MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Rynek drogeryjny tzw. tradycyjny potrzebuje rozwoju i wzmocnienia, a nie całkowitego wyparcia przez tzw. rynek nowoczesny – mówi Jerzy Kwiatkowski, prezes zarządu Stowarzyszenia Sklepów Kosmeteria
Rynek drogeryjny tzw. tradycyjny potrzebuje rozwoju i wzmocnienia, a nie całkowitego wyparcia przez tzw. rynek nowoczesny – mówi Jerzy Kwiatkowski, prezes zarządu Stowarzyszenia Sklepów Kosmeteria

Drogerie Kosmeteria zarządzane są od maja przez Stowarzyszenie, do którego należą właściciele poszczególnych sklepów. Jakie przed siecią stoją wyzwania, jakie cele Kosmeteria stawia sobie na rozwój i jakimi narzędziami chce się w tym wspierać - o tym mówi w rozmowe z Wirtualnymi Kosmetykami Jerzy Kwiatkowski, prezes zarządu Stowarzyszenia Drogerii Kosmeteria.

>>Ważny jest dla nas cel i świadomość właścicieli, którzy z nami będą realizowali nasz projekt. Wiemy, że bez naszego zaangażowania, nawet najlepszy pomysł może okazać się nieskuteczny<<

Co było powodem reorganizacji struktur Kosmeterii?
Firma Brodr Jorgensen, założyciel i pomysłodawca sieci Kosmeteria Eksperci Urody, po siedmiu latach budowy projektu zrezygnowała z dalszego zarządzania strukturą. Za główny powód rezygnacji podano konflikt interesów między dystrybutorami. Firma B.J. jest  dystrybutorem kilku kategorii: kolorówka, pielęgnacja twarzy, pielęgnacja włosów, pielęgnacja ciała. Inni producenci i dystrybutorzy niechętnie wspierali inicjatywę, na której czele stała tylko jedna firma konkurująca z pozostałymi na rynku. Przedstawiciele B.J. uznali, że detaliści - właściciele drogerii - nie mając nad sobą pośrednika będą bardziej wiarygodni biznesowo. Taka sytuacja zdarza się po raz pierwszy na rynku, w której to właściciele drogerii mogą sami zorganizować się i podjąć wyzwanie, które najlepiej zabezpieczy interesy właścicieli drogerii i wszystkich producentów współpracujących ze Stowarzyszeniem Drogerii Kosmeteria.

Co Pana zdaniem jest największym wyzwaniem rynku drogeryjnego?
Najważniejszym wyzwaniem jest konsolidacja oparta na zasadach współpracy i zrozumienia potrzeb. Musimy przywrócić właścicielom drogerii sens pracy i rozwoju drogerii, szukać takich rozwiązań, które spowodują powrót konsumentów do naszych drogerii.

Zależy nam na budowaniu jak najlepszej komunikacji między konsumentami a drogeriami, poprzez stworzenie bazy konsumenckiej w programach trade-marketingowych, np. postawiliśmy na współpracę z magazynem „Face&Look”, zależy nam na komunikacji z młodymi konsumentami. Chcemy wykorzystać do tego social media: Facebook, Instagram, naszą stronę internetową i aktywnie tam działać. Ważnym elementem całości będzie stworzenie oferty, którą drogerie będą się wyróżniały, głównie w kluczowych kategoriach, czyli kosmetyki kolorowej i pielęgnacji. Mamy pomysły na asortyment, który nas wyróżni. Pierwsze wdrożenia zaplanowaliśmy jeszcze w tym roku. Zapewnimy odpowiednią komunikację konsumencką na szeroką skalę, która drogeriom jest bardzo potrzebna. Moim zdaniem pojedynczy sklep sam sobie nie da rady, dlatego będziemy organizowali różne cykliczne eventy, aby zaktywizować konsumentów wokół naszych drogerii. Czasy w których było nas ponad 16 tys. drogerii niezależnych już nie wrócą. Dzisiaj pozostało nas około 3 tysięcy. Cały czas ilościowo jesteśmy najliczniejszą grupą w rynku drogeryjnym. Wierzymy, że nasz nowy projekt znajdzie uznanie i zrozumienie wśród kluczowych osób, które zbudowały swoje imperia na rynku tradycyjnym.

Czyli chodzi o to, by producenci wzmacniali także „drugą nogę”?
Ślepy pęd producentów za rynkiem nowoczesnym przez ostatnie 10 lat doprowadził do zachwiania równowagi na rynku. Przysłowiowy ‘’monopol’’ jednej sieci nikomu w dłuższej perspektywie nie będzie na rękę. Przykładem jest rynek niemiecki. Kilka lat temu ogłosiła upadłość największa niemiecka sieć drogeryjna Schlecker, mająca ponad 20 000 sklepów. Dzisiaj dominującą pozycję w Niemczech ma Rossmann. Myśli pani, że kupi w nim produkty polskich producentów? Niestety nie, chociaż jesteśmy szóstą potęgą w Europie w produkcji kosmetyków. Rynek drogeryjny tzw. tradycyjny potrzebuje rozwoju i wzmocnienia, a nie całkowitego wyparcia przez tzw. rynek nowoczesny. Drogerie ‘’tradycyjne’’ będą w niedalekiej przyszłości jedynym ratunkiem dla małych polskich producentów, których jest w Polsce ponad 400.

