MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Melli Care - nasz koncept interesował odbiorców z różnych rynków. Cosmoprof pokazuje coraz większe rozdrobnienie rynku
Melli Care - nasz koncept interesował odbiorców z różnych rynków. Cosmoprof pokazuje coraz większe rozdrobnienie rynku

Aleksandra Matysiak, prezes Melli Care:

Oceny targów Bolonia Cosmoprof 2019 na podstawie ilości, a bardziej wartości transakcji, do jakich mam nadzieję dojdzie, będziemy mogli dokonać w najbliższych miesiącach. Jednak już sama obecność i możliwość zaprezentowania się była dla nas ogromną nobilitacja.

Aleksandra MatysiakPokazanie się klientom B2B stworzyło potencjał, jakiego nie byłoby, gdybyśmy do Bolonii nie przyjechali. Mamy świadomość, że to dopiero pierwszy maleńki krok - pierwsza jaskółka wiosny nie czyni, ale odbieramy nasz udział bardzo pozytywnie. Pomimo małego portfolio i skromnego stoiska (chociaż zdaniem odwiedzających bardzo ładnego) sporo firm było zainteresowanych naszym konceptem - i były to osoby z kompletnie różnorodnych krańców świata.

To dla nas była możliwość obejrzenia produktów pieczołowicie przez nas stworzonych w oczach osób z innych kręgów kulturowych, z różnym bagażem oczekiwań i poczucia smaku, estetyki, problemów skórnych w danej strefie geograficznej, czy typowych dla danej rasy.

Jako MELLI care byliśmy w Bolonii po raz pierwszy, natomiast znam te tragi dosyć dobrze, ponieważ przez wiele lat przyjeżdżałam na Cosmoprof służbowo. Jedno się nie zmienia – jest tu mekka światka kosmetycznego. Tutaj się przyjeżdża dla podtrzymania relacji, dla orientacji, co nowego w branży piszczy, jakie nowe marki i produkty się pojawiły na rynku oraz dla stworzenia sobie potencjału spotkania ewentualnego odbiorcy. Zarówno kupca z sieci, jak i hurtownika z kanału tradycyjnego.

Dla mnie osobiście zaskoczeniem była hala Cosmoprime i marki w założeniu selektywne, chociaż nie tylko takie tam znalazłam oraz spora hala Green&Organic, w której z założenia miały znaleźć się marki kosmetyków organicznych, czy chociaż naturalnych.

Ciekawe było to, że nie wszystkie marki, jakie tam się znalazły mają w 100% produkty naturalne. Wydaje mi się, że zjawisko greenwashingu wyraźnie było tam obecne.

My wystawiliśmy się w pawilonie narodowym z kilku względów. Po pierwsze trzymamy się linii promocji jako marki polskiej, po drugie poszukiwaliśmy klientów biznesowych,a  nie konsumentów, którzy mogliby jednorazowo dokonać zakupu na naszym stoisku.

Kolejne spostrzeżenie mamy takie, iż naszych polskich (i nie tylko) tuzów było mniej, niż zazwyczaj. Pytanie, czy tak dobrze rozwinęli dystrybucję swoich marek za granicą, że nie potrzebują promocji marki na tych targach i nie zależy im na budowaniu relacji z odbiorcami podczas tych 4 dni, czy przenieśli się do kanału online i idea obecności na targach powolutku schodzi na drugi plan? Bardzo ciekawe to dla nas zjawisko i będziemy je obserwować, bo fajnie jest uczyć się od tych bardziej doświadczonych marek. Natomiast uważamy, że dla nowej młodej marki bycie na Cosmoprof otwiera wiele możliwości, na przykład bardzo zaskoczeni byliśmy ilością zapytań o produkcję private label.

Mocną stroną targów jest fakt, że na Cosmoprof można spotkać potencjalnych klientów nie tylko z Europy, ale z całego świata. Magia targów w Bolonii niezmiennie trwa od lat i przyjeżdża tu naprawdę wielu profesjonalistów poszukujących nowości. W jednym miejscu taka różnorodność: każdy znajdzie coś dla swojego biznesu. Dla nas, Europejczyków to też w sumie znośna odległość. Po wojażach do Japonii wyjazd do Włoch wydawał się bułką z masłem, przynajmniej logistycznie.

Zdecydowanie słabą stroną są nadal koszty. W naszym przypadku korzystaliśmy z dofinansowania, realizacja zadań którego to dla nas nie lada wyzwanie, również finansowe, ponieważ to nie wygląda tak, że dostajemy pieniądze na wydanie i lekką ręką je wydajemy.

