MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Trendy: makijaż hipoalergiczny i wegański – marketing czy potrzeba?
Trendy: makijaż hipoalergiczny i wegański – marketing czy potrzeba?

Czy mody rządzą rynkiem kosmetycznym? Na pewno. Silniejsze są jednak trendy. Wśród nich na pewno ważne są dwa: kosmetyki hipoalergiczne i kosmetyki wegańskie.

Te trendy dotyczą nie tylko kosmetyków pielęgnacyjnych. Spora grupa konsumentek oczekuje hipoalergicznych i wegańskich produktów do makijażu.

Szacuje się, że obecnie aż połowa społeczeństwa ma skórę wrażliwą! Wśród kobiet tak swoją skórę definiuje 60% konsumentek.

Jak rozpoznać problem? Wrażliwa skóra jest zaczerwieniona, szorstka, opuchnięta, łuszcząca się, często daje nieprzyjemne uczucie ściągnięcia i pieczenia, czasem reaguje wysypką. W okolicach oczu reakcją na czynnik drażniący bywa dokuczliwe łzawienie. Podrażnienia i zaczerwienienia pojawiają się pod wpływem niekorzystnych warunków środowiska, zanieczyszczeń w powietrzu, klimatyzacji, nadmiaru chemii kosmetykach, detergenetów, twardej wody, złej diety, emocji. Czasem konsumentki zamiennie używają do scharakteryzowania swojej skóry słowa „alergiczna”. To jednak nie to samo.

Czym różni się skóra wrażliwa od alergicznej?

W przypadku skóry alergicznej świąd, pieczenie czy rumień wywołują alergeny, które przenikają przez uszkodzoną barierę skórno-naskórkową, powodując reakcję zapalną i pobudzenie zakończeń nerwowych przez tzw. mediatory stanu zapalnego. Od skóry wrażliwej jednak odróżnia ją czas reakcji. W przypadku wrażliwości zmiany na skórze ujawniają się niemal natychmiast po zetknięciu z czynnikiem drażniącym (którym może być nawet zbyt twarda woda lub dowolny składnik kosmetyku). W przypadku cery alergicznej zmiany skórne wystąpią po kilku, a nawet kilkunastu godzinach lub nawet paru dniach od momentu kontaktu z alergenem(!).

Cera alergiczna (atopowa) zawsze jest wrażliwa. Cera wrażliwa natomiast wcale nie musi być alergiczna

Bell HYPOAllergenic zachęca kobiety do wyrażania siebie

Kosmetyki dla skóry wrażliwej i alergicznej to wyzwanie

Tworzenie produktów dla tego typu rodzajów cery jest naprawdę niełatwe. Polega na eliminacji ze składu czynników potencjalnie drażniących i alergizujących. Wszystkiego jednak wyeliminować się nie da. Trzeba również szukać zamienników, bezpieczniejszych dla skóry, a koniecznych, by produkt zachował swoją stabilność i właściwości funkcjonalne. To niełatwe zadanie dla technologów, którzy muszą podążać za rozwojem kosmetologicznych innowacji, ale też stanem obecnej wiedzy dermatologicznej. To oczywiście podraża koszty produkcji, wymaga większych nakładów na badania, zatem tworzenia produktów hipoalergicznych podejmuje się wąska grupa firm kosmetycznych.

Wierne klientki

Konsumentki, które mają skórę wrażliwą lub alergiczną, są bardzo uważne w swoich wyborach. To bardzo lojalna grupa klientek. Wiedzą, że eksperymentowanie w ich przypadku to ryzykowna zabawa. Takie klientki najczęściej sięgają więc po preparaty pochodzące z tej samej linii. O ile więc Polki uchodzą za konsumentki kapryśne, często zmieniające marki i mające w swoich kosmetyczkach totalny rynkowy przekrój – produkty od wielu producentów - to w przypadku kobiet ze skórą wrażliwą, wierność wybranej marce jest znacząco większa.

Bell HYPOAllergenic – z myślą o skórze wrażliwej

Jedną z takich polskich makijażowych marek stworzonych z myślą o potrzebach skóry wrażliwej jest Bell HYPOAllergenic. Kosmetyki z tej linii zostały pozbawione składników, które najczęściej powodują podrażniania i alergie. Produkty nie mają m.in. substancji zapachowych. Ich skład został natomiast wzbogacony o substancje pielęgnujące i łagodzące, takie jak witaminy czy odżywcze olejki.

Preparaty zostały przetestowane pod kontrolą specjalistów: dermatologów i okulistów na grupie pacjentek ze skórą wrażliwą. Z powodzeniem mogą być stosowane przez osoby ze skórą wrażliwą i skłonną do podrażnień, a także noszące szkła kontaktowe lub okulary. Wszystkie kosmetyki spełniają normy i wymagania zawarte w rozporządzeniach UE dotyczących stosowania substancji uczulających.

Kosmetyki makijażowe muszą również pielęgnować skórę

Makijaż zawsze w trendach

Seria HYPOAllergenic to ponad 60 produktów do makijażu. Znajdują się w niej: fluidy, bazy pod podkład, pudry, korektory, maskary, cienie do powiek, kredki do oczu, pomadki i błyszczyki do ust. Proponowane produkty i ich kolorystyka zawsze wpisują się w sezonowe trendy, co pozwala kobietom o skórze wrażliwej cieszyć się efektownym makijażem. Twarzą marki jest Marcelina Zawadzka, była Miss Polonia, obecnie popularna prowadząca telewizyjny program „Pytanie na Śniadanie”.

Trend w odpowiedzi na potrzebę

Jak widać więc rosnący problem wrażliwości i nadwrażliwości skóry wśród konsumentek, wymaga odpowiedzi ze strony rynku. Przez lata kobiety ze skórą wrażliwą mogły kupować dobre, skuteczne i bezpieczne kosmetyki pielęgnacyjne, ale miały duży problem ze znalezieniem kosmetyków do makijażu, które nie podrażniały skóry. Ich wybór więc w zasadzie nie był żadnym wyborem: mogły się malować i cierpieć z powodu łzawiących oczu lub szczypiącej skóry, lub nie malować w ogóle…

Kosmetyki hipoalergiczne nie są zatem kolejnym marketingowym wabikiem, ale realną potrzebą do zaspokojenia. Dla producenta to duża odpowiedzialność, dlatego stosunkowo niewiele firm decyduje się na produkty makijażowe stworzone z myślą o cerze wrażliwej.

Weganie i kosmetyki

„Wegański” – to określenie miałoby być duże szanse być słowem roku 2018 w drogeriach. Okazało się, że los zwierząt jest bardzo ważny dla dużej grupy konsumentów i ci w swoich wyborach półkowych często szukają takich oznaczeń na produktach.

Kosmetyki wegańskie - nowy trendCzym jest kosmetyk wegański?

Przede wszystkim to to produkt, który posiada wyłącznie naturalne składniki pochodzenia roślinnego. Nie może mieć w składzie żadnych składników odzwierzęcych.

Przykładowe składniki pochodzenia zwierzęcego: kolagen, keratyna, lanolaina, chitozan, kwas stearynowy, jedwab.

Kosmetyk wegański nie może być testowany na zwierzętach. O ile w Unii Europejskiej obowiązuje bezwzględny zakaz testowania na zwierzętach kosmetyków i poszczególnych ich składników, to dopuszczalne jest to na przykład na rynku chińskim. Zatem firmy, które sprzedają kosmetyki stacjonarnie w Chinach, nie mogą posługiwać się tym claimem w komunikacji. Jedynie w przypadku transgranicznego e-commerce na rynek chiński unika się konieczności testowania produktów na zwierzętach. Tę furtkę, by zaoferować kosmetyki na bardzo perspektywicznym rynku chińskim, ale bez konieczności wątpliwych etycznie testów na zwierzętach, wybiera coraz więcej firm kosmetycznych.

Kosmetyki wegańskie zazwyczaj są delikatne dla różnego rodzaju skóry, w tym wrażliwej. Często bowiem nadwrażliwość czy reakcje alergiczne wywołują właśnie składniki odzwierzęce kosmetyków.

Skąd ta popularność kosmetyków wegańskich?

Wydaje się, że ten trend, który początkowy wydawał się dość niszowy i przeznaczony do wąskiej grupy konsumentów, dziś ma się wyjątkowo dobrze: obecnie po kosmetyki wegańskie sięgają po tego nie tylko weganie. Duży w tym udział firm kosmetycznych (i to nie tylko tych stricte eko), które tworząc specjalne linie wegańskie, rozpropagowały ten segment produktowy znacznie szerzej.

Z drugiej strony jednak rosnąca świadomość konsumentek, które uważniej sprawdzają składy kosmetyków, interesuje je wpływ produkcji na stan środowiska naturalnego i etyczność przemysłu kosmetycznego sprawia, że firmy nie mają wyboru: muszą dziś być znacznie bardziej pro-ekologiczne niż kiedyś.

Naturalnie, przyjaźnie dla skóry, przyjaźnie dla środowiska

Okazuje się, że Bell HYPOAllergenic to kosmetyki, które nie tylko spełniają wymagania stawiane kosmetykom przeznaczonym dla osób ze skórą wrażliwą czy atopową, ale również odpowiadają na oczekiwania osób, które troszczą się o środowisko. Firma podczas produkcji bardzo zwraca uwagę na jakość surowców i wybiera tylko te najlepsze oraz ekologiczne. Niemal cała kolekcja Bell HYPOAllergenic jest wegańska, co wpisuje się w obecne trendy, ale też zwiększa dostępność tego typu produktów zainteresowanym konsumentkom.

Bell HYPOAllergenic to marka kosmetyków wegańskich

Bliskie relacje producent - konsument

Kiedyś powszechnie uważało się, że marketing rozbudza potrzeby, których wcześniej konsumenci nawet sobie nie uświadamiali. Dziś raczej rynek kosmetyczny musi odpowiadać – i to szybko – na potrzeby, które rodzą się oddolnie, nawet jeśli początkowo wyraża je stosunkowo nieliczna grupa osób. Tak w istocie było z segmentem kosmetyków naturalnych i wegańskich właśnie. Bo nawet jeśli grupa zagorzałych ekofanów czy wegan nie jest przesadnie liczna, to ma silny wpływ na opinię publiczną, tym samym zwiększając zainteresowanie takimi kosmetykami wśród innych konsumentów.

Firmy wiedzą, że muszą być blisko klientów. Znać ich styl życia, wartości, oczekiwania. Tylko w ten sposób mogą oferować kosmetyki, które wpiszą są w potrzeby lub taką zasygnalizują konsumentom nowe możliwości. Dziś sprzyjają temu media społecznościowe, które dystans między firmą a klientem skracają. Natomiast sam konsument coraz częściej staje się prosumentem.

Jak mówi Simon Anholt, znany strateg biznesu: "Dwudziestowieczne marki były 'krzyczącymi markami'. Było im łatwo. Marki XXI wieku są 'markami słuchającymi', a wrażliwość na kulturę jest nowym Świętym Graalem globalnego marketingu."


materiał powstał we współpracy z marką Bell HYPOAllergenic
# Newsy producenci
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!