MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Zapach i cena - determinanty wyboru perfum
Zapach i cena - determinanty wyboru perfum

Według raportu firmy badawczej Euromonitor, którego dane opublikował dziennik „Rzeczpospolita", polski rynek kosmetyków zapachowych (wliczając sprzedaż online) wzrośnie w tym roku do 1,93 mld zł. – O sprzedaży decydują dwa czynniki: zapach i cena – twierdzą analitycy Euromonitora.

Dodają, że większość firm zabiega o konsumentów promocjami cenowymi – co hamuje wartościowy wzrost rynku. Promocjami kuszą zarówno sklepy internetowe, które mają już 18 proc. polskiego rynku zapachów, jak i tradycyjne perfumerie, które też coraz częściej rozwijają sprzedaż w sieci.

Z badania Ipsos dla Coty wynika zresztą, że jest to strategia dobrana do oczekiwań polskich klientów, w tym nabywców droższych marek.
44 proc. z nich przyznaje, że chętnie sięga po nowości (wśród kobiet 47 proc.), a 42 proc. kupuje zapachy tylko w promocji.

– Perfumy wciąż są w Polsce dobrem dość luksusowym, po które często sięgamy, gdy oferowane są w atrakcyjnych cenach promocyjnych – potwierdza Agata Nowakowska, rzeczniczka sieci drogerii Rossmann, która w tym roku na święta miała promocję 1+1 (dwa zapachy w cenie jednego).

W drogeriach rośnie też oferta niedrogich, masowych perfum, z których część nawiązuje zapachem do znanych luksusowych marek. Inne bazują na własnych recepturach. Współpracą z najlepszymi światowymi perfumiarzami chwali się La Rive, czołowy polski producentów zapachów, które sprzedaje w 80 krajach. Eksport rozwija też Uroda Polska (wcześniej Bi-Es). Chociaż w perfumach nie mamy tak znanych brandów, jak w makijażu czy kosmetykach pielęgnacyjnych, to Polska jest dużym producentem marek własnych, na zlecenie m.in. sieci handlowych.

Z kolei wzrost siły nabywczej Polaków sprawił, że jesteśmy gotowi wydać więcej na droższe zapachy.
W badaniu Ipsos 64 proc. Polaków twierdzi, że zależy im na używaniu oryginalnych zapachów, a 54 proc. jest gotowych więcej za nie zapłacić.

– Klienci mają coraz większe wymagania, poszukują coraz bardziej selektywnych marek, a sam rynek staje się coraz bardziej dojrzały. Zauważyliśmy także wzrost zainteresowania zapachami niszowymi, dostępnymi w niewielu punktach sprzedaży

– potwierdza Michał Gajkowski, członek zarządu Douglas Polska.

– Patrząc całościowo na rynek, widzimy, że sprzedaż zapachów (wód toaletowych i perfumowanych) zwiększyła się w ciągu roku o 18 proc. pod względem wartości oraz o 11 proc. w ujęciu wolumenowym

– mówi Agnieszka Majewska, członek zarządu Coty Polska i dyrektor marketingu Coty na Europę Środkowo-Wschodnią, powołując się na dane firmy badawczej Nielsen. A według nich Coty nie tylko jest liderem polskiego rynku zapachów z 53-proc. udziałem w sprzedaży, ale też rośnie szybciej niż on – wartościowo o niemal jedną czwartą w skali roku.

źródło: "Rzeczpospolita", 28 grudnia 2016, Anita Błaszczka "Perfumy warte prawie 2 mld złotych"

# Badania rynkowe
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!