MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

LaQ – kwintesencja naturalności
LaQ – kwintesencja naturalności

Dawno, dawno temu firmy musiały przyozdabiać się słowami: misja, wizja, strategia, by otoczenie biznesowe brało je na poważnie. Następuje jednak zmiana pokoleniowa. Dystans się skraca, komunikacja z konsumentem jest bardziej bezpośrednia, więc nawet żart czy delikatna ironia w komunikacji młodych marek są dziś na miejscu i nie świadczą o jakimś marketingowym faux-paus.

Kiedy jest się młodą marką, to tak naprawdę można wszystko. Powstanie produktu: jednego, drugiego, trzeciego, to jeszcze nie są narodziny marki. Tak naprawdę twórcy wyznaczają pewne kierunki, a prawdziwe życie zaczyna się z momentem, kiedy brand staje się już jakoś rozpoznawalny wśród konsumentów. To, jak markę postrzegają klienci, jest prawdziwym sprawdzianem dla producenta. Bo w sprzedaży, wiadomo, klient zawsze ma rację.

W pracy nad marką liczy się jednak szczerość. Trzeba mieć na nią jakiś pomysł i czuć to. Inaczej wszystko się posypie.

W tych szybko zmieniających się czasach, trzeba też umieć błyskawicznie reagować. Czuć trendy. Właściwie odczytywać emocje konsumentów. Czasem wręcz mieć odwagę zaryzykować, bo ciężko być na zatłoczonym rynku kosmetycznym kolejną marką. W dodatku taką bez wyrazu...

Trzeba mieć na siebie jakiś pomysł i wyróżnik. Choć w tym bogactwie oferty również, bądźmy szczerzy, o takie „unique proposals” coraz trudniej…

LaQ - zacznijmy od początku…

LaQ to poznańska firma oferującą kosmetyki do twarzy i ciała, oparte na naturalnych składnikach. Założycielami marki są Karolina Latanowicz, chemiczka i założycielka bloga KremDlaMnie, oraz Bernard Latanowicz, właściciel firmy Latech. Karolina prowadziła bloga, kręciła kosmetyki w przysłowiowej już kuchni (to pomieszczenie jest dość często pierwszym laboratorium firm kosmetycznych), miała swoją pasję. Aż któregoś dnia, jej mąż, z wyraźnie większym zacięciem biznesowym, zasugerował, by od hobby przeszła do zarabiania. Sprzedaż kosmetyków to jest oczywiście wyzwanie. Zwykle historie takie jak ta rozpoczynają się od e-commerce’u. Czasem też na tym etapie się zatrzymują. W tym przypadku jednak udało się wyjść poza handlowe ramy internetu i to już zasługa Bernarda, który sprawnie komercjalizował pasję swojej żony.  

Czas naturalnych

LaQ wbił się w zupełnie niezły moment. Naturalność rządzi rynkiem kosmetycznym. Niektórym młodym firmom udaje się przebijać szklany sufit i znajdować przestrzeń na drogeryjnych półkach. Do wykorzystania dostępne są także środki unijne, by już na starcie myśleć o wychodzeniu poza Polskę.

Rozmowy z kupcami to oczywiście jeden z trudniejszych elementów w układaniu biznesu. Wymaga cierpliwości, determinacji, a pewnie i nieco szczęścia. Tego ostatniego czynnika nie ma co deprecjonować;-) W końcu sam Napoleon zwykł był mawiać: „Od dwóch dobrych generałów wolę jednego, który ma szczęście”.

Kosmetyki LaQ można już znaleźć w niektórych sieciach handlowych (np. Auchan, Hebe), a firma zaczęła również przygodę z eksportem, wystawiając się na najważniejszych targach kosmetycznych.

Jeśli dziś niektórzy zastanawiają się, jak wymówić nazwę LaQ, to… trudniej już było;-) W pierwotnym zamyśle to było La Quintessence, co znaczy dosłownie „kwintesencja”. Założeniem była kwintesencja natury. Później małżeństwo Latanowiczów skróciło jednak nazwę do samego LaQ, aby była łatwiejsza do wymówienia szerokiej publiczności.

Rodzinny biznes

LaQ jest firmą, która finansuje się ze środków własnych założycieli i zaciągniętych na rozwój biznesu kredytów. Do dyspozycji pozostaje też pewna pula  z uzyskanych dotacji. Właściciele wciąż czują, że przed nimi ogrom pracy, jeśli chcą utrzymać się na bardzo konkurencyjnym rynku. Mają jednak zdroworozsądkowe podejście, by porażki, które zawsze w biznesie się przytrafiają, traktować jak lekcje na przyszłość.

Mają w sobie dużo pozytywnej energii i woli działania. A jednocześnie szacunek wobec tych, którzy ten rynek już poukładali przed nimi.

Pojawiają się też pierwsi zainteresowani ich marką inwestorzy, ale póki co LaQ ma ambicję pozostać rodzinnym przedsiębiorstwem.

Wyróżnij się lub zgiń

To chyba najstarsza marketingowa zasada. Sprawdza się szczególnie w tych przypadkach, kiedy budżet reklamowy jest mocno ograniczony. O LaQ zrobiło się bardzo głośno w lutym tego roku. Za sprawą etykiety żelu dla facetów 8w1, która totalnie podbiła internet. Dość frywolne poczucie humoru w komunikacji i puszczenie oka do konsumentów, zdało egzamin. Panowie nareszcie przeczytali na etykiecie coś kompletnie odmiennego od typowych opisów kosmetyków. I kupili ten koncept. Dosłownie. Sprzedaż w tych dniach, kiedy po sieci krążyły obrazki etykiety żelu do mycia, szybowała w górę. I to jak! W sklepie internetowym firma miała więcej zamówień w ciągu 2 tygodni niż w całym 2018 roku!

Co ciekawe Karolina początkowo pomysłu na tę etykietę nie kupiła. Prace szły w innym, bardziej standardowym kierunku. 

- Powiedziałem, co chciałbym tam zamieścić. Dorobiliśmy szczegóły. Potem kłótnia z Karoliną, że ona się pod tym nie podpisuje. Kilka cichych i nerwowych dni. Później jeszcze tylko test wśród znajomych. Kolega Szymon zaproponował zmianę jednego wyrazu. I koniec. Sama praca projektowa nad opisem na żel 8w1 to była kwestia ok. 15 minut i dość głośnych salw śmiechu Ewy i mojego - mówił w jednym z wywiadów Bernard.

Karolina i Bernard LatanowiczWłaściciele nie zamierzają komunikacji wszystkich produktów sprowadzać do tego typu narracji (choć jak widać to dość opłacalny zabieg). Na pewno zależy im jednak, by marka miała swój wizualny i komunikacyjny styl, ale też planują po prostu krok po kroku rozwijać biznes. Portfolio oferowanych produktów, sprzedaż, działania marketingowe...

Robią więc swoje. Krok po kroku.

W tym roku w konkursie Love Cosmetics Awards zdobyli główną nagrodę w kategorii #Creative Product Concept właśnie za Żel dla facetów 8w1. Podczas obrad ta kategoria była dość długo omawiana. Było emocjonująco! Na koniec jedna z jurorek powiedziała: "marketing marketingiem, ale to przecież jest poza wszystkim bardzo dobry produkt!". I posypały się punkty:-)

# LOVE COSMETICS AWARDS 2019
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: NATURATIV Szef Sprzedaży i Rozwoju Rynku - Polska Oferta pracy: Technolog - MPS Koszalin Oferta pracy: Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Barwa - Krajowy Koordynator ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Partner of Promotion - Specjalista ds. PR Oferta pracy: Miraculum - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm Manager ds. Zakupów Działu Kosmetycznego Oferta pracy: Beliso - Export Manager Oferta pracy: Laboratorum Kosmetyczne Dr Irena Eris: Koordynator Wsparcia Sprzedaży - Europa Wschodnia Oferta pracy: Veoli Botanica - Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Farmona - Marketing Manager Oferta pracy: 4mass Regionalny Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Floslek - Specjalista ds. marketingu&PR Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!