Pomimo przewidywanej zaliczki założyliśmy wszystkie koszty z własnej kieszeni i czekamy na refundację tych kosztów. Bolą zatem komentarze wystawców z Niemiec czy Francji, że polscy wystawcy obrandowani panelami Polskiej Gospodarki szerokim gestem inwestowali w bizantyjski wystrój stoisk na koszt Unii Europejskiej. Zawsze podkreślałam i będę podkreślać dalej, że ta sama kwota podarowana Polakom i naszym sąsiadom zostanie zgoła inaczej wykorzystana, bardziej efektywnie i efektownie.

Bardzo fajnie wyglądały polskie stoiska, te większe, i te mniejsze. O to przecież chodzi, że zanim zapytamy o cenę, to "kupujemy oczami" i jest impulsywna reakcja: albo coś się podoba i jest szansa na dalsze rozmowy o cenie i warunkach współpracy, albo produkt jest na pierwszy rzut oka nieatrakcyjny i nawet nikt do stoiska nie podejdzie: -)

Dzisiaj wyprodukować można wszystko, pytanie jaki jest pomysł na wypromowanie swojej marki. Zakładając w planach sprzedaż eksportową od początku trzeba przewidywać, czy nazwa marki, nazwy produktów, obcojęzyczne etykiety są przystosowane na rynki, którymi jesteśmy zainteresowani. Wejście na obce rynki do szerokiej dystrybucji to ogromne koszty, skala produkcji, dodatkowe certyfikacje, jeśli mówimy o pozaeuropejskich rynkach, logistyka, elastyczność.

Na przykład obecny szum wokół plastikowych opakowań będzie nie lada wyzwaniem dla polskich producentów. Zwolennicy zero waste mają rację, że szklane opakowania są lepsze od plastiku, ale znacznie podnoszą koszty logistyczne, ubezpieczenia transportu na wypadek uszkodzenia opakowań w drodze do klienta.

Podnoszą koszt produktu, przez co nie jesteśmy już tak atrakcyjni dla rynków odległych, jak by się wydawało. Dwa aspekty: finanse i kreatywność są niezbędne. W naszym przypadku bardzo ciężko byłoby bez dofinansowania ze środków unijnych w ogóle startować, chociaż nawet  z dofinansowaniem nie jest nam łatwo. Tu się przydaje polska cecha narodowa, czyli kreatywność i elastyczność. Jesteśmy chłonni wiedzy, obserwujemy trendy, mamy swoje pomysły, korzystamy z dobrodziejstw natury i wspieramy się wiedzą jednostek badawczych, szukamy źródeł finansowania. Powstaje z tego mix, który przydaje się w budowaniu strategii eksportowej.

Największe zdziwienie związane z tegoroczną edycją targów dotyczy faktu, że nastąpiło takie rozdrobnienie rynku. Kiedyś wystawiały się duże firmy, dzisiaj już nie. Było sporo małych firm nie tylko z Polski, ale z Europy, Stanów Zjednoczonych, Korei. Co drugi wystawca oferował produkcję private label, czyli producenci kładą nacisk nie tylko na kreowanie i rozwój swoich marek, ale bardzo chętnie wykonują zlecenia dla innych brandów. W związku z tym dostawcy opakowań, surowców, etykiet podchodzą bardziej elastycznie do ilości oferowanych jednostek.

To z jednej strony bardzo fajne, bo obniża próg wejścia na rynek z nową marką, ale sprzyja też powstawaniu marek nijakich, kopii już istniejących, powielaniu designu i całej identyfikacji wizualnej marek.

Trochę taki bazar się zrobił na rynku i to było dla nas bardzo widoczne, przede wszystkim w hali Green&Organic. Z drugiej strony były perełki, przemyślane produkty, spójne w identyfikacji koncepty, bardzo pomysłowe stoiska, które zapadły w pamięć.

# Eksport
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: NATURATIV Szef Sprzedaży i Rozwoju Rynku - Polska Oferta pracy: Technolog - MPS Koszalin Oferta pracy: Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Barwa - Krajowy Koordynator ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Partner of Promotion - Specjalista ds. PR Oferta pracy: Miraculum - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm Manager ds. Zakupów Działu Kosmetycznego Oferta pracy: Beliso - Export Manager Oferta pracy: Laboratorum Kosmetyczne Dr Irena Eris: Koordynator Wsparcia Sprzedaży - Europa Wschodnia Oferta pracy: Veoli Botanica - Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Farmona - Marketing Manager Oferta pracy: 4mass Regionalny Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Floslek - Specjalista ds. marketingu&PR Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!