dużą popularnością cieszą się zwłaszcza u kobiet po porodzie. Niektóre panie sięgają zresztą po nie profilaktycznie już w czasie ciąży, ale tylko po takie produkty, na których jest ewidentne oznaczenie, że można ich używać w tym czasie.

Trend: zabiegi
Wiele produktów obecnych na półce inspirowanych jest metodami stosowanymi w medycynie estetycznej. Dla wielu konsumentek jednak cena takich zabiegów jest zaporowa, szukają więc tańszych alternatyw w drogerii. Endermologia, karboksyterapia, detoks – takie hasła przyciągają uwagę wielu kobiet, a jak wiadomo czymś na półce warto się dziś wyróżniać. Producenci przekonują również, że nie tylko kosmetyk ma znaczenie, ale to też w jaki sposób będzie zaaplikowany. Popularność rollerów, masażerów rośnie, choć oczywiście podraża jednostkową cenę zakupu. Pojawiają się produkty innowacyjne, np. bandaże nasączone produktem antycellulitowym. Uwagę konsumentek jak zawsze przyciągają składniki. Wiadomo: w tej kategorii niezmienne są kofeina, guarana, algi, bluszcz, borowina, koenzym Q10… Jednak pojawiają się też intrygujące nowości. W poprzednim roku zawrotną karierę robił śluz ze ślimaka, głównie w kosmetykach do pielęgnacji twarzy, nie dziwi mnie wcale, że w tym roku zawitał on także do  produktów poprawiających jakość skóry ciała. Nadal ważnym czynnikiem wyróżniającym tę kategorię jest specjalizacja.

- Kosmetyki ujędrniające i wyszczuplające są coraz bardziej wyspecjalizowane, ukierunkowane na konkretny problem (cellulit, rozstępy ujędrnianie) lub część ciała (na uda, pośladki, brzuch, biust). Coraz częściej dostępne są też  produkty z dodatkowym działaniem, np. brązującym. Stosowanie tego typu preparatów wymaga systematyczności oraz wspomagania odpowiednią dietą, masażami, ćwiczeniami, trybem życia. Klienci są coraz bardziej świadomi, że tylko tak kompleksowe podejście do pielęgnacji będzie efektywne.

– mówi Joanna Kowalczuk.

Możliwości jest wiele
Kosmetyki przeciwcellulitowe i ujędrniające dostępne są w całym wachlarzu możliwych form, zastosowań i wariantów. Uniwersalne i na wybrane części ciała. Rozgrzewające, chłodzące i nie dające żadnych wrażeń termicznych. W formie lekkich żeli, serum czy nieco gęstszych balsamów. Czasem produkty połączone są ze specjalnymi głowicami masującymi lub mikronakłuwającymi rollerami. Towarzyszą im też produkty oczyszczające, które są pierwszym krokiem do lepszego przenikania kremów czy balsamów, np. peelingi o działaniu antycellulitowym. Takie, które można używać bez względu na porę dnia, jak też działające w zgodzie z zegarem biologicznym – na dzień lub na noc. Bycie fit&slim jest dziś w modzie. Zgrabna sylwetka jest marzeniem większości kobiet. Nie każdej wystarcza jednak determinacji, by zawalczyć o to z całą mocą. Kosmetyk wydaje się tu najprostszym i najmniej wymagającym elementem całej układanki.


Dane Euromonitor International: Rynek produktów ujędrniających i antycellulitowych szacowany jest w Polsce (za rok 2016) na 132,6 mln zł. Ilościowy przyrost rok do roku (2015-2016)  wynosi 2,6%. Topowe marki w segmencie ujędrniania i kosmetyków antycellulitowych to w kolejności: Garnier, Dove, Eveline, Nivea i Oriflame.

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!