MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Producenci suplementów o rynku, samoregulacji branży i zmianach w prawie podczas branżowego kongresu
Producenci suplementów o rynku, samoregulacji branży i zmianach w prawie podczas branżowego kongresu

Odbył się I Ogólnopolski Kongres Suplementy Diety - Prawo, Jakość, Zdrowie. Zainteresowanie uczestników skupiało się wokół trzech zakresów tematycznych: planowanych zmian w prawie i ich konsekwencji dla uczestników rynku, wysokiej jakości legalnie produkowanych suplementów diety w Polsce oraz - zdaniem producentów - niskiej świadomości konsumentów dot. zasadnego stosowania suplementów diety.

Na Uniwersytecie Łódzkim zebrała się cała branża suplementów diety i otoczenia tej branży: producenci, naukowcy, dostawcy, legislatorzy, instytucje żywieniowe, przedstawiciele kancelarii prawnych, środowiska medycznego i aptekarskiego, dietetycy i lekarze oraz reprezentanci organizacji europejskich. Ponad 150 uczestników I Ogólnopolskiego Kongresu Suplementów Diety - Prawo, Jakość, Zdrowie wysłuchało 16 prelekcji łączących obecne prawo z planami, naukę z biznesem, świadomość konsumencką z zachowaniem zdrowia. Wiedzą i najnowszymi informacjami dzielili się nie tylko przedsiębiorcy i naukowcy, ale też przedstawiciele organizacji i instytucji państwowych, np. UOKIK.

Dyskutowano o  praktyce i codzienności w biznesie suplementów diety. Omówiono obecne i planowane prawo oraz efekty samoregulacji branży. Wytwórcy prezentowali bezpieczeństwo składników stosowanych w suplementach, a reprezentanci nauki - metody ich weryfikacji.

Michel Horn powiedział: - Polskie firmy produkujące suplementy diety są profesjonalne i nie mają się czego wstydzić. Stosują standardy europejskie, a nawet idą dalej i wprowadzają dodatkowe kontrole jakości na różnych etapach produkcji. Korzystają z najnowocześniejszych maszyn przy produkcji, procesy są zautomatyzowane i odbywają się z zachowaniem wszelkich norm. Dodał też: - Polska samoregulacja branży suplementów diety jest ewenementem na skalę europejską i stanowi chlubny przykład przytaczany przy różnych okazjach. Polskie prawo powinno być zgodne z regulacjami europejskimi. Większa jego restrykcyjność niż prawa europejskiego nie ma sensu i może niszczyć konkurencyjność prężnych polskich przedsiębiorstw. Natomiast, jak wszędzie w Europie i na świecie, jest duże pole i potrzeba edukacji zarówno konsumentów jak i pozostałych uczestników rynku.

Uczestnicy kongresu ze szczególnym zainteresowaniem wysłuchali prelekcji profesor Namysłowskiej oraz wykładu radcy prawnego dr Andrzeja Balickiego. Pierwszy dotyczył planowanych zmian w ustawie, a drugi poszerzał ten wątek o kontekst samoregulacji branży.

Profesor Namysłowska omawiała dwie regulacje istotne dla przedsiębiorców z rynku suplementów diety: ustawę o przewadze kontraktowej oraz ustawę o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Ustawa o przewadze kontraktowej jest nowym instrumentem prawnym, który może być z powodzeniem wykorzystywany przez przedsiębiorców działających na rynku suplementów diety w sytuacji nieuczciwego wykorzystywania przeciwko nim przewagi kontraktowej przez przedsiębiorców z łańcucha dostaw. Sytuacje takie zdarzają się na omawianym rynku, przy czym można założyć, że przedsiębiorca z różnych powodów nie będzie chciał złożyć zawiadomienia do prezesa UOKiK. Inicjatorem postępowania może być jednak sam prezes UOKiK. Ustawa ta może przynieść pozytywne skutki dla branży.

Natomiast zmiany planowane w zakresie przepisów dotyczącym reklamy suplementów diety budzą zastrzeżenia producentów. Zasady reklamy suplementów zbliżają je do używek.  - Uważam, że zmiany te nie są konieczne i utrudnią prowadzenie działalności gospodarczej na rynku suplementów diety. Reguły te mogą być podważane w świetle prawa Unii Europejskiej - podsumowuje prof. dr hab. Monika Namysłowska z Uniwersytetu Łódzkiego.

Dr Andrzej Balicki, radca prawny w kancelarii DLA Piper zgodził się z profesor Namysłowską w kwestii potraktowania w projektowanej regulacji tej grupy produktów w sposób nieproporcjonalny do ich charakteru. Zakres oraz rygoryzm proponowanych rozwiązań może jego zdaniem dziwić - chociażby wprowadzenie 20.000.000 zł jako maksymalnej kary za nieprawidłową reklamę i prezentację suplementów diety, mimo, że jest to kwota dużo wyższa od ewentualnych kar za podobne działanie w przypadku leków. Wprowadzenie wysokich kar nie musi przy tym przełożyć się na zwiększenie bezpieczeństwa konsumentów. Podkreślił, że w branży już od dłuższego czasu były podejmowane działania mające na celu uregulowanie wielu kwestii związanych z reklamą suplementów diety. Dr Balicki omówił poszczególne elementy projektowanej nowelizacji, w tym reklamę kierowaną do  dzieci, tzw. legal. Wskazał także, że niezwykle istotną kwestią - zarówno dla producentów suplementów diety, jak i leków - będą proponowane regulacje w zakresie umbrella branding.

Uwagę uczestników przykuł również Piotr Adamczewski, dyrektor delegatury UOKIK w Bydgoszczy. Delegatura Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Bydgoszczy od lipca br. jest odpowiedzialna za wszelkie sprawy związane z ustawą o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. Wykład Piotra Adamczewskiego dotyczył łamania prawa przez wybranych reklamodawców i był oparty na  konkretnych przykładach. - Skoro są firmy, które łamały prawo, to warto te przykłady pokazać po to, aby przestrzec innych i zilustrować dokładnie to, czego nie wolno stosować w reklamie suplementów diety – komentuje dr Katarzyna Suchoszek, prezes KRSIO, i dodaje: - Branża wkłada obecnie wielki wysiłek w transparentność oraz zgodność swoich działań z prawem i z dobrymi praktykami. Cieszymy się, że pan Piotr Adamczewski wyraził też wsparcie dla samoregulacji, która wg UOKIK działa i ma wielkie szanse powodzenia.

Organizatorzy I Ogólnopolskiego Kongresu Suplementów Diety - Prawo, Jakość, Zdrowie - mieli okazję gościć także Waldemara Budę - przewodniczącego parlamentarnego zespołu ds. regulacji rynku farmaceutycznego. Poseł Buda zapewnił, że proponowane przez niego i resort zmiany nie są wymierzone w legalnie firmy działające zgodnie z prawem, ale w nieuczciwych wytwórców, których praktyki zagrażają zarówno konsumentom jak i szkodzą profesjonalnym producentom suplementów diety.

# Newsy producenci
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!