Przybywa patriotów zakupowych

Przybywa patriotów zakupowych

Dla blisko trzech czwartych konsumentów kraj pochodzenia marki ma znaczenie przy wyborze produktu. Duma narodowa jest jednym z czynników, które wpływają na wybór lokalnych lub globalnych produktów przez konsumenta - wynika z badania Nielsena.

W badaniu sprawdzono czy konsumenci preferują dobra produkowane przez globalne/międzynarodowe marki (definiowane jako operujące na wielu rynkach), czy przez lokalnych producentów (operujących jedynie w kraju pochodzenia konsumenta).

Średnio 75% konsumentów wskazuje kraj pochodzenia jako równie istotny, bądź nawet bardziej istotny czynnik niż którykolwiek inny z dziewięciu pozostałych przyczyn wpływających na decyzję o zakupie. Pozostałe czynniki to m.in. możliwość wyboru, cena, funkcjonalność czy jakość.

Zdaniem europejskich respondentów, podobnie jak mieszkańców obu Ameryk, pochodzenie marki jest mniej istotne niż pozostałe czynniki wpływające na wybór (średnio zdaniem 35% respondentów z Europy, 32% z Ameryki Północnej oraz 31% z Ameryki Łacińskiej). Odmienne zdanie prezentowali konsumenci z regionu Azji i Pacyfiku oraz Afryki i Bliskiego Wschodu (odpowiednio 33% oraz 32% uznało, że kraj pochodzenia jest ważniejszy od pozostałych czynników).

Dlaczego statystyczny konsument preferuje lokalne marki od globalnych lub odwrotnie? Kiedy spytano konsumentów o trzy najważniejsze czynniki motywujące do zakupu zależnie od pochodzenia marki, podkreślali oni czynniki zazwyczaj wysoko notowane w takich badaniach. Lepsza cena jest najczęściej wskazywanym aspektem wpływającym na zakup zarówno globalnej (42%), jak i lokalnej (43%) marki. Następnie konsumenci wskazywali pozytywne doświadczenia związane z marką (32% dla marki globalnej, 28% dla marki lokalnej), bezpieczny sposób przetworzenia produktu i jego skład (31%, 28%), korzyści związane z zakupem (31%, 25%) oraz promocje (26%, 24%).

Duma narodowa to jedyny czynnik, którego wpływ na zakup globalnych i lokalnych marek różni się znacząco. Średnio, zdaniem co piątego respondenta, jest ona najważniejszym czynnikiem wpływającym na zakup lokalnych produktów (21%). Najwyższy sentyment przejawiają mieszkańcy Afryki i Bliskiego Wschodu (25%), Azji i Pacyfiku (24%) oraz Ameryki Łacińskiej (21%). Mniejsze przywiązanie widoczne jest w Europie (16%) oraz Ameryce Północnej (10%).

Konsumenci preferują lokalne marki przy wyborze świeżych produktów. Większość globalnych respondentów, kupujących produkty z danej kategorii, częściej wybiera marki lokalne kupując warzywa (68% marki lokalne vs. 22% marki globalne), mięso (66% vs. 13%), owoce (64% vs. 12%), owoce morza (57% vs. 18%) oraz jogurty (52% vs. 22%). W każdym z badanych regionów respondenci chętniej wybierają lokalne marki kupując soki, wodę czy mleko. Wśród konsumentów kupujących napoje gazowane większą popularnością cieszą się globalne marki, a jedynie w Europie większość respondentów jest zdania, że kraj pochodzenia produktów tej kategorii nie ma dla nich znaczenia.

Wśród produktów higieny osobistej i kosmetyków globalne marki są bezkonkurencyjne. Respondenci w każdym regionie wybierają właśnie je kupując maszynki do golenia, szampony i odżywki, kosmetyki oraz dezodoranty. Podobne preferencje konsumentów w czterech z pięciu badanych regionów (wyjątkiem jest region Azji i Pacyfiku) dotyczą past do zębów, mydeł do rąk i ciała oraz balsamów. W Europie największy odsetek respondentów uznał, że kraj pochodzenia nie ma znaczenia w przypadku takich kategorii jak maszynki do golenia, pasta do zębów czy mydła i balsamy.

Odpowiedzi polskich respondentów wpisują się w statystyczną percepcję marek lokalnych i globalnych. Podobnie jak statystyczny Europejczyk, kupując lokalne marki chcemy wspierać lokalnych producentów, a tym samym gospodarkę naszego kraju. Natomiast wśród marek globalnych szukamy innowacyjności. Potwierdza to fakt, że kupując takie produkty jak elektronika czy kosmetyki sięgamy po markę globalną. Marka lokalna zaś wiedzie prym wśród produktów świeżych, nabiału oraz napojów. Choć tu pozwolę sobie na mały komentarz do badania - w Polsce polskie marki kosmetyczne są akurat bardzo silne, zwłaszcza w niektórych kluczowych kategoriach, jak pielęgnacja twarzy; przybywa w drogeriach szaf makijażowych polskich marek; coraz bogatsza jest polska oferta w kategorii pielęgnacji ciała; nawet w farbach do włosów polskiej firmie ilościowo udało się przeskoczyć marki koncernowe(!). Oczywiście globalni gracze są liderami w wielu zestawieniach i w niektórych kategoriach, ale nie zdominowały polskiego rynku tak mocno, jak to na innych rynkach wygląda. Dobre tradycje, cenione marki i wysoka jakość produktów, a przy tym często także konkurencyjne ceny są mocną stroną polskich marek lokalnych vs marki globalne w branży kosmetycznej.

Badanie "Global Brand-Origin" zostało przeprowadzone przez firmę Nielsen online między 10 sierpnia a 4 września 2015 r., na grupie ponad 30 tys. konsumentów w 61 krajach w regionie Azji i Pacyfiku, Europy, Ameryki Łacińskiej, Afryki i Bliskiego Wschodu oraz Ameryki Północnej. Przy doborze reprezentatywnej próby dorosłych użytkowników internetu w każdym kraju wykorzystano kryteria demograficzne. Kwoty weryfikowane są przez Nielsen tak by były reprezentatywne dla danego kraju. Z uwagi na to, że próba oparta jest na grupie użytkowników, którzy wyrazili zgodę na udział w badaniu, estymacja teoretycznego błędu losowego jest niemożliwa. Niemniej dla próby losowej ekwiwalentnych rozmiarów granica błędu wyniosłaby ±0.9% na poziomie globalnym. Do badania kwalifikowane są kraje o wysokiej penetracji internetu, tj. minimum 60%, lub z populacją użytkowników internetu powyżej 10 milionów.

# Badania rynkowe
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi