MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Przewaga dzięki szkoleniom - Łukasz Barbacki o tym, że wiedza i kompetencje pracowników mają realny wpływ na sukces firmy
Przewaga dzięki szkoleniom - Łukasz Barbacki o tym, że wiedza i kompetencje pracowników mają realny wpływ na sukces firmy

W sierpniu Barbacki Consulting, firma specjalizująca się w konsultingu i szkoleniach dedykowanych firmom z rynku kosmetycznego, zorganizowała dwa warsztaty szkoleniowe.

Pierwsze szkolenie produktowe zorganizowane było w Warszawie dla polskiej marki kosmetyki kolorowej Affect Cosmetics. Kolejny warsztat przygotowany był dla działu sprzedaży marki BodyBoom w Krakowie.

Zapytaliśmy właściciela firmy Łukasza Barbackiego o tym, dlaczego wydatki związane ze szkoleniami uważa za właściwą inwestycję firm, które stawiają na długofalowy rozwój. Oto co nam powiedział... 

Jak w roku 2018 budować przewagę konkurencyjną?

  • Czy można to zrobić portfolio produktowym? Pewnie tak, ale nie jest to łatwe zadanie. Marki jeśli wchodzą na rynek chcą być obecne w jak najszerszej dystrybucji. Szansa, że my będziemy jedynym lub jednym z nielicznych punktów sprzedaży jest bardzo mała. 
  • Cena. Niska cena wydaje się oczywistym pomysłem. Ale czy jesteśmy w stanie konkurować ceną z gigantami rynkowymi? Czy taka konkurencja ma sens i prowadzi nas do sukcesu? Prawda okazuje się bolesna. Walka cenowa jest drogą bez celu. Zawsze znajdzie się ktoś, kto sprzeda  produkt o kilka groszy taniej zadowalając się mniejszą marżą.
  • Szerokość oferty. To dobry pomysł, ale wymaga od nas ogromnej przestrzeni oraz inwestycji. Tak czy inaczej, nawet jeśli dysponujemy sklepem wielkości stadionu piłkarskiego i porównywalnie wielkim budżetem i  tak nie będziemy mieć wszystkich marek jakie dostępne są na świecie.

Czy w takim razie mamy szanse na budowanie przewagi konkurencyjnej w realiach polskiego rynku kosmetycznego roku 2018?

Jedyną szansą na budowanie tej przewagi jest:

  • Poziom obsługi klienta

Tu wchodzą w grę zupełnie inne argumenty. Nawet jeśli nasz sklep jest niewielki, nawet jeśli nasza lokalizacja jest nie najlepsza, nawet jeśli nasze ceny nie są najniższe na rynku, nawet jeśli nasza oferta nie jest ogromna... możemy wygrać. Wiedzą i poziomem obsługi naszego klienta. Tylko ten czynnik może spowodować, że klient wróci do nas po raz kolejny.

Sprzedawanie kosmetyków wbrew pozorom wymaga ogromnej wiedzy merytorycznej połączonej z umiejętnościami sprzedażowymi.

Tym właśnie się zajmujemy.  Łączymy w naszych szkoleniach praktykę sprzedaży, wiedzę o kosmetykach oraz nowoczesne metody pracy z klientem.

Podam dwa przykłady odmiennych szkoleń.

Polska marka kosmetyki kolorowej Affect konsekwentnie od kilku lat wprowadza na polski rynek kosmetykę makijażową o bardzo wysokiej jakości, skierowaną zarówno do osób zawodowo zajmujących się wizażem jak też do klienta indywidualnego. To zadanie wymaga inwestowania w wiedzę i umiejętności pracowników, którzy będą sprzedawać tak specjalistyczne produkty. 

Szkolenie, jakie prowadziliśmy ostatnio, odbyło się w hurtowni kosmetycznej Constanza w Warszawie. Hurtownia zajmuje się sprzedażą kosmetyków z wielu kategorii. Byliśmy pozytywnie zaskoczeni wysokim poziomem wiedzy personelu oraz niezwykle wysokim poziomem obsługi klienta przez pracujące tam osoby. A jednak mimo tego właśnie ta hurtownia wyraziła chęć poświęcenia kilku godzin, aby podnieść wiedzę pracowników sprzedaży o marce Affect. Właściciele mają świadomość, że tylko zwiększając wiedzę personelu, poziom obsługi klientów i ich zadowolenie mogą budować dobrą przyszłość swojej firmy.

Z drugiej strony właściciele marki mają świadomość, że nawet najlepsza jakość kosmetyków bez odpowiedniego przygotowania personelu sprzedażowego nie wystarczy.

Szkolenie było prowadzone przez Izabelę Barbacką – dyplomowaną Mistrzynię Wizażu i Stylizacji z uprawnieniami państwowymi, osobę z ogromnym doświadczeniem, praktyka pracującego na co dzień z tą kategorią produktową.

I tu mamy punkt wspólny, gdzie dla obu firm inwestycja czasu i pieniędzy w profesjonalne szkolenie jest oczywista. Jest jasne, że takie szklenie musi być prowadzone przez osobę posiadającą nie tylko wiedzę, ale też ogromną praktykę w pracy z kosmetykami kolorowymi.

Drugi przykład to znakomicie rozwijająca się polska marka kosmetyczna Body Boom. To niezwykle dynamicznie rosnąca marka, która w bardzo krótkim czasie podbiła nie tylko rynek polski, ale też wiele  rynków zagranicznych, niekiedy naprawdę bardzo trudnych do ekspansji, jak np. Japonia.

Marka osiągnęła nie tylko sukces biznesowy w postaci szybkiego wzrostu, ale też pozyskała tysiące zakochanych w jej produktach konsumentek, uwielbiających produkty Body Boom.

Jednak pomimo tych sukcesów, dynamiki wzrostu i pięknych perspektyw właściciele zdecydowali się zainwestować w złożone i bardzo obszerne szkolenie sprzedażowe skierowane do działu sprzedaży.

W ostatnich dniach sierpnia przeprowadziliśmy dla nich szkolenie o nazwie: „Sprzedaż. Kompleksowe szkolenie warsztatowe". Omówiliśmy ogromną paletę tematów wpływających na realne zwiększanie sprzedaży.

Szkolenie jest moim autorskim projektem. Oparte jest nie tylko na wiedzy teoretycznej, ale też na wieloletnim doświadczeniu sprzedażowym zdobytym na rynku polskim i wielu rynkach zagranicznych

To też znakomity przykład, że inwestycja w wiedzę personelu, komfort pracy, rozwój jest niezbędna na każdym etapie rozwoju firmy.

Choć oba szkolenia mają odmienny charakter, pokazują wyraźnie, że w obecnych czasach przewagę konkurencyjną można i trzeba budować na wiedzy i kompetencjach personelu. To ludzie tworzą sukces firm. Bez ludzi nie ma biznesu. Warto inwestować w największy kapitał jaki można posiadać, czyli swój personel.

# Newsy handel
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!