Znajomym ufamy bardziej niż celebrytom

Znajomym ufamy bardziej niż celebrytom

Kluczowe dla konsumentów i ich decyzji zakupowych jest doświadczenie z marką (90%), czyli wszystko to, co dzieje się podczas obcowania z produktem już po zakupie. A celebryci i znajomi? Czy potrafią zachęcić do zakupu? Zbadała to agencja IQS.
 


Co drugi badany (48%) twardo deklaruje, że na jego chęć zakupu nie wpływa to, czy w reklamie występuje znana osoba. Taką niezależną postawę prezentują częściej osoby młodsze (do 34. roku życia) oraz lepiej wykształcone.

Jest jednak duża grupa osób (39%), dla której obecność znanej osoby w reklamie potrafi wpłynąć pozytywnie na poziom zaufania do danej marki. Może też spowodować, że chętniej po tę markę sięgną (częściej twierdzą tak osoby nieco starsze, w wieku powyżej 35 lat).

– O ile badani nie przyznają się do wpływu celebrytów w reklamie na własne decyzje zakupowe, o tyle wpływ i rekomendacja bliskich ma duże znaczenie. Czasem wystarczy pozytywna opinia czy bezpośrednia rekomendacja, zachęcenie do danego produktu, marki (53%). Istotny i często wystarczający jest również fakt, że bliska osoba używa danego produktu i sprawdza się on w jej przypadku (43% – tu częściej osoby starsze, z mniejszych miejscowości) – podkreśla Marta Rybicka, socjolog IQS.



– Poza trudnym momentem wbicia się w mindset i koszyk konsumenta mamy drugi moment prawdy, a więc doświadczenie z produktem, czyli to, co dzieje się, kiedy zostajemy z zakupem „sam na sam”. Jeśli na tym etapie przyjdzie rozczarowanie, to prawdopodobnie nawet najciekawsza reklama nie nakłoni konsumenta do ponownego zakupu – wyjaśnia.


Potwierdza to duże znaczenie rekomendacji i opinii znajomych (72%) oraz dodatkowe wsparcie wynikające z ich doświadczeń.
Marka sama w sobie, jej wartość i popularność na pewno stanowi siłę (wpływ na decyzję średnio co drugiego badanego), ale już rekomendacje sprzedawców (24%) czy sama reklama (16%) nie są wystarczającym czynnikiem.
 
Mężczyźni częściej skłonni są wykorzystywać informacje i opinie o marce online oraz informacje ze strony internetowej brandu. Może to wynikać z ich wrodzonej chęci poznawczej.


Rekomendacje bliskich są mile widziane w odniesieniu do praktycznie wszystkich kategorii produktowych (stosunkowo najrzadziej dotyczy to używek, suplementów diety oraz biżuterii). Tylko co szósta osoba (16%) deklaruje, że raczej nie zdarza jej się dokonywać zakupu pod wpływem bliskich. Częściej twierdzą tak mężczyźni i osoby starsze.































































































Badanie przeprowadzono w styczniu 2016 r. za pomocą panelu Opinie.pl na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków.

# Badania rynkowe
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi