MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Było, jest, będzie - rynek kosmetyczny 2017/2018 - Aleksandra Matysiak, Melli Care
Było, jest, będzie - rynek kosmetyczny 2017/2018 - Aleksandra Matysiak, Melli Care

Aleksandra Matysiak, prezes firmy Melli Care, trafnie punktuje niektóre niekorzystne tendencje, które dotykają rynek kosmetyczny: presję cenową, olbrzymie nasycenie rynku, kosmetyczne mody, które mogą wymykać się spod kontroli, upadek autorytetów i pojawienie się w ich miejsce blogerek, nie zawsze piszących wiarygodnie i rzetelnie. Konsekwentnie jej firma zamierza jednak stawiać na jakość, sukcesywny rozwój eksportu i sięganie po mniej wyeksploatowane narzędzia marketingowe.

1. To był rok…

Niezwykle ekscytujący i  trudny. Praca na najwyższych obrotach, wymagająca wielkiej elastyczności. Pełen wyzwań, o których firmy o ugruntowanej pozycji wspominają z pewnością z rozrzewnieniem, natomiast my jako niespełna dwuletnia spółka przeżywamy to na bieżąco. Osiągnęliśmy mistrzostwo w realizacji działań marketingowych z minimalnym budżetem. Testowaliśmy różne kanały dystrybucji i budowania wizerunku marki. Mamy swoje pierwsze wnioski  i idące za tym nowe decyzje odnośnie działań na kolejny rok.

2. Najważniejsze dla naszej firmy w 2017 roku było…
Fakt, że przetrwaliśmy pierwszy trudny rok 2016 dodał nam skrzydeł i energii na 2017. To, że jakość i efektywność produktów była często podkreślana przez konsumentów, to wielka dla nas satysfakcja. Zostaliśmy dostrzeżeni przez branżę, co również było dla nas potwierdzeniem, że to, co robimy, robimy dobrze. Znaczący wzrost sprzedaży w oczywisty sposób przełożył się na wzmocnienie stabilności naszej spółki i więcej działań prowizerunkowych.

3. Wdrożenia, które dobrze przyjęły się na rynku… 
W 2017 roku wdrożyliśmy nową formę podawczą naszych flagowych produktów, czyli kremu do dłoni i stóp  w wersji „travel size”. Przyjęte rewelacyjnie przez klientów, zostały również nagrodzone statuetką Innowacja 2017 w plebiscycie Perły Rynku Kosmetycznego. Światła branży kosmetycznej zostały skierowane na nas i powstała lekka presja. Było bardzo duże zainteresowanie naszą marką ze strony sieci drogeryjnych, ale postanowiliśmy jednak skupić się na działaniach poza rynkiem polskim, gdyż nasz rynek, będący ewenementem na skalę światową, wydał nam się zbyt przepełniony. Konkurowanie jedynie ceną nas nie satysfakcjonuje. Nie jesteśmy marką masową. Za bardzo wysoką jakością stoją wysokie koszty, a sztuczne zaniżanie ceny produktu tylko po to, żeby znaleźć się w drogeriach, których półki już i tak uginają się od ilości pozycji w każdej kategorii, nie jest naszym celem. Planujemy kolejne wdrożenia i przygotowania są już w końcowej fazie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jeszcze na przełomie roku ukażą się nasze kolejne produkty w nowej kategorii. 

4. Konsumenci zwracali szczególną uwagę na…
W pierwszej kolejności konsumenci zwracali uwagę na świetną jakość, walory aplikacyjne, czyli szybką wchłanialność przy jednocześnie długo utrzymującym się efekcie poprawy stanu skóry. Bardzo wysoko oceniana była strona wizualna. Bardzo proste projekty graficzne i prosta forma opakowania  przypadły do gustu konsumentom i często spotykaliśmy się z przekonaniem, że to marka zagraniczna. My jednak z dumą podkreślaliśmy fakt, że MELLI care to polska marka, stworzona z realnej potrzeby pielęgnacji skóry suchej i wymagającej szczególnej uwagi. Angażowaliśmy się  w różne akcje społeczne, propagujące profilaktykę prozdrowotną na terenie kraju, co również napotykało aplauz. Konsumenci dzisiaj są bardzo świadomi i wyedukowani. Wyczuwają brak szczerości na każdym kroku. Dobre relacje w mediach społecznościowych są dzisiaj więcej warte, niż kolejna reklama na łamach prasy, czy nawet kolejny wpis na blogu influencerki, która co drugi dzień rekomenduje kolejną markę, obecną na rynku.

