MENU zamknij MENU

Wszystko o polskiej branży kosmetycznej

Producencie, jeśli interesuje cię czeski rynek kosmetyków, poznaj go bliżej!
Producencie, jeśli interesuje cię czeski rynek kosmetyków, poznaj go bliżej!

Kosmetyki kupuje regularnie 7 na 10 dorosłych mieszkańców Republiki Czeskiej. Większość zakupów realizowana jest w tradycyjnych drogeriach. Badanie preferencji konsumenckich w Republice Czeskiej w zakresie kosmetyków przeprowadziła firma GfK Czech docierając do 1 450 respondentów w wieku od 18 do 65 lat.

Regularne nabywanie kosmetyków częściej deklarują kobiety (90%) niż mężczyźnie (48%), przy czym warto zaznaczyć, że do tej kategorii zaliczano osoby.

Gdzie Czesi kupują kosmetyki?
Najczęściej wskazywanym miejscem zakupu kosmetyków (można było podać 2 takie miejsca) są tradycyjne drogerie: dm drogerie markt (38% wskazań), Teta (34%) oraz Rossmann (22%). Stosunkowo silną pozycję mają supermarkety, w szczególności Tesco (12%), Kaufland (10%), Lidl, Albert i Globus (po 6%). Spośród firm sprzedających swoje produkty we własnych punktach sprzedaży wyróżniają się Avon (14%) i Oriflame (7%). 2/3 klientów co najmniej okazjonalnie kupuje kosmetyki za pośrednictwem sklepów internetowych, jednak tylko dla co ósmego klienta, tego typu zakupy pochłaniają ponad połowę łącznych wydatków na kosmetyki. Najpopularniejszym specjalistycznym sklepem internetowym w zakresie kosmetyków jest notino.cz, gdzie regularnie kupuje je 10% ankietowanych.

Czym się kierują w wyborze?
Ankietowani zaklasyfikowani do grupy regularnych nabywców kosmetyków, mieli możliwość wskazania 3 czynników odgrywających najważniejszą rolę przy podejmowaniu decyzji zakupowej. Najwięcej wskazań dotyczyło przyjemnego zapachu (25% odpowiedzi), następnie korzystnej ceny (20%) i wysokiej jakości (14%). Na kolejnych pozycjach znalazły się funkcjonalność (8 %), długookresowe skutki działania preparatu (7%) i niewywoływanie alergii (6%). Tak duże znaczenie zapachu było zaskakujące dla autorów badania i pojawiało się również w przypadku produktów, gdzie zapach nie wiąże się bezpośrednio z ich funkcją (np. kosmetyków do włosów, kremów czy mydła).

Osoby nabywające kosmetyki zostały podzielone wg zachowań zakupowych na 7 typów:

- „oszczędnych”; jest to najliczniejsza grupa (20% ogółu), do której należą przede wszystkim starsze osoby bez wyższego wykształcenia i ze stosunkowo niewielkimi przychodami (zwykle emeryci z mniejszych miejscowości). Osoby te używają kosmetyków jedynie do higieny osobistej. Oczekują, aby cechowały się one niską ceną, wolą więc kupować w sklepach, które są kojarzone z tanim asortymentem, nawet jeśli oferują one mniejszy wybór i produkty gorszej jakości. Średnio przeznaczają na zakup kosmetyków 479 CZK miesięcznie (ok. 77 PLN);

- „spragnionych”; 15% ogółu, głównie młode kobiety bez wyższego wykształcenia i ze stosunkowo niewielkimi przychodami (studentki, matki na urlopie rodzicielskim). Chętnie kupują kosmetyki, jednak nie mogą sobie pozwolić na duże wydatki, stąd skupiają się na popularnych markach, które kupują w hipermarketach i drogeriach. Ponadprzeciętnie śledzą reklamy. Średnio przeznaczają na zakup kosmetyków 470 CZK miesięcznie (ok. 75 PLN);

