MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Rynek kosmetyków naturalnych rośnie dwa razy szybciej niż cały rynek kosmetyków
Rynek kosmetyków naturalnych rośnie dwa razy szybciej niż cały rynek kosmetyków

Świadomość konsumentów zwiększa się wraz ze zmianą stylu życia. Już nie tylko - wiem, co jem, ale też - wiem, co stosuje do pielęgnacji urody - kieruje decyzjami konsumentów. Rynek kosmetyków naturalnych i organicznych  (NOC) dynamicznie wzrasta. To właśnie jego potencjał był jednym z tematów dyskutowanych podczas tegorocznego Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Obecnie w Polsce, główne kanały dystrybucji kosmetyków naturalnych, to sklepy ekologiczne i kanał e-commerce.  W krajach takich jak Wielka Brytania czy Niemcy, konsumenci mają znacznie więcej punktów styku z tymi kosmetykami. Biorąc pod uwagę dynamiczny proces wychodzenia kosmetyków naturalnych z niszy, możemy spodziewać się w ciągu najbliższych lat wzrostu  zainteresowania detalistów, w tym popularnych drogerii, uzupełnieniem swojej oferty o ten segment kosmetyków. Dużą rolę w tym, czy te półki będą zapełniać się kosmetykami faktycznie naturalnymi, organicznymi z certyfikatem, odegra edukacja

– podkreśla Magda Hajduk, prezes Naturativ, jedynej polskiej marki z certyfikatem Natrue.

Konsumenckie eko-trendy
Według szacunków BZ WBK polska branża kosmetyczna będzie rosła w tempie 4-5% rocznie pod względem wartościowym do 2020 roku. Podczas gdy jak wynika z danych Allied Market Research globalnie segment kosmetyków naturalnych ma rosnąć ok 9.8 % rocznie w latach 2014 – 2020.  Według danych z Organic Monitor 2016 to właśnie wzrost świadomości konsumentów odpowiada za pierwszy zakup organicznego bądź naturalnego kosmetyku (31% wskazań). Główne trendy konsumenckie związane z kosmetykami naturalnymi, jakie podaje Organic Monitor, to troska o ich skład i unikanie niepożądanych przez konsumentów składników, naturalne przenikanie stylu życia „slow life” od żywności do pielęgnacji urody, a także wzrost etycznego konsumpcjonizmu.

Certyfikacja kontra greenwashing
Na rynku UE prawo zaniedbało obszar kosmetyków Naturalnych i organicznych (NOC). Oczywiście NOC, jak wszystkie inne kosmetyki, obowiązują rozporządzenia 1223/2009[i] i 655/2013[ii]. Powstała również norma ISO 16128 - podająca definicje surowców naturalnych, pochodzenia naturalnego, syntetycznych, a nawet listę reakcji chemicznych dozwolonych przy produkcji surowców z powyższych grup. Nadal jednak producenci czekają na ostateczną definicję samego  kosmetyku naturalnego, co jest niezmiernie ważne, bo jej brak zostawia zbyt dużo miejsca dla wolnej interpretacji. W związku z tym KE odsyła do stosowania kryteriów certyfikacji kosmetyków naturalnych i organicznych – np. NaTrue, czy COSMOS. Trzeba przyjąć takie postępowanie w oczekiwaniu na twarde prawo, bo jego brak - stwarza pole do nadużyć i greenwashigu, co obserwujemy na rynku nie tylko polskim, ale europejskim, a nawet światowym – podkreślały ekspertki panelu „Nowy trend. Kosmetyki naturalne - dynamicznie rosnący rynek” na Forum w Krynicy.

W Europie największe rynki dla kosmetyków naturalnych to: Niemcy, UK i Francja. Niemiecki konsument jest najbardziej wyedukowany. Zna symbole certyfikacji i szuka ich na opakowaniu. Rynek certyfikowanych kosmetyków naturalnych rośnie, a tych „inspirowanych naturą” spada. Konsumenci szukają informacji na opakowaniach i chcieliby mieć jednoznaczną informacje. Ci bardziej świadomi czytają składy i mocno zwracają uwagę na certyfikaty. Mniej świadomi wierzą deklaracji producenta i to daje pole do działania markom, które chcą skorzystać z mody na kosmetyki naturalne.

Wzrost zamożności
Wśród czynników odpowiadających za zainteresowanie naturalnymi kosmetykami jest wzrost zamożności społeczeństw - w tym naszego rodzimego. Jakość i rozpoznawalność polskich kosmetyków ekologicznych będzie też motorem napędzającym ich eksport. Podobnie jak globalnie rosnące zapotrzebowanie na kosmetyki naturalne i organiczne, które dzięki rosnącemu transgranicznemu e-commerce będzie mogło zostać zrealizowane.

Forum Ekonomiczne w Krynicy co roku zaprasza ludzi biznesu, polityków, przedsiębiorców  i dziennikarzy, którzy podejmują kluczowe dla gospodarki tematy mające wpływ na dalsze kształtowanie trendów  na rynkach europejskich. W panelu zatytułowanym „Nowy trend. Kosmetyki naturalne - dynamicznie rosnący rynek" udział wzięły: Magda Hajduk, prezes Naturativ, jedynej polskiej marki kosmetycznej z certyfikatem NATRUE. Od 13 lat  zaangażowana w tworzenie kosmetyków naturalnych w Polsce. Sabine Kästner - przewodnicząca Grupy Roboczej ds. Komunikacji NATRUE, rzecznik prasowy producenta kosmetyków naturalnych marki Lavera, Francesca Morgante - Label and Communication Manager w NATRUE, oraz Agnieszka Nnolim, toksykolog, ekspert w ocenie toksykologicznej produktów kosmetycznych. Dyskusję moderowała Lidia Lewandowska – dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem w branży kosmetycznej. Właścicielka branżowego portalu WirtualneKosmetyki.pl oraz konsumenckiej strony LoveCosmetics.pl.  Ekspertki poruszyły następujące zagadnienia:

  • Oczekiwania współczesnych konsumentów względem kosmetyków
  • Czynniki, które wpływają na rosnący popyt na organiczne kosmetyki
  • Potencjał rynku NOC w Polsce i na świecie
  • Priorytetowe wyzwania dla producentów kosmetyków naturalnych
  • Greenwashing w komunikacji marek beauty

[i] ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I  RADY (WE) NR 1223/2009 z dnia 30  listopada 2009  r. dotyczące produktów kosmetycznych

[ii] ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 655/2013 z dnia 10 lipca 2013 r. określające wspólne kryteria dotyczące uzasadniania oświadczeń stosowanych w związku z produktami kosmetycznymi

# Newsy producenci
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!