Raport SentiOne o branży beauty w social mediach - prezentujemy częściowe wyniki dotyczące kategorii pielęgnacji twarzy

Raport SentiOne o branży beauty w social mediach - prezentujemy częściowe wyniki dotyczące kategorii pielęgnacji twarzy

W pierwszym kwartale 2018, najczęściej pojawiającymi się we wszystkich językach tematami dyskusji były: maski (54%), konkretne składniki - takie, jak witaminy, kwas hialuronowy i “czyste kosmetyki” bez konserwantów (13,51%), produkty “zrób to sam” (DIY) (9,04%), K-Beauty (6,09%), kosmetyki naturalne (5,44%), wegańskie i wegetariańskie (4,52%) oraz zapobiegające starzeniu się skóry (3,92%) - wynika z obszernego raportu dla branży beauty opracowanego przez globalną agencję SentiOne.

Konsumenci poszukują kosmetyków naturalnych, nietestowanych na zwierzętach i pozbawionych szkodliwych składników. Oczekują, że marki będą transparentne w komunikowaniu składu i sposobu produkcji. Jest to szczególnie widoczne w wypowiedziach niemieckich internautów - najczęściej omawiane zagadnienia na tym rynku dotyczą wegańskich i wegetariańskich kosmetyków, naturalnych produktów i ich składników.

Krytyka

Krytyczne wzmianki, mogące znacząco wpłynąć na wizerunek marki, w analizowanym okresie dotyczyły głównie podrażnień skóry (alergii), testów na zwierzętach oraz szkodliwych dla organizmu i środowiska składników. Anglojęzyczni internauci skarżą się na plastikowe opakowania produktów, zwłaszcza te postrzegane jako nieekologiczne. Fińscy internauci wydają się być bardzo wrażliwi na zanieczyszczenie środowiska, angażują się w inicjatywy obywatelskie, które lobbują za całkowitym zakazem stosowania mikrogranulek w kosmetykach. Ponadto szeroko omawiają również potencjalnie szkodliwe działanie chemicznych filtrów UV, ponieważ, jak się okazuje, są one niebezpieczne dla ekosystemów morskich i koralowców.

Tematy beauty aktywują kobiety

Dyskusje na temat produktów do pielęgnacji twarzy w analizowanym okresie na wszystkich badanych rynkach zostały zdominowane przez kobiety. Sytuacja ta może się nieco zmienić w najbliższych miesiącach, ponieważ jak wynika z obserwacji SentiCare wiele marek planuje wprowadzenie linii kosmetyków do pielęgnacji twarzy dla mężczyzn. Na podstawie wzmianek internetowych trudno jest precyzyjnie określić grupę wiekową dla produktów z kategorii Face Care. Młodzi ludzie pisząc o kosmetykach korzystają z Instagrama i Facebooka, starsi natomiast dzielą się swoimi doświadczeniami na blogach i forach. Należy zauważyć, że wszystkie osoby należące do omawianej grupy docelowej, są bardzo aktywne w sieci, poszukując tam wskazówek, porad i opinii. Wszystko to sprawia, że to właśnie internet jest tak potężnym narzędziem dla działań marketingowych marek, a jego wykorzystanie to dziś absolutna konieczność.

O co pytają konsumenci?

Najczęstszymi problemami z jakimi spotykają się konsumenci, są: trudność w doborze kosmetyków do konkretnych rodzajów skóry, wysokie ceny produktów kosmetycznych dedykowanych cerze wymagającej oraz jakość kosmetyków, która nie zawsze jest adekwatna do ich ceny. Internauci podkreślają, że mogą nadal znaleźć w produktach niektóre toksyczne składniki, prawdopodobnie szkodliwe i niebezpieczne dla ich zdrowia. Najczęstsze pytania dotyczą doświadczeń innych internautów i ich rekomendacji. Ludzie szukają kosmetyków, które nie zawierają parabenów i żadnych toksycznych substancji, pytają o zastosowanie produktów, dopasowując je do różnych rodzajów skóry. Wielu internautów sprawdza, czy marka testuje swoje produkty na zwierzętach. Konsumenci w sieci są niezwykle świadomi - chcą wiedzieć, co kupują i oczekują, że producenci będą transparentni i uczciwi.

Za co użytownicy cenią kosmetyki pielegnacyjne?

Użytkownicy doceniają w produktach do pielęgnacji twarzy atrakcyjny zapach, właściwości nawilżające, efekty matujące, gładką konsystencję oraz praktyczne, kolorowe opakowania. Zwracają uwagę na dostępność produktów w kontekście obecności na półkach sklepowych. Istotna jest także różnorodność produktów - powinny być one dostępne w wielu wersjach, dla różnych rodzajów cery i niedoskonałości skóry. Konsumenci starają się nie kupować kosmetyków testowanych na zwierzętach oraz tych, które zawierają toksyczne składniki(!).

