MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Rynek kosmetyków naturalnych rośnie dwa razy szybciej niż cały rynek kosmetyków
Rynek kosmetyków naturalnych rośnie dwa razy szybciej niż cały rynek kosmetyków

Świadomość konsumentów zwiększa się wraz ze zmianą stylu życia. Już nie tylko - wiem, co jem, ale też - wiem, co stosuje do pielęgnacji urody - kieruje decyzjami konsumentów. Rynek kosmetyków naturalnych i organicznych  (NOC) dynamicznie wzrasta. To właśnie jego potencjał był jednym z tematów dyskutowanych podczas tegorocznego Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Obecnie w Polsce, główne kanały dystrybucji kosmetyków naturalnych, to sklepy ekologiczne i kanał e-commerce.  W krajach takich jak Wielka Brytania czy Niemcy, konsumenci mają znacznie więcej punktów styku z tymi kosmetykami. Biorąc pod uwagę dynamiczny proces wychodzenia kosmetyków naturalnych z niszy, możemy spodziewać się w ciągu najbliższych lat wzrostu  zainteresowania detalistów, w tym popularnych drogerii, uzupełnieniem swojej oferty o ten segment kosmetyków. Dużą rolę w tym, czy te półki będą zapełniać się kosmetykami faktycznie naturalnymi, organicznymi z certyfikatem, odegra edukacja

– podkreśla Magda Hajduk, prezes Naturativ, jedynej polskiej marki z certyfikatem Natrue.

Konsumenckie eko-trendy
Według szacunków BZ WBK polska branża kosmetyczna będzie rosła w tempie 4-5% rocznie pod względem wartościowym do 2020 roku. Podczas gdy jak wynika z danych Allied Market Research globalnie segment kosmetyków naturalnych ma rosnąć ok 9.8 % rocznie w latach 2014 – 2020.  Według danych z Organic Monitor 2016 to właśnie wzrost świadomości konsumentów odpowiada za pierwszy zakup organicznego bądź naturalnego kosmetyku (31% wskazań). Główne trendy konsumenckie związane z kosmetykami naturalnymi, jakie podaje Organic Monitor, to troska o ich skład i unikanie niepożądanych przez konsumentów składników, naturalne przenikanie stylu życia „slow life” od żywności do pielęgnacji urody, a także wzrost etycznego konsumpcjonizmu.

Certyfikacja kontra greenwashing
Na rynku UE prawo zaniedbało obszar kosmetyków Naturalnych i organicznych (NOC). Oczywiście NOC, jak wszystkie inne kosmetyki, obowiązują rozporządzenia 1223/2009[i] i 655/2013[ii]. Powstała również norma ISO 16128 - podająca definicje surowców naturalnych, pochodzenia naturalnego, syntetycznych, a nawet listę reakcji chemicznych dozwolonych przy produkcji surowców z powyższych grup. Nadal jednak producenci czekają na ostateczną definicję samego  kosmetyku naturalnego, co jest niezmiernie ważne, bo jej brak zostawia zbyt dużo miejsca dla wolnej interpretacji. W związku z tym KE odsyła do stosowania kryteriów certyfikacji kosmetyków naturalnych i organicznych – np. NaTrue, czy COSMOS. Trzeba przyjąć takie postępowanie w oczekiwaniu na twarde prawo, bo jego brak - stwarza pole do nadużyć i greenwashigu, co obserwujemy na rynku nie tylko polskim, ale europejskim, a nawet światowym – podkreślały ekspertki panelu „Nowy trend. Kosmetyki naturalne - dynamicznie rosnący rynek” na Forum w Krynicy.

W Europie największe rynki dla kosmetyków naturalnych to: Niemcy, UK i Francja. Niemiecki konsument jest najbardziej wyedukowany. Zna symbole certyfikacji i szuka ich na opakowaniu. Rynek certyfikowanych kosmetyków naturalnych rośnie, a tych „inspirowanych naturą” spada. Konsumenci szukają informacji na opakowaniach i chcieliby mieć jednoznaczną informacje. Ci bardziej świadomi czytają składy i mocno zwracają uwagę na certyfikaty. Mniej świadomi wierzą deklaracji producenta i to daje pole do działania markom, które chcą skorzystać z mody na kosmetyki naturalne.

Wzrost zamożności
Wśród czynników odpowiadających za zainteresowanie naturalnymi kosmetykami jest wzrost zamożności społeczeństw - w tym naszego rodzimego. Jakość i rozpoznawalność polskich kosmetyków ekologicznych będzie też motorem napędzającym ich eksport. Podobnie jak globalnie rosnące zapotrzebowanie na kosmetyki naturalne i organiczne, które dzięki rosnącemu transgranicznemu e-commerce będzie mogło zostać zrealizowane.

Forum Ekonomiczne w Krynicy co roku zaprasza ludzi biznesu, polityków, przedsiębiorców  i dziennikarzy, którzy podejmują kluczowe dla gospodarki tematy mające wpływ na dalsze kształtowanie trendów  na rynkach europejskich. W panelu zatytułowanym „Nowy trend. Kosmetyki naturalne - dynamicznie rosnący rynek" udział wzięły: Magda Hajduk, prezes Naturativ, jedynej polskiej marki kosmetycznej z certyfikatem NATRUE. Od 13 lat  zaangażowana w tworzenie kosmetyków naturalnych w Polsce. Sabine Kästner - przewodnicząca Grupy Roboczej ds. Komunikacji NATRUE, rzecznik prasowy producenta kosmetyków naturalnych marki Lavera, Francesca Morgante - Label and Communication Manager w NATRUE, oraz Agnieszka Nnolim, toksykolog, ekspert w ocenie toksykologicznej produktów kosmetycznych. Dyskusję moderowała Lidia Lewandowska – dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem w branży kosmetycznej. Właścicielka branżowego portalu WirtualneKosmetyki.pl oraz konsumenckiej strony LoveCosmetics.pl.  Ekspertki poruszyły następujące zagadnienia:

  • Oczekiwania współczesnych konsumentów względem kosmetyków
  • Czynniki, które wpływają na rosnący popyt na organiczne kosmetyki
  • Potencjał rynku NOC w Polsce i na świecie
  • Priorytetowe wyzwania dla producentów kosmetyków naturalnych
  • Greenwashing w komunikacji marek beauty

[i] ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I  RADY (WE) NR 1223/2009 z dnia 30  listopada 2009  r. dotyczące produktów kosmetycznych

[ii] ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 655/2013 z dnia 10 lipca 2013 r. określające wspólne kryteria dotyczące uzasadniania oświadczeń stosowanych w związku z produktami kosmetycznymi

# Newsy producenci
baner wewnętrzny

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!