- „chomikujących”; 15% wszystkich kupujących kosmetyki, głównie osoby bez wyższego wykształcenia i ze stosunkowo niewielkimi przychodami (najczęściej studenci i emeryci). Śledzą ceny produktów i kupują popularne marki na przecenach w hipermarketach, nawet jeśli tych produktów w danej chwili nie potrzebują. Średnio przeznaczają na zakup kosmetyków 509 CZK miesięcznie (ok. 81 PLN);

- „kupujących z obowiązku”; 10% wszystkich, głównie mężczyźni w wieku od 35 do 55 lat ze stosunkowo wysokimi przychodami, mieszkający w większych miastach. Najchętniej kupują kosmetyki w sklepach sieciowych, w których mogą nabyć również inne potrzebne produkty. Kupują kosmetyki głównie z troski o higienę osobistą, w tym celu chętnie sięgają również po droższe produkty. Odporni na reklamę, przeceny i inne działania marketingowe. Średnio przeznaczają na zakup kosmetyków 518 CZK miesięcznie (ok. 83 PLN);

- „kupujących wg stosunku ceny do jakości”; 10% ogółu, głównie młode osoby z wyższym wykształceniem i ze stosunkowo wysokimi przychodami. Interesuje ich skład produktów, są dobrze poinformowani i zawsze starają się wybrać produkt wg optymalnego stosunku ceny i jakości. Chcą, aby kosmetyki pomagały im dobrze się czuć i być zdrowym. Kupują w drogeriach, w sklepach firmowych producentów kosmetyków oraz przez Internet. Średnio przeznaczają na zakup kosmetyków 668 CZK miesięcznie (ok. 107 PLN);

- „łowców nagród”; 15% ogółu, głównie młodsze kobiety bez wyższego wykształcenia i ze stosunkowo niewielkimi przychodami, z mniejszych miejscowości. Kupują często i spontanicznie, wpływ na ich decyzje mają opakowanie, oferta dodatkowego upominku czy informacja o obniżonej cenie lub nowości. Preferują drogerie, sklepy firm kosmetycznych i wyspecjalizowane sklepy internetowe. Średnio przeznaczają na zakup kosmetyków 683 CZK miesięcznie (ok. 109 PLN);

- „wymagających”; 15% ogółu, głównie dojrzałe kobiety ze stosunkowo wysokimi przychodami. Poszukują kosmetyków wysokiej jakości, które pozwolą im się poczuć młodszymi i piękniejszymi. Przywiązują ponadprzeciętną wagę do składu produktów, cena nie jest dla nich istotnym czynnikiem przy decyzji o zakupie. Cenią sobie sklepy z szerokim asortymentem oraz możliwość sięgnięcia po opinię specjalisty. Średnio przeznaczają na zakup kosmetyków 943 CZK miesięcznie (ok. 151 PLN).

Podobnie jak w przypadku produktów innych rodzajów, Czesi wykazują ogółem ponadprzeciętną skłonność do kupowania produktów na wyprzedażach.

Kosmetyczne marki lubiane w Czechach
Najczęściej wybieranymi markami są Avon, Nivea (firma Beiersdorf), Adidas i Rimmel London (obie marki należą do firmy Coty), Balea (marka drogerii dm drogerie markt), L'Oreal i Garnier (obie marki należą do grupy L'Oreal), Dove (firma Unilever), Fa, Palette i Syoss (wszystkie trzy należą do firmy Henkel), Oriflame, Dermacol, Cien (marka sieci Lidl), Yves Rocher, Palmolive (Colgate-Palmolive) oraz Gillette (Procter & Gamble).

Opracowanie: WPHI w Pradze na podstawie Hospodarskych Novin z dn. 16/02/2017 oraz http://www.gfk.com/cz/.

# Badania rynkowe
baner wewnętrzny

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego

NEWSLETTER

Zapisz się już dzisiaj!

Chcesz być na bieżąco? Nasz newsleter jest dla Ciebie idealny!