Ważna wskazówka dla całej branży beauty: producenci powinni podjąć jakieś wspólne działania komunikacyjne, by uświadamiać konsumentom, że w Unii Europejskiej obowiązuje prawo zakazujące testów kosmetyków na zwierzętach, a żaden z dopuszczonych składników nie jest toksyczny!

Internauci skarżą się na kosmetyki, które powodują efekty podrażnienia, wysuszenia lub pozostawiają uczucie tłustości na twarzy. Źle postrzegane są także kosmetyki o nienaturalnym, chemicznym zapachu. Ostatnim, ale nie najmniej ważnym czynnikiem, który denerwuje konsumentów, są niewymiarowe i niepraktyczne opakowania.

O tych firmach się mówi w kontekście kategorii face care

Niemieckojęzyczni internauci najczęściej mówią o Balea (1 243), NIVEA (816) i Alverde (795). Konsumenci najczęściej wyrażają swoje pozytywne opinie o NIVEA, która otrzymuje prawie 44% pozytywnych wypowiedzi. Warto jednak wspomnieć, że Balea jest bardzo aktywna w internecie i prowadzi komunikację na naprawdę wysokim poziomie - jej zasięg jest prawie trzykrotnie większy niż zasięg NIVEA i Alverde.

Najpopularniejsze marki w anglojęzycznej części internetu to Avon (3 696), Lush (2 814) i jeszcze raz L’Oréal (1 978). Lush zajmuje pierwsze miejsce w tym zestawieniu, jeśli chodzi o stosunek pozytywnych opinii (37,51%). Lush i L’Oréal notują o wiele więcej wyświetleń niż Avon.

Największymi graczami fińskiego rynku są Lumene (2 349), NIVEA (2 223) i Oriflame (1 363). Lumene była najczęściej chwaloną marką (49,62% stwierdzeń pozytywnych) oraz tą z najwyższym zasięgiem (około 280 tysięcy wyświetleń).

Najpopularniejsze marki na węgierskim rynku to: Bioderma (6 874), NIVEA (1 193) i Garnier (741). Okazuje się jednak, że NIVEA i Garnier są bardziej cenione niż Bioderma - odpowiednio 26,02% i 27,55% pozytywnych wzmianek. Co więcej, NIVEA osiąga imponującą liczbę wyświetleń - ponad 3,2 miliona.

Polscy użytkownicy internetu rozmawiali głównie o Ziai (9 032), Bielendzie (4 812) i Tołpie (4 319). Biorąc pod uwagę pozytywne opinie, Ziaja i Tołpa pozostają praktycznie na tym samym poziomie, uzyskując 41,69% oraz 41,38% pozytywnych komentarzy. Ziaja wygrywa jednak zasięgiem, który jest o około milion wyświetleń większy niż zasięg Tołpy.

Metodologia

SentiOne opracowując cały raport przeanalizowała 2 475 182 internetowych wzmianek na temat branży kosmetycznej, opublikowane w sieci w pierwszym kwartale 2018 roku. Firma wzięła pod uwagę sześć języków: polski, angielski, niemiecki, czeski, węgierski i fiński. W opracowaniu znalazły się tylko te wzmianki, artykuły i komentarze, które zawierały w swojej treści określone słowa kluczowe. Takie podejście pozwoliło na zebranie najbardziej istotnych z perspektywy przedsiębiorców informacji. Badania ilościowe pokazują, które marki i drogerie są najczęściej omawiane przez internautów w kontekście rynku kosmetycznego. Analiza jakościowa w raporcie została przeprowadzona wyłącznie dla wzmianek dotyczących kosmetyków z kategorii Face Care. Omawiane przez internautów kosmetyki do pielęgnacji twarzy możemy podzielić na trzy główne grupy:

  • produkty do pielęgnacji skóry twarzy (kremy, olejki, serum);

  • artykuły oczyszczające (żele, peelingi, maski, wody i płyny micelarne, mokre chusteczki, toniki, pianki do twarzy);

  • pielęgnacja ust (pomadki i balsamy).

Kosmetyki do pielęgnacji twarzy stanowiły znaczny procent wzmianek dla ogólnych dyskusji na temat kosmetyków w języku niemieckim (72,73%), angielskim (55,88%), węgierskim (43,79%) i polskim (49,27%).

# Badania rynkowe
loki joanna

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi