MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Henkel przedstawił wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2017
Henkel przedstawił wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2017

Mimo trudnych warunków rynkowych Henkel potwierdza prognozę wyników na bieżący rok obrotowy: „Przewidujemy wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym o 2% do 4%. Spodziewamy się również, że skorygowana marża EBIT zwiększy się do ponad 17,0%, a skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną będzie wyższy o ok. 7%–9%” – powiedział Hans Van Bylen.

W pierwszym kwartale roku Henkel odnotował bardzo dobre wyniki mimo niezwykle trudnych warunków rynkowych. Rynki dóbr konsumpcyjnych charakteryzowała narastająca presja cenowa oraz presja związana z działaniami promocyjnymi. Mimo to udało nam się znacząco zwiększyć przychody ze sprzedaży oraz zyski, a także zapewnić dalszy wzrost skorygowanej rentowności sprzedaży. Po raz pierwszy wartość kwartalnych przychodów ze sprzedaży przekroczyła 5 mld euro. Skorygowany zysk operacyjny także wzrósł do rekordowego poziomu. Do tego sukcesu i wysokich zysków przyczyniły się wszystkie trzy sektory biznesowe oraz działalność prowadzona we wszystkie regionach

− podkreśla Hans Van Bylen, prezes zarządu Henkla.

W jego opinii osiągnięcie dobrych wyników możliwe było dzięki  markom i innowacjom, a także szczególnej uwadze, jaką firma poświęca klientom i konsumentom, przyspieszeniu działań na polu cyfrowym oraz dużemu zaangażowaniu pracowników firmy na całym świecie. Firma podpisała także  dwie istotne umowy przejęć.

Komentując rok obrotowy 2017, Hans Van Bylen powiedział:

Przewidujemy, że zmienność i niepewność otoczenia gospodarczego utrzymają się cały rok. Kursy walut prawdopodobnie nadal będą się wahać, a ceny towarów wzrosną. Przewidujemy również narastanie presji cenowej oraz presji związanej z działaniami promocyjnymi na rynkach dóbr konsumpcyjnych. Niemniej jednak dołożymy wszelkich starań, aby kontynuować rentowny wzrost.

Przychody ze sprzedaży i wynik finansowy za pierwszy kwartał 2017 r.
Przychody ze sprzedaży za pierwszy kwartał 2017 r. osiągnęły rekordowy poziom 5, 064 mld euro, rosnąc w ujęciu nominalnym o 13,6% w stosunku do pierwszego kwartału ubiegłego roku. Dodatni wpływ różnic kursowych odpowiada za 1,1% odnotowanego wzrostu. Wpływ transakcji przejęć i zbycia aktywów wyniósł 8,5% i dotyczył przede wszystkim przejęcia spółki The Sun Products Corporation. Sprzedaż w ujęciu organicznym, tj. bez uwzględnienia wpływu różnic kursowych oraz transakcji przejęć i zbycia aktywów, również znacznie wzrosła − aż o 4%.

Po raz kolejny rynki wschodzące ponadprzeciętnie przyczyniły się do wzrostu wyników Grupy w ujęciu organicznym, generując wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 6,7%. Tymczasem na rynkach rozwiniętych wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym wyniósł 2,1%, co również stanowi dobry wynik.

Henkel odnotował wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym we wszystkich regionach geograficznych: sprzedaż w Europie Zachodniej wzrosła o 1,8%. Europa Wschodnia osiągnęła wzrost na poziomie 4,4%. W Afryce i na Bliskim Wschodzie przychody ze sprzedaży zwiększyły się o 2,2%. W regionie Ameryki Północnej sprzedaż wzrosła o 2,9%. Ameryka Łacińska osiągnęła wzrost na poziomie 8,2%, a region Azji i Pacyfiku − na poziomie 9,1%.

  • Skorygowany zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 854 mln euro i był wyższy o 13,8%. Do tak dobrych wyników przyczyniły się wszystkie trzy sektory biznesowe.
  • Skorygowana rentowność sprzedaży (EBIT) wzrosła o 0,1 p.p. do poziomu 16,9%.
  • Skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną zwiększył się o 11,0%, z kwoty 1,27 euro do 1,41 euro.
  • Stosunek kapitału obrotowego netto do przychodów ze sprzedaży obniżył się do 4,9%, co oznacza poprawę o 0,5 p.p.
  • Pozycja finansowa netto firmy Henkel na dzień 31 marca 2017 r. wyniosła -1, 961 mld euro (31 grudnia 2016 r.: -2, 301 mld euro). Zmiana w stosunku do stanu na koniec 2016 r. wynika przede wszystkim z dodatniego salda wolnych przepływów pieniężnych.

Wyniki sektora kosmetycznego i chemii gospodarczej
W pierwszym kwartale sektor biznesowy Beauty Care (kosmetyki) osiągnął wysoki wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 2,3%. Nominalnie sprzedaż wzrosła o 6,4%, do 1, 011 mld euro. Skorygowany zysk operacyjny był wyższy w ujęciu rok do roku o 7,4% i wyniósł 169 mln euro. Skorygowana rentowność również znacznie wzrosła, do poziomu 16,7%.

Sektor biznesowy Laundry & Home Care (środków piorących i czystości) osiągnął wysoki wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 3,0%. W ujęciu nominalnym sprzedaż wzrosła o 29,5% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, osiągając wartość 1, 726 mld euro. Skorygowany zysk operacyjny był wyższy o 22,8% i wyniósł 298 mln euro, natomiast skorygowana rentowność sprzedaży ukształtowała się na poziomie 17,3%. Przejęta spółka The Sun Products Corporation miała istotny udział w wynikach sprzedaży i zysku operacyjnym.

Portfel wzmocniony akwizycjami atrakcyjnych aktywów
Henkel podpisał umowę nabycia Darex Packaging Technologies, spółki obsługującej klientów na całym świecie, od GCP Applied Technologies, a także umowę nabycia meksykańskiego producenta kosmetyków do pielęgnacji włosów Nattura Laboratorios.

Podtrzymanie prognozy na 2017 r.
Henkel podtrzymuje prognozę wyników na rok obrotowy 2017. Spółka przewiduje wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym w każdym z sektorów biznesowych w przedziale między 2% a 4%. Skorygowana rentowność sprzedaży (EBIT) ma wzrosnąć w ujęciu rok do roku do poziomu powyżej 17,0%. Zgodnie z oczekiwaniami Henkel, skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną wyniesie pomiędzy 7% a 9%.

# Newsy producenci