5. Rynek kosmetyków najlepiej opisuje obecnie słowo/słowa…
Polski rynek na pewno charakteryzuje obecnie ogromne nasycenie i przenikanie się świata medycyny estetycznej z przybierającym powoli niezbyt zdrową formę trendem eko. Osobiście uważam, że spadek autorytetu takiej grupy zawodowej, jak kosmetolog i i kosmetyczka szkodzi branży i w efekcie końcowym - dobru konsumenta. Salony kosmetyczne przeżywają z jednej strony oblężenie, a z drugiej strony to blogerki, a nie kosmetyczki są autorytetem dla konsumentek. Gdyby ich recenzje i rekomendacje były szczere i bezinteresowne, to mogłyby być wiarygodne. Niestety, nie zawsze tak jest.  Co kilka dni rewelacyjny i godny polecenia jest kolejny krem, kolejny fluid, kolejny lakier do paznokci. Kosmetyki naturalne wiodą prym, ale nie każdy zastanawia się, jak bardzo ten termin jest wyeksploatowany. Powstają manufaktury, które bez kontroli wypuszczają na rynek tworzone w domowych warunkach kosmetyki i nikt nie zastanawia się, czy są czyste mikrobiologicznie, czy były testowane dermatologicznie, czy i jak długo taka masa kosmetyczna jest stabilna i czy składniki nie migrują w niewłaściwie dobranym opakowaniu? Przyglądam się temu od kilku lat i zastanawia mnie fakt, dlaczego firmy z wieloletnim stażem przyjmują taki stan rzeczy bez refleksji? Dlaczego wypuszczają na rynek co sezon kolejne kompilacje tego, co już było, nadając nowe niezrozumiale nazwy formulacji czy super hiper innowacyjne, przenikające przez skórę związki, a nie mają wpływu na trend ręcznie robionych kosmetyków i z zamkniętymi oczyma kupowanych na bazarach z odzieżą? Gdzie jest złoty środek i zdrowy rozsądek zarówno producentów i konsumentów? Bardzo liczę na działania Polskiego Związku Producentów Kosmetycznych, z którym póki co sympatyzujemy i osiągamy jego wsparcie, ale być może wejdziemy w szeregi jego członków i wspólnymi siłami uda się może rozpocząć jakiś program edukujący konsumentów, że kosmetyk naturalny jest OK, ale brak kontroli nad kolportowanymi kolejnymi listami „złych składników" przez osoby nieupoważnione jest bardziej szkodliwy niż pomocny dla końcowego beneficjenta, czyli konsumenta, a więc każdego z nas.

6. W 2018 roku planujemy…
Przede wszystkim rozwój eksportu. Wszystko w swoim tempie, według wyznaczonej strategii. Jesteśmy zwolennikami metody małych, ale stabilnych kroków, aniżeli szybkiego i głośnego falstartu. Trzymamy się wytyczonej ścieżki, ale na bieżąco modyfikujemy wszelkie działania, jeśli widzimy taką potrzebę. To jest wielka zaleta małej firmy i dzisiejszych czasów, kiedy wiele procesów odbywa się w tzw. sieci, gdzie skala docieralności do klienta jest niemalże nieograniczona. Oczywiście nowe produkty i budowa wizerunku będą nieodłączne.

7. Wyzwanie, które stoi w kolejnych miesiącach przed naszą firmą, to…
Poszerzenie naszego zespołu i sprawne delegowanie zadań oraz efektywne wejście na rynki zagraniczne, metodą krok po kroku. Będzie bardzo dużo się działo, nie obędzie się bez błędów, ale mamy to wpisane w założenia. Korzystanie ze sprawdzonych metod działania, ale też odważne próbowanie nowych technik i nowych trendów. Gdy wchodziliśmy na rynek królował kontent marketing. Dzisiaj jest trochę wyeksploatowany. Pojawiły się nowe formy i aspekty kreowania marki, realizowania strategii. Mamy bardzo ciekawe czasy, trudne, ale i pełne możliwości. Żal po pewne narzędzia nie sięgać…

8. Dla całej branży wyzwaniem w kolejnym roku może być…
Moim zdaniem zacieranie się granicy miedzy światem profesjonalnym i detalicznym. Kilkanaście lat temu obawiano się e-sprzedaży, dzisiaj tradycyjne sieci nie wyobrażają sobie dywersyfikacji w postaci odnogi e-commersowej. Czyli wszystko można kupić w sieci. Nie ma towarów niedostępnych  przeciętnemu konsumentowi. Pytanie tylko: za ile i jak szybko. Normą jest fakt, iż zmówiony dzisiaj towar, jutro konsument ma u siebie. Słyszałam kilka dni temu, że jedna z firm logistycznych, z usług której branża kosmetyczna korzysta, uruchamia od nowego roku opcję dostawy przesyłek w godzinach wieczornych. To kolejny krok milowy. Oby tego typu rozwiązań coraz więcej: żeby moża było konkurować jakością produktu i obsługi, a nie ceną. Walka cenowa i zanikanie autorytetów doprowadzi branżę kosmetyczną w ślepy zaułek, czego nie życzylibyśmy sobie, zwłaszcza w Polsce, która tak, jak wspomniałam jest coraz bardziej ceniona na rynkach światowych - właśnie za wysoką jakość i zdrowy stosunek ceny do tej jakości.

 

Przeczytaj wszystkie wypowiedzi w sondzie "Było, jest, będzie 2017/2018"!
Ziaja

Oceanic

Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris

Bielenda

Dax Cosmetics

Janda

Sarantis

Delia Cosmetics

Laboratorium Kosmetyczne Floslek

Elfa Pharm Polska

Verona Products Professional

Avon Polska

Bandi Cosmetics

Orkla Care

Świt Pharma

Allverne

Resibo

Clochee

Melli Care

Body Boom

Drogerie Jasmin

Drogerie Natura

Eveline Cosmetics

# Raporty tematyczne
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!