Z czym dziś przede wszystkim  mierzą się właściciele poszczególnych drogerii należących do Państwa sieci? Co jest problemem nr 1, 2 i 3 detalisty? 
Wszyscy detaliści, nie tylko naszej sieci, mierzą się przede wszystkim z wrażliwymi cenami, które stosują wszystkie sieci w tzw. rynku nowoczesnym oraz w Internecie, przy wsparciu producentów i dystrybutorów, którzy mają inną politykę cenową dla tego sektora. Proszę sobie wyobrazić sytuację, w której naszym drogeriom oferuje się zakup produktu w cenie wyższej niż cena półkowa konsumencka w dużej sieci handlowej. Przy takiej polityce cenowej żadna drogeria w rynku tradycyjnym nie będzie atrakcyjna dla konsumenta. Przekłada się to na kolejny problemem, którym są intensywne kampanie reklamowe finansowane z budżetów producentów, w których promowana jest przede wszystkim sieć, a nie produkt producenta. Następnym problemem jest spadek obrotów w drogeriach, co wynika z braku działań pro-konsumenckich przez operatorów sieci franczyzowych. Ostatnia kluczowa sprawa to brak młodego konsumenta, który nie zauważa naszych drogerii. Jest jeszcze zauroczony galeriami handlowymi, dużymi sklepami i wydaje mu się, że kupując w największej sieci drogeryjnej nigdzie indziej nie znajdzie dobrej ceny czy ciekawych marek i produktów. Jestem jednak dobrej myśli. Znamy wszyscy doświadczenie z hipermarketami. Miały paść małe sklepy, a po latach to małe sklepy trwają, a padają hipermarkety. Sądzimy, że podobnie może być z drogeriami.

Jak dziś Kosmeteria zamierza się pozycjonować na rynku?
Będziemy komunikować się z konsumentem w różnym wieku. Zależy nam na budowaniu świadomości marki Kosmeteria Nasza Drogeria. Wyróżni nas oferta, profesjonalna obsługa, ciekawy program konsumencki. Najważniejsza jest dla nas konsolidacja naszych sklepów aby działać spójnie i odpowiedzialnie.

Jaki typ franczyzy obecnie dominuje w Państwa sieci?  
Jest to franczyza tzw. miękka, ale będziemy dążyli do spójnych wyróżników, aby móc komunikować konsumentom pewne rzeczy istniejące we wszystkich sklepach naszej sieci. Przygotowaliśmy strategię, którą zaprezentowaliśmy właścicielom naszych drogerii 20 sierpnia na I Konferencji Stowarzyszenia w Strykowie. Wdrażamy kolejne jej elementy. Rozpoczęliśmy od budowy własnej bazy konsumenckiej opartej o program F&L Club Kosmeteria Nasza Drogeria. 23 października w Hotelu Mercure Grand w Warszawie organizujemy spotkanie dla producentów i koncernów, na którym zaprezentujemy całość projektu. 

Ile sklepów w ciągu ostatniego roku do Kosmeterii dołączyło, ile z niej zrezygnowało? Czy znacie motywacje jednych i drugich?
Wszystkie sklepy, które były na spotkaniu w Strykowie, przystąpiły do Stowarzyszenia Sklepów Kosmeteria. Jest ich obecnie 102. Do końca roku czekamy na deklarację pozostałych. Jesteśmy, również otwarci na nowych członków. Mamy już pierwsze sukcesy w tym obszarze. Ważny jest dla nas cel i świadomość właścicieli, którzy z nami będą realizowali nasz projekt. Wiemy, że bez naszego zaangażowania, nawet najlepszy pomysł może okazać się nieskuteczny. Wiemy co chcemy zrobić, wiemy jak to zrobić, mamy doświadczenie i zespół, w który wierzymy. Najlepszym weryfikatorem skutecznych działań jest ilość sklepów w projekcie. Zaczynamy z 102 drogeriami, możemy się umówić na wywiad za rok, wtedy okaże się na ile nasze pomysły znalazły uznanie i ile drogerii będzie w naszym projekcie.

Jaki jest Państwa cel na najbliższe 12 miesięcy?
Na 12 miesięcy i na kolejne lata, najważniejszym naszym celem jest budowa świadomości konsumenckiej wokół hasła Kosmeteria Nasza Drogeria oraz integracja wszystkich sklepów wokół wspólnych działań. Chcemy być zwartą, przewidywalną i odpowiedzialną siecią, wówczas osiągniemy zamierzone cele. Pomoże nam w tym stworzenie własnej jak największej bazy konsumenckiej, aby móc komunikować klientom o działaniach do nich skierowanych w sklepach i poza sklepami. Proszę trzymać za nas kciuki.

Rozmawiała: Lidia Lewandowska

Czytaj także: Dariusz Aleksandrowicz, prezes Brodr. Jorgensen: Kosmeteria Eksperci Urody to zobowiązanie wobec konsumentów

# Newsy handel
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!