MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Bieg z przeszkodami – od badania do wdrożenia droga nie jest łatwa - Agnieszce Zawiszy udało się jednak przekuć pomysł w biznes
Bieg z przeszkodami – od badania do wdrożenia droga nie jest łatwa - Agnieszce Zawiszy udało się jednak przekuć pomysł w biznes

Ciekawy case study opisał portal Inn:Poland. To biznesowa historia młodej badaczki Agnieszki Zawiszy, która miała pomysł na stworzenie środka zapobiegającego coraz częstszym alergiom na nikiel.

Dr Izabela Zawisza podczas studiów doktoranckich pod opieką prof. Wojciecha Bala w Instytucie Biochemii i Biofizyki Polskiej Akademii Nauk opracowała molekułę, która blokuje wchłanianie przez skórę jonów niklu, niwelując skutki alergii. Pomysł wydawał się na jej tyle interesujący, by miał szanse na przekucie go w konkretny produkt w przemyśle kosmetycznym lub farmaceutycznym. To jednak nie okazało się takie proste.

Podczas rozmowy z szefową laboratorium jednej z polskich firm kosmetycznych usłyszałam, że gdyby nasze rozwiązanie problemu było takie dobre, to: „już dawno ktoś by na to wpadł w USA”

– opowiada INN:Poland Izabela Zawisza.

W podobnych przypadkach najczęściej kończy się na sprzedaży patentu jakiemuś większemu zagranicznemu inwestorowi, tym razem jednak badaczka wciąż próbowała szukać możliwości, by jednak stworzyć produkt w Polsce. Pomysł, jaki przyszedł jej do głowy był skądinąd  oczywisty: pozyskać środki unijne. Tym razem jednak znów czekała ją porażka.

Zdaniem urzędników byłam za młoda, miałam za małe doświadczenie. Nikt nie wierzył również w to, że uda mi się zebrać odpowiedni zespół i efektywnie nim zarządzać

– mówi młoda naukowczyni.

Kto jednak nie ryzykuje, nigdy nie pozna smaku dobrego szampana. Zawisza założyła własną spółkę w maju 2015. Dziewczyna stworzyła zespół badaczy, oparty głównie na młodych ludziach. Złożyła wniosek patentowy w Polsce, a potem rozszerzyła go na resztę świata. Potrzebowała jednak wciąż inwestora, który mógłby realnie dopomóc w monetyzacji projektu. Poszukiwania kogoś, kto zainwestuje w projekt, trwały 9 miesięcy. Ostatecznie pieniądze wyłożył jeden z tzw. aniołów biznesu.

Finalnie firma zdecydowała się na stworzenie kosmetyku, a nie leku, głównie z uwagi na mniejszą barierę wejścia na rynek. Produkcja kosmeceutyków Nidiesque ruszyła w lutym tego roku. Polski startup już sprzedaje swój pierwszy krem barierowy. Linia produkcyjna znajduje się na warszawskim Żoliborzu. Spółka chciałaby, aby kosmeceutyk trafił do aptek. Zawisza opowiada, że średnio co dwa miesiące dostaje propozycję odkupienia patentu ze strony zagranicznych inwestorów. Na razie nie ma jednak takich planów. Rozpoczęła natomiast działania związane z eksportem.

Spółka KF Niccolum przebiła się również przez urzędnicze zapory i dostała grant na rozwój kolejnego produktu – kremu, który będzie w stanie zatrzymać większą liczbę alergizujących pierwiastków takich jak kobalt, chrom i pallad. Dzięki dofinansowaniu ma on trafić na rynek w czerwcu 2018.

Zespół Laboratorium Badawczo-Rozwojowego KF Niccolum współpracuje naukowo z wieloma jednostkami badawczymi w kraju i za granicą m.in. Instytutem Biochemii i Biofizyki PAN w Warszawie oraz Uniwersytetem w Queensland w Brisbane (Australia).

# Newsy producenci
baner wewnętrzny

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!