MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Perfumerie wygrywają tegoroczny Daymakerindex Polska
Perfumerie wygrywają tegoroczny Daymakerindex Polska

Perfumerie i sklepy z działu Uroda (monobrandowe sklepy kosmetyczne) najlepiej radząc sobie z obsługą klienta według badań Daymakerindex Polska 2017. Nieco słabiej wypadają drogerie, choć i tak lepiej niż w ubiegłorocznym badaniu – wzrost wyniósł aż +11% w tym przypadku.

Raport Daymakerindex Polska 2017 obejmował 19 kategorii, 131 sieci i 655 wizyt tajemniczego klienta.  

Co ciekawe na tle Europy Polska wypada bardzo dobrze! Nasze standardy obsługi klienta są daleko przed tymi, z jakimi zetkniemy się we Francji, Anglii, Niemczech czy Włoszech. W Polsce natomiast najlepiej wypada obsługa klientów w Kielcach – tam hasło: klient nasz pan, jest najbardziej adekwatne. Bardzo dobrze wypadły również sklepy zlokalizowane w Olsztynie, Opolu i Gorzowie Wielkopolskim. Dość słabo na tym tle prezentują się największe miasta, np. Warszawa czy Wrocław.

Perfumerie i Uroda bliskie ideału
Zwycięzcą tegorocznej edycji rankingu została Perfumeria Douglas. Ta sieć wygrała już w roku 2015, a w poprzednim ustąpiła miejsca Wólczance. Teraz wróciła na pierwsze miejsce. Nieznacznie gorszy wynik miała Sephora i to te dwie sieci wywindowały kategorię Perfumeria na pierwsze miejsce całego zestawienia.

Spośród badanych sieci największe wzrosty w odniesieniu do poprzedniego roku uzyskały w branży kosmetycznej takie sklepy jak Rossmann (76% vs.48%), Sephora (93% vs73%), Yves Rocher (85% vs 66%) i MAC (91% vs 73%).

Cały ranking sieci z badania 2017 dostępny jest tutaj.

W drogeriach nie mówią dzień dobry?
Z raportu Daymakerindex 2017 tak niestety wynika. Być może duży ruch w sklepie, mocne postawienie na samoobsługę i sporo innych obowiązków ciążących na sprzedawcach wpływa, że element powitania każdego klienta, umyka gdzieś personelowi? Niestety tu drogerie spośród sklepów wszystkich branż wypadły na samym końcu. Zdecydowanie lepiej wygląda to w perfumeriach i sklepach monobrandowych – tam niemal każdy konsument witany jest od progu.
Perfumerie są też liderem sprzedaży dodatkowej – udaje się to aż w 70% sklepów, odrobinę słabiej wypadają sklepy z grupy Uroda – 60%, drogerie z wynikiem 43% plasują się w połowie stawki.
Co ciekawe sklepy, w których powitanie (zwłaszcza z uśmiechem na twarzy ekspedientki) jest standardem, nie tylko są korzystniej odbierane przez klientów, ale okazuje się, że w tych placówkach lepiej wypadają takie czynniki, jak rozmowa z klientem, wybadanie jego potrzeb, propozycja przetestowania produktów, wyczerpujące udzielanie informacji o ofercie czy sprzedaż dodatkowa.

- Lokalizacja sklepu, projekt i styl wnętrza, ale przede wszystkim pracujący w nim sprzedawcy będą stanowić bardzo ważny atut sklepów w przyszłości

– mówi Sofia Valentin, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Daymaker. Jej zdaniem sklepy nudne, niezachęcające swoim wyglądem, nie będą w stanie zapewnić klientom pozytywnych wrażeń zakupowych, a konkurencja ze strony e-commerce staje się z roku na rok coraz wyraźniejsza.

# Newsy handel
baner wewnętrzny

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!